Jag har precis fått hjälp med att gräva ur ca 30cm djupt på en yta som var ca 100m² gräsmatta inför kommande garagebygge. Området jag bor i är känt för att det i backen ”bara är sand”.
Vi grävde ca 30cm djupt för att få bort gräs och matjord tills dess att sanden var framme.
Jag provade nu att gräva ett hål och ser att det inte bara är sand utan att det finns lager med annat enligt bild 2.
Frågan är om det måste bort eller om det duger som schaktbotten innan jag lägger duk och kappilärbrytande skilt. Jag vet inte hur djupt dessa variationer finns.
Vi grävde ca 30cm djupt för att få bort gräs och matjord tills dess att sanden var framme.
Jag provade nu att gräva ett hål och ser att det inte bara är sand utan att det finns lager med annat enligt bild 2.
Frågan är om det måste bort eller om det duger som schaktbotten innan jag lägger duk och kappilärbrytande skilt. Jag vet inte hur djupt dessa variationer finns.
Redigerat:
Tack för svar och ursäkta min sena respons! Det låter bra. Det som oroar mig är att det tunna svarta lagret som syns på bilden verkar vara någon form av organiskt material.G Gabbe1 skrev:
Redigerat:
Jag upplever fortfarande viss osäkerhet kring detta och kommer inte vidare i projektet förrän det är utrett. Jag provgrävde tre nya gropar utspridda över ytan för tilltänkta plattan. Det mörkare lagret är tjockare på nått ställe och finns inte alls på något annat.
Jag vore jättetacksam om någon, utifrån bilderna, kan hjälpa mig att göra bedömningen om det går bra att gjuta på detta?
@Gabbe1: Är du av samma åsikt även med dessa nya bilder?
Jag vore jättetacksam om någon, utifrån bilderna, kan hjälpa mig att göra bedömningen om det går bra att gjuta på detta?
Jag tycker fortfarande att det ser ut som mycket goda markförhållanden.A Amrich skrev:Jag upplever fortfarande viss osäkerhet kring detta och kommer inte vidare i projektet förrän det är utrett. Jag provgrävde tre nya gropar utspridda över ytan för tilltänkta plattan. Det mörkare lagret är tjockare på nått ställe och finns inte alls på något annat.
Det är väl en gammal strand?
Hur är eventuella byggnader i närheten grundlaggda? Har de några sättningsskador eller andra problem som kan härledas till mark och grund?
Jag skulle avjämna ytan med 8/16, sätta kantelement eller mura Leca, lägga minst 200mm gärna mer cellplast ,armera och gjuta direkt på det det där underlaget.
Är man oroligt lagd är en halvmeter tvättad 16/32 singel som kapilärbrytande alltid bra att ha under en betongplatta, jag har slutat med det.
Hur är eventuella byggnader i närheten grundlaggda? Har de några sättningsskador eller andra problem som kan härledas till mark och grund?
Jag skulle avjämna ytan med 8/16, sätta kantelement eller mura Leca, lägga minst 200mm gärna mer cellplast ,armera och gjuta direkt på det det där underlaget.
Är man oroligt lagd är en halvmeter tvättad 16/32 singel som kapilärbrytande alltid bra att ha under en betongplatta, jag har slutat med det.
Tackar ödmjukast för svar!F fribygg skrev:Det är väl en gammal strand?
Om det är en gammal strand törs jag inte svara på? Älven ligger några 100m bort.
Ca 10m bort finns bostadshuset som stått i 100år med hälften källare och hälften torpargrund. Inga problem vad jag märkt. Det finns även ev bod på plintar som knappast går till frostfritt men som står stadigt och inte skjuter eller sjunker.
Det var främst de mörkare jordlagret på bilderna som oroade mig. Jag tänkte om det är något som med tiden förmultnar och orsakar sättningar.
Såfort jag vet att jag har en schaktbotten som duger är planen att lägga:
- Duk (kanske onödigt då?)
- Ca 20cm 8/16 kappilärbrytande skikt
- Kantelement och 30cm isolering
- 10cm platta med armering och golvvärme
Men allt det tror jag att jag har koll på. Det är maktförhållandena jag inte har kompetensen att avgöra om det är bra nog.
Redigerat:
Jag utgår från att det är en gammal strand, sannolikt multnar vass och liknande om det inte redan gjort det, men det behöver väl knappast ställa till några problem för dig.
Om man är oroligt lagd eller troende kan man väl läsa i bibeln om att man inte ska bygga sitt hus på lösan sand utan på hälleberget, jag tror att dina grundförhållanden är tillräckligt bra och att byggnaden kommer att överleva dig om inte jorden går under (och då har garagets grund ändå ingen betydelse)
Om man är oroligt lagd eller troende kan man väl läsa i bibeln om att man inte ska bygga sitt hus på lösan sand utan på hälleberget, jag tror att dina grundförhållanden är tillräckligt bra och att byggnaden kommer att överleva dig om inte jorden går under (och då har garagets grund ändå ingen betydelse)
Duk brukar generellt rekommenderas för att separera underlag innehållande 0-fraktion från kapillärbrytande skikt (Vanligtvis makadam).F fribygg skrev:
Jag tycker att det är dumt att rekommendera någon att strunta i markduk, det är en liten kostnad och kan aldrig skada.
Sen håller jag med dig om att det finns situationer där duk inte tillför något, jag har själv gjutit plattor där jag struntat i duk. Men som sagt, jag vill inte ge det som generellt råd här på forumet.
Nu är det inte en generell situation utan ett specifikt fall, det syns ingen lera på bilden och det är bra markförhållanden det som syns.G Gabbe1 skrev:Duk brukar generellt rekommenderas för att separera underlag innehållande 0-fraktion från kapillärbrytande skikt (Vanligtvis makadam).
Jag tycker att det är dumt att rekommendera någon att strunta i markduk, det är en liten kostnad och kan aldrig skada.
Sen håller jag med dig om att det finns situationer där duk inte tillför något, jag har själv gjutit plattor där jag struntat i duk. Men som sagt, jag vill inte ge det som generellt råd här på forumet.
Klicka här för att svara