Fe1l
Fe1l: Jag har samma fundering nu och undrar hur du faktiskt gjorde? Mvh
1 svar · 2,4k läst
P
Paxman: [citat] Lyfter den här tråden med en fråga till dig steve5432: Kommer du padda makadamen eller sprider du bara ut den och lägger markduk och isolering ovanpå? Vi testade en liten (2,3 m3) ovanmarkspool i sommar och tyckte verkligen att det var toppen. Eftersom det bara var ett "proof of concept" så planade vi bara ut gräsmattan lite, la på markduk och ovanpå den såna där kvadratiska
2 svar · 2,7k läst
Hep
Hep: [citat] Så hade jag nog använt dem och jag köpt, men det står ju inget om ätbart utan bara att de inte ska användas till bevattning. Vill man man följa det rådet, så är ju användningen klart begränsad.
11 svar · 1,6k läst
A
AndersS: Fundering, du har grävt från källaren till en annan byggnad, hur djupt har du grävt? Dränering på hur med källare ska ligga så det hamnar under källargolvet, så du borde inte kunna hamna på dräneringsdjup. Men det kanske är någon specialare då det verka vara ett gammalt hus med stensockel och att källaren inte behöver dränering.
2 svar · 2,0k läst
·
G
Gukken: Du kan borra utan problem efter 2-3 dagar efter gjutning. Du får en stor ökning i hållfasheten de första dygnen, efter det går det långsamt upp till den beräknade hållfastheten vid 28 dygn. Efter det fortsätter det lite Edit - läste nu att det var utomhustwmperaturer som gällde. Efter 2-3 dygn går det ändå utmärkt att borra och förankra
11 svar · 2,7k läst
R
rosell: Håller med, det saknas krokar på C-järnen. Tack för länken till bockningslistan. Nu blev det klart enklare att förstå bokstäverna. :-)
24 svar · 16,2k läst
·
L
Lassemaja1: Hej! Har en källare där jag slitit ut lite väggar bestående av isolering + gipsskivor samt ett golv beståendes av spånskivor + plastmatta. Detta lades in på 80-talet någon gång, förmodligen i ett försök att spara energi. Nu när allt är rivet så tänker vi putsa väggar + tak och lägga klinkers så fukten inte stannar någonstans och bidrar till dåligt klimat. Putsen bakom
0 svar · 1,7k läst
·
F
fribygg: [citat] Nu är det inte en generell situation utan ett specifikt fall, det syns ingen lera på bilden och det är bra markförhållanden det som syns.
11 svar · 2,8k läst
·
P
Prodigys: Välfyllda fogar gör mer än man tror.
4 svar · 989 läst
A
ati: Tycker det ser bra ut för att vara en över hundra år gammal krypgrund. Den lilla mängd mögel du hittat är inget du behöver oroa dig över, det finns ingen anledning till några akuta åtgärder. Vore bra om du på sikt kunde få ner fuktkvoterna något. Den billigaste åtgärden (om du gör det själv) är att gräva ut lite så du kan åla dig runt överallt för att kunna plasta in
1 svar · 2,4k läst
·
P
Putt: Billig fogsvans, för den får du kasta efter att du är klar. Bitumen fastnar på sågen och gör den slö. Funkar också med kniv. Ett tips om det går är att kapa skivorna i schakten, så smulorna ramlar ner i dör istället för att blåsa runt i trädgården. Varmtrådssåg funkar också men se upp för brandrisken.
2 svar · 3,2k läst
A
alex.sax: Som andra nämnt så ser det ut som att det blivit något större fukt problem ännu men om ni ändå ska ta och göra om eller utöka ? (Förstod inte riktigt hu ni skulle göra) Så kanske det kan vara bra att kolla med en expert som kan vara där på plats, speciellt om ni är rätt nya med det hela. Man vill ju inte råka göra ett fel som leder till dyra kostnader senare. Här är ett par
4 svar · 1,9k läst
·
F
fribygg: Det är absolut möjligt att gräva ur och gjuta ett golv, sannolikt är det svårt att undvika handgrävning vilket innebär att projektet riskerar att bli fysiskt ansträngande eller dyrt om du väljer att leja bort arbetet. I bland kan ett traditionellt träbjälklag vara att föredra, jag anser att det är snabbt, billigt och borde vara värt att överväga i ditt fall.
1 svar · 1,0k läst
U
U&D: Vi har en stödmur av betong som står på berggrund av granit. I ett av hörnen samlas det vatten och vi har därför ett hål genom stödmuren. För att höja nivån på berggrunden så att vattnet kan ledas ut genom hålet i muren, skulle vi behöva gjuta på/fylla igen håligheter i berget med en "betongkaka" eller något annat. Det handlar om ca 60 cm på bredden och längden framför hålet
0 svar · 1,4k läst
M
MayaP: Hej, tänker lägga en fukt/ångspärr i krypgrunden (direkt på marken). Ni som gjort detta: vilka produkter föreslår ni: armerad markfolie? byggplast? Vad som inte fungerar och vad bör jag tänka på under själva jobbet (göra uppvik mot grundens väggar? absolut inte göra det? här hört olika åsikter ..) Stort tack på förhand!
0 svar · 2,0k läst
T
twoody: Vi bygger med Jackon,lätt och smidigt system. Har provat finjas kantelement men där sprack betongen på utsidan på elementen väldigt lätt så dom rekommenderar jag inte.
13 svar · 4,7k läst
·
E
Elena Pettersson: Hej, Jag är helt ny i gruppen och har en fråga som skapar så mycket frustration hos oss här hemma då vi inte tidigare hört talas om detta. Jag har fått ett negativt förhandsbesked kopplat till ansökan om tomtstyckning. Av beslutet framgår bland annat att stadens skyfallskartering visar att det inom aktuell fastighet föreligger risk för översvämning till följd av skyfall. Ny
0 svar · 1,1k läst
Stefan H
Stefan H: Hehe ja låter ju som ett mindre bra sätt att få reda på det. Men det är ju också en tanke med rötter. Vi har ingen nära vegetation men man vet aldrig, kan vara värt en koll det också. Rötter kan ju gå långt.
14 svar · 3,8k läst
·
Staffan Alexandersson
Staffan Alexandersson: [citat] Asfalt ändrar färg av slitage och errotion av sol vind och vatten. På en garageinnfart ändras inte färg och yta med mer än att ytan blir mer matt på ett år . Har vältföraren använt diesel i paddan (som man gjorde förr ) så lakar det ur bitumen ock tvättar stenarna rena . Diesel löser upp bitumen och gör asfalten mjuk . Asfalt innehåller ca 5% bitumen men brukar inte ge
11 svar · 4,6k läst
·
H
Halil Yilmaz: Hej Jag har en dagvatten brunn (betong) Jag har märkt att det ligger ca 30 - 40 cm grus på botten. Den är troligtvis lika gammal som huset 1974, jag tänkte anlita en slam bil för att rengöra brunnen, har de här brunnar en betong botten? Är de slutna brunn på botten? Så att vi inte tar bort något där under som är viktigt för funktionen av brunnen. Mvh
0 svar · 1,1k läst
B
Bellio: [citat] Ville bara meddela att vi valde egen besiktningsman till slut. Vi ska gå igenom huset nu under veckan. Nervöst! Hur har det gått för er?
22 svar · 3,4k läst
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: [citat] du antog rätt. Gott att höra att det är överdimensionerat (hellre det än tvärtom). då en del av arbetet redan är gjort blir min plan som följer: 30x30 cm vot med två parallella 12 mm järn i botten (på distanser förstås). I topp det utstickande nätet som går ut till ca 5 cm från ytterkant. Längs kanterna ovanpå nätet lite kantförstärkning i form av extra järn som
10 svar · 4,2k läst
L
Lunda123: Nej mätte aldrig, bara okulärt och de såg torrt och "fint" ut, alltså varit så i 100 år.. Aldrig varit några ventiler heller
5 svar · 1,6k läst
·
M
MarcusSE1987: Någon annan? Vill gärna ha en second opinion :)
4 svar · 1,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Som sagt, är troligtvis vanlig S80 EPS cellplast. Funkar utmärkt
2 svar · 760 läst
·
Oldboy
Oldboy: Det ser ut att vara lättbetong?! Om lättbetongen står i marken så är det inte konstigt med frostsprängning. Lättbetong suger vatten som en tvättsvamp. Gissar att huset behöver lyftas och grundmuren göras om.
1 svar · 1,9k läst
·
K
Kreativt kaos: Hej. Har en nypaddad grund för platta på mark klar för formning till veckan och råkade precis läsa om att man kan köpa färdigarmerad betong, och därmed BÅDE slippa köpa armering och arbete med armering, OCH göra plattan tunnare. Med bibehållen funktion. Det kan tydligen blandas in någon sorts plastfibrer i betongen redan på betongfabriken som kan ersätta armeringsnät mm. I mitt
0 svar · 3,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Om du gör rent så färgen får fäste och sedan målar med en färg som är helt diffusionsöppen och gjord för sånt underlag så blir det nog fint!
3 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.