Har en Max Jax M6K flyttbar 2-pelarlyft som jag vill installera i mitt garage.

Enligt deras manual så rekommenderar de att montera lyften på ett armerat betonggolv som är minst 4.25" (10mm) tjock:

"This lift must be installed on a solid level concrete floor minimum 4.25" (108mm) thick, compressive strength 3,000 psi (20 MPa) with no more than 3° of slope. FAILURE TO DO SO COULD CAUSE PERSONAL INJURY OR DEATH. "

Enligt tidigare ägare är golvet 80mm och gjutet kring 2010. Där jag prov-borrade så var dock golvet ca: 100mm tjockt.

Jag prov-borrade där ena pelaren ska stå vilket är ca: 1 meter från innerväggen, så det var inte kantbalken jag borrade i.

Hur det ser ut under plattan vet jag inte och jag vet inte heller om plattan är armerad.

"Fotavtrycket" på varje pelare är 33x33 cm.

Hur gör jag för att få en säker installation? Lyften klarar 2.8 ton.
 
H hus520 skrev:
Har du tittat i denna tråden

[länk]
Nu har jag det. Var det något särskilt du tänkte på? Annat än att han har en likadan lyft, så ser jag inte hur det hjälper mig? :)

Kraven känner jag ju till, har länkat till och citerat dom.
 
Du måste ta reda på hur tjockt golvet är inte bara på en punkt och även hur det är armerat. Sedan måste du kolla om det är cellplast under eller hur det är uppbyggt för att säkerställa att även det undre håller för din lyft.
Det bästa är att såga upp golvet och förstärka om du är orolig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Nu har jag det. Var det något särskilt du tänkte på? Annat än att han har en likadan lyft, så ser jag inte hur det hjälper mig? :)

Kraven känner jag ju till, har länkat till och citerat dom.
Genom att lägga en relativt stor (kanske 1 m3) plåt med en tjocklek på minst 3 mm där du ställer pelarna.

Säkra lyften ska man ju rimligtvis inte behöva göra (eftersom den är flyttbar) men då golvet verkar vara för tunt så skulle plåten hjälpa till att fördela ut lasten och minimera risken att något går snett.

Edit: såg nu att den visst ska skruvas fast i golvet.. Hur tänker de där med att den då skulle vara flyttbar???

Aja..

Mitt råd om plåten står fast, men man skulle ju då även behöva göra hål igenom den för expanderskruvarna man ska förankra lyften med..

Men.. vem f*n vill hålla på och flytta på en sån?? Och ha expander som sticker upp ur golvet????
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste ta reda på hur tjockt golvet är inte bara på en punkt och även hur det är armerat. Sedan måste du kolla om det är cellplast under eller hur det är uppbyggt för att säkerställa att även det undre håller för din lyft.
Det bästa är att såga upp golvet och förstärka om du är orolig.
Hur kollar jag tjockleken annat än att borra samtliga hål till lyften (10st) och mäta?

Hur kollar jag om den är armerad? Annat än att ha turen (eller oturen, haha) att träffa armering när jag borrar?

Cellplast bör jag ju upptäcka om det är när jag borrar de riktiga hålen (22mm).


Hur går jag tillväga om jag vill såga ut och förstärka?
 
Violina Violina skrev:
Genom att lägga en relativt stor (kanske 1 m3) plåt med en tjocklek på minst 3 mm där du ställer pelarna.

Säkra lyften ska man ju rimligtvis inte behöva göra (eftersom den är flyttbar) men då golvet verkar vara för tunt så skulle plåten hjälpa till att fördela ut lasten och minimera risken att något går snett.

Edit: såg nu att den visst ska skruvas fast i golvet.. Hur tänker de där med att den då skulle vara flyttbar???

Aja..

Mitt råd om plåten står fast, men man skulle ju då även behöva göra hål igenom den för expanderskruvarna man ska förankra lyften med..

Men.. vem f*n vill hålla på och flytta på en sån?? Och ha expander som sticker upp ur golvet????
Den monteras med betongankare som hamnar jämnt med golvet. Så inget kommer sticka upp.

Hur vet man hur tjock och stor plåt man behöver? Var köper man sånt?
 
J jim_b skrev:
Den monteras med betongankare som hamnar jämnt med golvet. Så inget kommer sticka upp.

Hur vet man hur tjock och stor plåt man behöver? Var köper man sånt?
Okej.. Jag ser dock ändå inte meningen :thinking:

Har själv tvåpelarlyft i garaget, men med en ram på golvet som förbinder pelarna (inne i ramen går också kedjan som driver skruven till den pelaren som är utan motor) och tycker sällan den är i vägen.. visst, lite utrymme snor den, men inte så mycket att jag skulle tycka det var värt att krabba med att flytta på skiten..

Edit: Glömde ju svara på frågan om plåten :crysmile:
Minst 3 mm tjock, ju tjockare desto bättre. Du borde kunna få det köpt på någon lokal plåtverkstad.. tjockare än 5 mm kan dock bli ganska tungt att flytta på :D
 
Violina Violina skrev:
Okej.. Jag ser dock ändå inte meningen :thinking:

Har själv tvåpelarlyft i garaget, men med en ram på golvet som förbinder pelarna (inne i ramen går också kedjan som driver skruven till den pelaren som är utan motor) och tycker sällan den är i vägen.. visst, lite utrymme snor den, men inte så mycket att jag skulle tycka det var värt att krabba med att flytta på skiten..

Edit: Glömde ju svara på frågan om plåten :crysmile:
Minst 3 mm tjock, ju tjockare desto bättre. Du borde kunna få det köpt på någon lokal plåtverkstad.. tjockare än 5 mm kan dock bli ganska tungt att flytta på :D
Poängen är att ibland behöver man den plats som pelaren tar. En flyttbar var inte dyrare än en fast i mitt fall.

Ok, får se om det finns nån "lokal" plåtis här i skogen där jag bor.
 
J jim_b skrev:
Poängen är att ibland behöver man den plats som pelaren tar. En flyttbar var inte dyrare än en fast i mitt fall.

Ok, får se om det finns nån "lokal" plåtis här i skogen där jag bor.
Om inte finns det billiga eller gratis vilaoljetankar med lämplig plåttjocklek på blocket och liknande
 
Hej
Om nu plattan är tillräckligt tjock så är kemankare modellen.
Men jag skulle ändå rekommendera att såga upp och gjuta en balk.
Det är lätt värt det att veta att det håller istället för att basera styrkan på gissningar om plattans tjocklek och kvalite.
Plåt på golvet är ett alternativ, men då pratar vi om 100mm inte tunnplåt som det pratades om tidigare, 3-5 mm plåt är alldeles för klent i detta fall.

Lycka till med monteringen av lyften, lyft är bra skit :-)

/W
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Plåt på golvet är ett alternativ, men då pratar vi om 100mm inte tunnplåt som det pratades om tidigare, 3-5 mm plåt är alldeles för klent i detta fall.
100 mm låter dock lite väl grovt, men antar det blev en nolla för mycket :)
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Hur kollar jag tjockleken annat än att borra samtliga hål till lyften (10st) och mäta?

Hur kollar jag om den är armerad? Annat än att ha turen (eller oturen, haha) att träffa armering när jag borrar?

Cellplast bör jag ju upptäcka om det är när jag borrar de riktiga hålen (22mm).


Hur går jag tillväga om jag vill såga ut och förstärka?
Enklaste sättet att kolla tjocklek och armering är att borra ur en kärna av golvet som är så pass stor så man får med armeringen. Typ 250mm diameter.
Om du väljer att såga ur plattan skulle jag rekommendera att såga ur 2st 1x1m hål eller ett avlångt 1x 3-4m för att sedan gräva ur och dubbelarmera en 200mm tjock platta som dubbas in i bef golv.
Angående plåten så är 3mm som någon nämnde alldeles för tunt minst 10mm för att göra skillnad.
Ditt golv kan hålla men är det dåligt armerat så är det riskabelt med en 2 pelarlyft då du kan få dragbelastningar i betongen och det är armeringens uppgift att klara av.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
100 mm låter dock lite väl grovt, men antar det blev en nolla för mycket :)
10mm förståss hahahahahahahaha
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Enklaste sättet att kolla tjocklek och armering är att borra ur en kärna av golvet som är så pass stor så man får med armeringen. Typ 250mm diameter.
Om du väljer att såga ur plattan skulle jag rekommendera att såga ur 2st 1x1m hål eller ett avlångt 1x 3-4m för att sedan gräva ur och dubbelarmera en 200mm tjock platta som dubbas in i bef golv.
Angående plåten så är 3mm som någon nämnde alldeles för tunt minst 10mm för att göra skillnad.
Ditt golv kan hålla men är det dåligt armerat så är det riskabelt med en 2 pelarlyft då du kan få dragbelastningar i betongen och det är armeringens uppgift att klara av.
Oj, det blir ett rejält hål det. Men är det 200-rutor så krävs väl det för att vara säker. Det är väl enda sättet att också se vilken diameter eventuell armering håller.

Är det värt det extra jobbet och materialet att göra 1x4 kontra 2st 1x1?

Skulle man kunna göra 1x1 plattan tjockare för att kompensera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.