Abbii
Abbii: [citat] Så är det. Det man kan göra är att gräva sig ner till dräneringen och spola rent. Jag gjorde det och det var mycket grus i dessa. Sen satte jag ett 200.rör.upp. För att rensa ibland och kolla läget. På bilden visar längst ner i röret tegelrören.
4 svar · 2,0k läst
·
S
stjärnan: [citat] Haha ja man ska inte ha bråttom. Denna är bara ca 70 cm hög.
3 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: [citat] Temperaturskillnaden mellan rören och omgivande luft är som störst på sommaren, så då borde avfuktningen bli bättre. Skillnaden kan kanske vara större på vintern om man har väldigt kallt i grunden, men då är ju rören varmare än luften och ingen kondens kommer att bildas. Funktionen kräver även att man kör cirkulationspumpen för brinekretsen konstant på sommaren.
5 svar · 1,3k läst
S
Skogsmumrik: Hm. Då hjälper det ju dåligt när det behövs som bäst. Blir det samma sak om man får anlagt en grund brunn? Tänker med handpump som man hade förr och skulle kunna ta upp vatten för att vattna trädgård under torra sommarveckor? Ev komplettera m ngn enkel solcellsdriven automatbevattning av litet grönsaksodling nära.
2 svar · 1,4k läst
J
jonaserik: Jepp rakt ner, ju längre dom är nere, desto stadigare i sidled blir muren, det gäller att stoppa brytpunkten som är i marknivå. Järnen kommer att hålla tillbaka genom att dom är fast mot massorna under. Tänk dig hävstångsprincipen , det går att lyfta 1 ton med ett spett och litet tag, samma blir det med en mur, som strävas upp vertikalt.
17 svar · 7,1k läst
·
L
lulegurra: Stort tack för hjälpen, köper 16st säckar cement så borde det räcka Får ringa in en kompis
3 svar · 2,1k läst
M
mattias1343: Pga hur gamla altanen var byggd har det varit noll ventilation i hörnet mellan fasad/altan. Nedre panelbrädan hade varit angripen av hästmyror. Men kolonin död/flyttad nu. Ca 1m av grunden är ytan väldigt murken, börjat torka upp sedan jag rev gamla altanen och det nu finns rörelse på luften. Syns inga skador inne i huset. Men åtgärd, vad och hur bör jag göra? Petade lite och bakom
0 svar · 1,2k läst
·
Villa vista
Villa vista: jag skummade igenom tråden för lite nostalgi och det som slår mig är hur bra trådarna var förr. idag skulle tyvärr tråden kapas av tjafspellar som skall argumentera in absurdum OT etc.
236 svar · 112,0k läst
·
G
Gabbie B: Hejsan. Så jag har en gård i Bergslagen, ett bostadshus, en liten gäststuga/förråd, och två nyligen nedbrunna lador, detta på en ca 5hkt tomt bestående av äng, i sin tur omgivet av gammal skog. Huset är byggt runt 1900, enligt Skatteverket byggdes det typ 1907, men haft släktforskare här som spårat sin släkt till denna gård på sent 1800-tal. Till saken; nu på sistone så
0 svar · 644 läst
Huddingebo
Huddingebo: Jag hade nog murat grunden tät med leca, räcker ju med 9cm smala stenar. Mura och putsa med B-bruk Sen på med liknande isodrän utanför.
7 svar · 2,4k läst
·
J
J0n4s: Hej! Planerar flytt till hus alt radhus och försöker förstå mig på vad som är mer eller mindre riskabla byggen. Några frågor jag gärna skulle få hjälp att få grepp om gäller källare. 1. Om man ser till lite äldre hus, säg 1940-1970-tal, är det större risker med hus som har källare? Blir det lättare fuktproblem i sådana byggkonstruktioner i o m att en del av huset är under
0 svar · 889 läst
J
jonaserik: Händer inget , men bra att ha nedförsbacke ut från allt vad hus heter, sen med påverkan, se dig runt när du är ute ,så står det betongmurar lite överallt och t.o.m i sjön
4 svar · 1,4k läst
·
useless
useless: Ja, ramper blir lätt ganska långa även vid små höjdsillnader eftersom det inte får luta så mycket. Men med 300 kvadratmeter borde det gå att få in entré, kök, badrum, sällskapsutrymmen och ett sovrum i samma plan.
22 svar · 2,9k läst
F
falkn: Ju tidigare du borrar desto enklare.
2 svar · 1,3k läst
D
Dunvillan: Hej! Vid dräneringen togs en murad trappa bort och kvar lämnades denna skada under dörren. Hur lagar man enklast den? Vi tänker göra en trappa i trä sen så småningom. Kan man lägga puts direkt på? Vilken i så fall? Behövs mer frigolit? Något annat sätt?
0 svar · 1,3k läst
·
S
Sonny82: Hej jag bor i ett hus som har mullbänk som vi grävt ur delvis. Vi tänkte gjuta i hallen och köket för golvvärme samt klinkers och behålla resten i nyare sorts mullbänk konstruktion. Men hur ska jag gå till väga på bästa sätt ?steg för steg så det blir så bra det kan bli i en sån här grund? Samt vad kostar det matrial mässigt? Dom stora stenarna ska plockas bort innan i mitten.
0 svar · 942 läst
M
Miguel.Angel: [citat] Jag kommer montera stolpar i trä. Dom jag tittar på är 100x100 men tror inte det räcker. Då öppningen är 3,9m bred
2 svar · 1,6k läst
·
Abbii
Abbii: [citat] Ca 60/70 %som max i fuktighet. Grävde nu andra gaveln och där hitta jag skarven. Där är även rinningen åt båda hål så lite tänkte dom till. Båda går till stenkista. Problemet är det glipar mellan rören på husknuten där de båda lutar åt varsitt håll. Går två rör till sten kista Sätter jag duk för glipan rinner inte vattnet bort.. Jo men jätte sakta och just här
4 svar · 2,8k läst
·
B
BengtMi: [citat] Ledsen, har inte sett detta förrän nu. Jag använde mig av Frentab och jag kunde peka ut vilka som skulle komma och gjuta plattan, kommer dock inte ihåg vilka som gjöt (bygget var 2004). Men det snygga var att betongen var slät och fin med färdiga fall i badrum, dusch vilket gav snyggare badrum utan senare uppbyggnad för att skapa fall. Observera att Frentab gjorde all fram till
10 svar · 31,4k läst
Händiga frun
Händiga frun: Vi ska bygga en infartsväg på skogsmark där det kommer att behövas en hel del röjning och markarbete. Kommunalt VA samt el ska läggas i vägen. Det är ju noga att avtalet med markentreprenören blir rätt skrivet - jag undrar därför ifall det finns någon lämplig avtalsmall att ladda ner för den här typen av jobb. Någon som vet?
0 svar · 1,4k läst
M
Martin Lj: [citat] Det finns en vägförening som jag kontaktat angående problemet men inte fått någon respons. Tänker fortsätta ligga på där men tänker att jag även bör ha en lösning för mitt eget vatten. Även om det inte är så mycket.
2 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Frågan finns in den andra tråden i samma ämne: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-pabyggnad-pa-befintlig-betongplatta.426379/
2 svar · 800 läst
P
Pegasusus: Hej! Jag söker med ljus och lykta efter en byggare som kan anlägga en leca grund enligt ritningar nära Nyköping. Jag tar gärna emot rekommendationer. Tack på förhand!
0 svar · 700 läst
Fotografen
Fotografen: Eftersom det är hål i locket har jag en känsla av att brunnen behövs där den är, för avrinnings skull?!
10 svar · 3,8k läst
·
useless
useless: [citat] I stenrösen, rishögar och krypgrunder.
29 svar · 8,9k läst
R
Robert-san01: [citat] Ja, det verkar som ca 1/3 är korrekt. https://www.cementa.se/sv/betongarbeten
6 svar · 1,7k läst
D
Dawwa76: Hej Gabbe1, Stort tack för detta utförliga svar. Det jag missade att nämna är att kommunen har kommit fram till att det är ett skredriskområde. Jag hoppas din beskrivning hjälper mig på vägen :)
2 svar · 3,4k läst
·
L
Limpan4all: Du bör fundera på om du inte skall gjuta en box i nederkanten av väggen som är fullarmerad hela vägen runt INNAN du börjar att gräva dig nedåt... Eller att du stämpar upp dom innan. Risken är att någon av dina väggar kollapsar annars. Men jag såg just nu att tråden är tre år gammal. Hur gick det?
4 svar · 4,6k läst
J
Jonas786: Sätter det sig kan du ju bara lyfta med domkraft och höja plattorna. Men om du fyllt mycket och det är jord och lera så är det ju inte fel att vänta en vinter. Sand och grus fylle är ju inte lika känsligt för sättning. Så det beror ju lite på ditt underlag. Huruvida du lägger lite mer eller mindre makadam under plattorna har nog knappast någon betydelse
9 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.