Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att snickra ihop en grund till vad som är tänkt att bli en lekstuga.
Har läst en del om att tryckt virke inte ska användas i underliggande konstruktioner. Men av bara farten så har jag byggt allt i tryckt virke. Dubbla 45x95 som stolpar och 45x145 till ramen. Samt tryckt panelbräda 22x95 som trossbottenskivan ska vila på.
Frågan jag ställer mig: är det dumt för inomhusmiljön att hela konstruktionen är i tryckt, bör jag byta 45x145 reglarna till ej tryckt?
Tack, tack. Mvh Tommy
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Om inte annat är det helt onödigt. Din konstruktion är så bra undertill att otryckt virket kommer att hålla i 50 år. Jag skulle aldrig bygga en lekstuga i tryckt virke. Men det finns ju dom som tycker det är helt OK. Dom kommer att svara senare.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
*En 5 meter regel (145×45) och som uppfyller impregneringsklass NTR A kommer att innehålla ca 20g koppar. Om den är helt oskyddad utsätts regn/snö året om kommer viss mängd koppar att lämna virket. Det rör sig om mindre än 0,1g koppar per år som förväntas lämna regeln. *J Johan456 skrev:
Finns mycket att läsa på träskydd.com om man är nyfiken
Jag tänkte att det var gött att bli serverad med svaret. Hursomhelst är min uppfattning att man inte blir kopparförgiftad av tryckimpregnerat virke, såvida man inte dagligen strör sågspån från virket på frukostflingorna. Förr impregnerades virke med arsenik och säkert andra mer hälsovådliga metaller och mineraler än koppar. Sådant virke bör man kanske inte ha i en lekstuga.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Klicka här för att svara