Hej, har en källare på cirka 65 kvadrat där betonggolvet (inklusive källarväggar) ligger direkt på berg. Har dränerat runt (sågat upp kanaler) och satt på 200 mm isolering på utsidan. Har testat med att tejpa plast på betonggolvet på olika ställen för att se om fukt kommer upp via golvet, efter +4 månader som de legat har inte visat en minsta antydning på att fukt ska tränga igenom, det känns väldigt bra. Frågan är då om jag ska täta ytan med Betsil som enligt infon tränger ner i betongen och kristalliserar sig i porer och sprickor och skapar en vattentät betong ner till ungefär 20 mm. Ska nämligen isolera med 200 mm och nytt betonggolv med golvvärme är tanken. Är det en fördel att vattentäta betongen och sedan på med isolering av cellplast?
Nästa fråga är om hur jämn bör golvnivån vara, har ett par ytor som är 10 - 20 mm högre än övrig golvnivå, sväljer cellplasten det eller blir det svårt att installera? Är det bättre att slipa ner dessa ytor (ca 1x2 meter för respektive yta)
Med tanke på min situation vilken cellplast bör det vara? Gå på typ Isodrän (utan vattentätning av betong) eller en bättre isolerande cellplast och inte bekymra sig för eventuell fuktvandring genom att vattentäta betongen?

Synpunkter emottages då jag vill få det så bra som möjligt.
Tack!
//S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.