I slutet av september i år asfalterades min uppfart av en av de största firmorna i Sverige.
Bara efter några veckor så började asfalten gå från svart till brun/grå.
Det regnade väldigt mycket så trodde det var pga det och att det blivit något form av svamp på ytan. Men nu börjar jag fundera på om man haft för lite bitumen i blandningen.
Där de sprutade på bindningsmedel i efterhand ( i ”ränndalen”) är asfalten fortfarande svart och fin.
De ska komma ut och kolla på asfalten men tänkte höra här om någon vet om asfalten kan bli missfärgad om man använder för lite bitumen? Eller någon annan förklaring?

• Missfärgad asfalt med gråa och bruna toner bredvid en släpvagn, misstänkt bitumenbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfart med asfalt som övergår från svart till brun/grå i missfärgning.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart där ytan övergår från svart till brun/grå färgton, möjlig bitumenbrist.
    Skapa konto
Släpper det sten från ytan som är missfärgad?
Har den alltid haft en annan nyans eller var den lika svart som övrig asfalt när den lades?

Är det dåligt med bitumen så ser man det ganska omgående vid läggning och man brukar i regel avbryta arbetet om massan är alldeles för dålig, speciellt vid en garageinfart.

En orsak skulle kunna vara att det har spillts diesel på ytan och det löser i sin tur upp bitumen.

Ser lite ut som om det kommit med lera/jord från flaket när dom körde dit asfalten

L Luddasm skrev:
Släpper det sten från ytan som är missfärgad?
Har den alltid haft en annan nyans eller var den lika svart som övrig asfalt när den lades?

Är det dåligt med bitumen så ser man det ganska omgående vid läggning och man brukar i regel avbryta arbetet om massan är alldeles för dålig, speciellt vid en garageinfart.

En orsak skulle kunna vara att det har spillts diesel på ytan och det löser i sin tur upp bitumen.
Nej ingen sten släpper. Asfalten är hård och fast överallt. Så kanske är bra med Bitumen då.
Ingen diesel ska ha blivit spilld på asfalten heller.

Märkligt. Det kan vara som ovan skriver, att det har kommit med jord/grus i massan. Dock tror jag inte att det har varit med i flaket utan det är mer troligt att vältföraren har fått med sig skit på valsarna när han har packat asfalten.

Hur som helst är det konstigt då det är en väldigt omfattande missfärgning.

Återkom gärna med entreprenörens uttalande när du har fått det.

• Gilla
Erole
  • Laddar…
L Luddasm skrev:
Märkligt. Det kan vara som ovan skriver, att det har kommit med jord/grus i massan. Dock tror jag inte att det har varit med i flaket utan det är mer troligt att vältföraren har fått med sig skit på valsarna när han har packat asfalten.

Hur som helst är det konstigt då det är en väldigt omfattande missfärgning.

Återkom gärna med entreprenörens uttalande när du har fått det.
Asfalten var svart och fin i ca 2-3 veckor, sedan blev den mer och mer missfärgad. Tycker att den borde varit grå/brun från start om det var skit i asfalten vid läggning eller från valsarna.

Men absolut jag uppdaterar tråden när jag fått info.

Hur ser det ut om man högtryckstvättar dessa partier då? Försvinner det för att sen återkomma eller?

S Stefan1972 skrev:
Hur ser det ut om man högtryckstvättar dessa partier då? Försvinner det för att sen återkomma eller?
Jag ska testa. Utmaningen är att asfalten är svart och fin när den är blöt. Måste torka upp helt för att missfärgningen ska synas och gäller att det inte är någon nederbörd i några dagar.

Har du fått någon lösning på detta?

En gissning är att man justerat med 0-18 och sedan har den blitt för tät. Så när vattnet tränger ner i asfalten så kommer den inte igenom gruset utan åker upp till ytan och drar med minsta partiklarna upp och så blir det som cement som lägger sig på ytan.

Borde gå att få bort med högtryck eller helt enkelt spruta bitumen över så ytan blir svart?

M Mangan13 skrev:
Har du fått någon lösning på detta?

En gissning är att man justerat med 0-18 och sedan har den blitt för tät. Så när vattnet tränger ner i asfalten så kommer den inte igenom gruset utan åker upp till ytan och drar med minsta partiklarna upp och så blir det som cement som lägger sig på ytan.

Borde gå att få bort med högtryck eller helt enkelt spruta bitumen över så ytan blir svart?
Tyvärr ingen lösning ännu. Företaget vill provborra och analysera asfalten men då de ändå inte hinner åtgärda innan vintern så vill de göra det till våren. Oklart vad som händer med fakturan dock.

Jag tror du är på rätt spår. I ränndalen där de sprayade på bitumen (antar jag) är asfalten fin och svart. Under carporten där det inte kommer något regn är asfalten fin och svart.
Om man sprayar bitumen på hela ytan, borde den hålla sig svart då eller kommer nya partiklar som tränger upp igen?

Ska tillägga att hela uppfarten är markisolerad så det kanske också påverkar att vattnet tränger upp?

Någon lösning?

E frasbrallan skrev:
I slutet av september i år asfalterades min uppfart av en av de största firmorna i Sverige.
Bara efter några veckor så började asfalten gå från svart till brun/grå.
Det regnade väldigt mycket så trodde det var pga det och att det blivit något form av svamp på ytan. Men nu börjar jag fundera på om man haft för lite bitumen i blandningen.
Där de sprutade på bindningsmedel i efterhand ( i ”ränndalen”) är asfalten fortfarande svart och fin.
De ska komma ut och kolla på asfalten men tänkte höra här om någon vet om asfalten kan bli missfärgad om man använder för lite bitumen? Eller någon annan förklaring?
Asfalt ändrar färg av slitage och errotion av sol vind och vatten. På en garageinnfart ändras inte färg och yta med mer än att ytan blir mer matt på ett år . Har vältföraren använt diesel i paddan (som man gjorde förr ) så lakar det ur bitumen ock tvättar stenarna rena . Diesel löser upp bitumen och gör asfalten mjuk . Asfalt innehåller ca 5% bitumen men brukar inte ge någon större effekt på ytan om den diffar någon tiondel . Reklamera jobbet .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.