7 861 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Hur säkra billyften
Sida 1 av 2
Har en Max Jax M6K flyttbar 2-pelarlyft som jag vill installera i mitt garage.
Enligt deras manual så rekommenderar de att montera lyften på ett armerat betonggolv som är minst 4.25" (10mm) tjock:
"This lift must be installed on a solid level concrete floor minimum 4.25" (108mm) thick, compressive strength 3,000 psi (20 MPa) with no more than 3° of slope. FAILURE TO DO SO COULD CAUSE PERSONAL INJURY OR DEATH. "
Enligt tidigare ägare är golvet 80mm och gjutet kring 2010. Där jag prov-borrade så var dock golvet ca: 100mm tjockt.
Jag prov-borrade där ena pelaren ska stå vilket är ca: 1 meter från innerväggen, så det var inte kantbalken jag borrade i.
Hur det ser ut under plattan vet jag inte och jag vet inte heller om plattan är armerad.
"Fotavtrycket" på varje pelare är 33x33 cm.
Hur gör jag för att få en säker installation? Lyften klarar 2.8 ton.
Enligt deras manual så rekommenderar de att montera lyften på ett armerat betonggolv som är minst 4.25" (10mm) tjock:
"This lift must be installed on a solid level concrete floor minimum 4.25" (108mm) thick, compressive strength 3,000 psi (20 MPa) with no more than 3° of slope. FAILURE TO DO SO COULD CAUSE PERSONAL INJURY OR DEATH. "
Enligt tidigare ägare är golvet 80mm och gjutet kring 2010. Där jag prov-borrade så var dock golvet ca: 100mm tjockt.
Jag prov-borrade där ena pelaren ska stå vilket är ca: 1 meter från innerväggen, så det var inte kantbalken jag borrade i.
Hur det ser ut under plattan vet jag inte och jag vet inte heller om plattan är armerad.
"Fotavtrycket" på varje pelare är 33x33 cm.
Hur gör jag för att få en säker installation? Lyften klarar 2.8 ton.
Har du tittat i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-2pelar-billyft.164746/page-3
https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-2pelar-billyft.164746/page-3
Du måste ta reda på hur tjockt golvet är inte bara på en punkt och även hur det är armerat. Sedan måste du kolla om det är cellplast under eller hur det är uppbyggt för att säkerställa att även det undre håller för din lyft.
Det bästa är att såga upp golvet och förstärka om du är orolig.
Det bästa är att såga upp golvet och förstärka om du är orolig.
Genom att lägga en relativt stor (kanske 1 m3) plåt med en tjocklek på minst 3 mm där du ställer pelarna.J jim_b skrev:
Säkra lyften ska man ju rimligtvis inte behöva göra (eftersom den är flyttbar) men då golvet verkar vara för tunt så skulle plåten hjälpa till att fördela ut lasten och minimera risken att något går snett.
Edit: såg nu att den visst ska skruvas fast i golvet.. Hur tänker de där med att den då skulle vara flyttbar???
Aja..
Mitt råd om plåten står fast, men man skulle ju då även behöva göra hål igenom den för expanderskruvarna man ska förankra lyften med..
Men.. vem f*n vill hålla på och flytta på en sån?? Och ha expander som sticker upp ur golvet????
Produkter som diskuteras: "expanderskruvarna"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Hur kollar jag tjockleken annat än att borra samtliga hål till lyften (10st) och mäta?Matti_75 skrev:
Hur kollar jag om den är armerad? Annat än att ha turen (eller oturen, haha) att träffa armering när jag borrar?
Cellplast bör jag ju upptäcka om det är när jag borrar de riktiga hålen (22mm).
Hur går jag tillväga om jag vill såga ut och förstärka?
Den monteras med betongankare som hamnar jämnt med golvet. Så inget kommer sticka upp.Violina skrev:
Genom att lägga en relativt stor (kanske 1 m3) plåt med en tjocklek på minst 3 mm där du ställer pelarna.
Säkra lyften ska man ju rimligtvis inte behöva göra (eftersom den är flyttbar) men då golvet verkar vara för tunt så skulle plåten hjälpa till att fördela ut lasten och minimera risken att något går snett.
Edit: såg nu att den visst ska skruvas fast i golvet.. Hur tänker de där med att den då skulle vara flyttbar???
Aja..
Mitt råd om plåten står fast, men man skulle ju då även behöva göra hål igenom den för expanderskruvarna man ska förankra lyften med..
Men.. vem f*n vill hålla på och flytta på en sån?? Och ha expander som sticker upp ur golvet????
Hur vet man hur tjock och stor plåt man behöver? Var köper man sånt?
Okej.. Jag ser dock ändå inte meningenJ jim_b skrev:
Har själv tvåpelarlyft i garaget, men med en ram på golvet som förbinder pelarna (inne i ramen går också kedjan som driver skruven till den pelaren som är utan motor) och tycker sällan den är i vägen.. visst, lite utrymme snor den, men inte så mycket att jag skulle tycka det var värt att krabba med att flytta på skiten..
Edit: Glömde ju svara på frågan om plåten
Minst 3 mm tjock, ju tjockare desto bättre. Du borde kunna få det köpt på någon lokal plåtverkstad.. tjockare än 5 mm kan dock bli ganska tungt att flytta på
Poängen är att ibland behöver man den plats som pelaren tar. En flyttbar var inte dyrare än en fast i mitt fall.Violina skrev:
Okej.. Jag ser dock ändå inte meningen
Har själv tvåpelarlyft i garaget, men med en ram på golvet som förbinder pelarna (inne i ramen går också kedjan som driver skruven till den pelaren som är utan motor) och tycker sällan den är i vägen.. visst, lite utrymme snor den, men inte så mycket att jag skulle tycka det var värt att krabba med att flytta på skiten..
Edit: Glömde ju svara på frågan om plåten
Minst 3 mm tjock, ju tjockare desto bättre. Du borde kunna få det köpt på någon lokal plåtverkstad.. tjockare än 5 mm kan dock bli ganska tungt att flytta på![]()
Ok, får se om det finns nån "lokal" plåtis här i skogen där jag bor.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Om nu plattan är tillräckligt tjock så är kemankare modellen.
Men jag skulle ändå rekommendera att såga upp och gjuta en balk.
Det är lätt värt det att veta att det håller istället för att basera styrkan på gissningar om plattans tjocklek och kvalite.
Plåt på golvet är ett alternativ, men då pratar vi om 100mm inte tunnplåt som det pratades om tidigare, 3-5 mm plåt är alldeles för klent i detta fall.
Lycka till med monteringen av lyften, lyft är bra skit
/W
Om nu plattan är tillräckligt tjock så är kemankare modellen.
Men jag skulle ändå rekommendera att såga upp och gjuta en balk.
Det är lätt värt det att veta att det håller istället för att basera styrkan på gissningar om plattans tjocklek och kvalite.
Plåt på golvet är ett alternativ, men då pratar vi om 100mm inte tunnplåt som det pratades om tidigare, 3-5 mm plåt är alldeles för klent i detta fall.
Lycka till med monteringen av lyften, lyft är bra skit
/W
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Enklaste sättet att kolla tjocklek och armering är att borra ur en kärna av golvet som är så pass stor så man får med armeringen. Typ 250mm diameter.J jim_b skrev:Hur kollar jag tjockleken annat än att borra samtliga hål till lyften (10st) och mäta?
Hur kollar jag om den är armerad? Annat än att ha turen (eller oturen, haha) att träffa armering när jag borrar?
Cellplast bör jag ju upptäcka om det är när jag borrar de riktiga hålen (22mm).
Hur går jag tillväga om jag vill såga ut och förstärka?
Om du väljer att såga ur plattan skulle jag rekommendera att såga ur 2st 1x1m hål eller ett avlångt 1x 3-4m för att sedan gräva ur och dubbelarmera en 200mm tjock platta som dubbas in i bef golv.
Angående plåten så är 3mm som någon nämnde alldeles för tunt minst 10mm för att göra skillnad.
Ditt golv kan hålla men är det dåligt armerat så är det riskabelt med en 2 pelarlyft då du kan få dragbelastningar i betongen och det är armeringens uppgift att klara av.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Oj, det blir ett rejält hål det. Men är det 200-rutor så krävs väl det för att vara säker. Det är väl enda sättet att också se vilken diameter eventuell armering håller.Matti_75 skrev:
Enklaste sättet att kolla tjocklek och armering är att borra ur en kärna av golvet som är så pass stor så man får med armeringen. Typ 250mm diameter.
Om du väljer att såga ur plattan skulle jag rekommendera att såga ur 2st 1x1m hål eller ett avlångt 1x 3-4m för att sedan gräva ur och dubbelarmera en 200mm tjock platta som dubbas in i bef golv.
Angående plåten så är 3mm som någon nämnde alldeles för tunt minst 10mm för att göra skillnad.
Ditt golv kan hålla men är det dåligt armerat så är det riskabelt med en 2 pelarlyft då du kan få dragbelastningar i betongen och det är armeringens uppgift att klara av.
Är det värt det extra jobbet och materialet att göra 1x4 kontra 2st 1x1?
Skulle man kunna göra 1x1 plattan tjockare för att kompensera?