Lagom till att 10 årsgarantin löpt ut upptäcker vi sprickor i grunden i vårt sommarhus.
För 15 år sedan hade vi en grundmur som höll på att rasa in av utanpåliggande marktryck (var murad utan armeringsjärn). Detta åtgärdades via garanti av en firma som lyfte hela huset, bytte grunden och ställde tillbaka huset igen. So far so good.
Borde vi göra något eller är detta naturliga sättningar? Naturligt vattenläckage?
Vad kan man göra? Reparera sprickor? Säkra? Byta block? Firmor som jobbar med sånt här utan att byta hela grunden?
Vi har ingen garanti kvar dessvärre denna gång.
För 15 år sedan hade vi en grundmur som höll på att rasa in av utanpåliggande marktryck (var murad utan armeringsjärn). Detta åtgärdades via garanti av en firma som lyfte hela huset, bytte grunden och ställde tillbaka huset igen. So far so good.
- Men nu löper en lång spricka på ungefär samma ställe.
- Vi ser även ett armeringsjärn sticka ut ur fogen - vet inte varför vi inte sett det tidigare, det kan väl inte ha tryckts ut under åren?
- När det är kraftig nederbörd visar sig mörka fläckar på stora delar av grunden (firman skulle både dränera och skydda med platonmatta). I bland dyker vattenpölar upp på golvet.
Borde vi göra något eller är detta naturliga sättningar? Naturligt vattenläckage?
Vad kan man göra? Reparera sprickor? Säkra? Byta block? Firmor som jobbar med sånt här utan att byta hela grunden?
Vi har ingen garanti kvar dessvärre denna gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärnet kan inte röra sig. Det har alltid varit så. Vilket tyvärr är en indikation på att det inte varit några nogräknade och yrkesstolta murare i farten.
Sprickan i muren indikerar obefintlig eller för klen armering, alt en dålig grundläggning.
Dräneringen verkar inte heller vara som den borde, liksom platonmattorna, om det nu finns några. Minimum så är skarvarna uppenbarligen dåligt utförda (=otäta).
Jag kan ha fel, men det ser inte helt bra ut.
Det är läge att inspektera dräneringen och platonmattorna, och ta det därifrån.
Sprickan i muren indikerar obefintlig eller för klen armering, alt en dålig grundläggning.
Dräneringen verkar inte heller vara som den borde, liksom platonmattorna, om det nu finns några. Minimum så är skarvarna uppenbarligen dåligt utförda (=otäta).
Jag kan ha fel, men det ser inte helt bra ut.
Det är läge att inspektera dräneringen och platonmattorna, och ta det därifrån.
Tack för svar. Ja lite som vi befarade. Får ta en besiktning helt enkelt och reda ut vad som kan göras. Deras garanti är 10 år tydligen, men om de inte utfört jobbet korrekt/fackmannamässigt så kanske det kan påverka läget. Får se helt enkelt.
Ja besvärligt det här.
Ja besvärligt det här.
Du kan också pröva i Byggnadsvårdsdelen här på forat. Där är man van vid att lyfta hus och fixa grunder och syllstockar. Så får du förmodligen bättre tips än vad jag kan ge. Framförallt får du fler personers synpunkter och erfarenhet.
Lyfter denna fråga till forumet Byggnadsvård istället
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-grundmurens-block-fara.430083/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-grundmurens-block-fara.430083/
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Oldboy har redan gett bra input men om huset som du skriver lyfts och murningsarbetet då varit under dåliga förhållanden skulle det du ser kanske inte vara helt onormalt. Snyggt är det inte men undantaget armeringen som sticker ut inget katastrofalt.
Din sättning som genererar sprickan måsten man dock kolla på. Speciellt om det finns något samband med den dåliga dräneringen. Som jag ser det kan det både vara en bristande grundläggning som orsakat denna och så länge som sprickan inte rör sig egentligen inget du gör så mycket åt. Om den däremot har ett samband med den dåliga dräneringen och i värsta fall en undermålig avledning av dagvatten måste man rätta till detta. Med Platon ska du inte ha det genomslaget av fukt så dräneringsrören ligger i underkant och hur din platonmatta är avslutad i överkant är intressanta saker att kolla på. Likaså hur djupt ner grundvattnet är. Om du tex gräver en grop under huset stöter du på vatten och i så fall hur djupt ner?
Din sättning som genererar sprickan måsten man dock kolla på. Speciellt om det finns något samband med den dåliga dräneringen. Som jag ser det kan det både vara en bristande grundläggning som orsakat denna och så länge som sprickan inte rör sig egentligen inget du gör så mycket åt. Om den däremot har ett samband med den dåliga dräneringen och i värsta fall en undermålig avledning av dagvatten måste man rätta till detta. Med Platon ska du inte ha det genomslaget av fukt så dräneringsrören ligger i underkant och hur din platonmatta är avslutad i överkant är intressanta saker att kolla på. Likaså hur djupt ner grundvattnet är. Om du tex gräver en grop under huset stöter du på vatten och i så fall hur djupt ner?
Tack för bra svar (även om det var lite tråkiga nyheter)!
Kan tillägga att det ibland är riktigt blött därnere, speciellt vår och tider med stor nedernbörd. Vi började märka av detta för 2-3 år sen, men då var det inte tillräckligt påtagligt för att komma upp i på "dagordningen" så att säga.
Här är fuktiga områden under försommaren - notera att fläckar dyker upp mitt i lite spontant så det kanske rör sig för stora vattenmängder under huset?
Så här illa ser det ut i början av grunden där en slags hel betongsula finns. Vattenpölar bildas genom golvet på nåt sätt.
Även under torra perioder kan man i den porösa för-grundens platta gräva lite och få fram fuktiga fläckar. Hela plattan verkar f.ö. rätt mjuk.
Visa bilaga 550166
Kan tillägga att det ibland är riktigt blött därnere, speciellt vår och tider med stor nedernbörd. Vi började märka av detta för 2-3 år sen, men då var det inte tillräckligt påtagligt för att komma upp i på "dagordningen" så att säga.
Här är fuktiga områden under försommaren - notera att fläckar dyker upp mitt i lite spontant så det kanske rör sig för stora vattenmängder under huset?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här illa ser det ut i början av grunden där en slags hel betongsula finns. Vattenpölar bildas genom golvet på nåt sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även under torra perioder kan man i den porösa för-grundens platta gräva lite och få fram fuktiga fläckar. Hela plattan verkar f.ö. rätt mjuk.
Visa bilaga 550166
Det tyder på att regnvatten snabbt tar sig ner i marken, men kanske inte lika snabbt därifrån.
Så steg 1 är väl att kontrollera dräneringen.
Om det finns kapillärbrytande grus/singel/makadam runt huset och under så leder det ner regnvatten mkt fort, och om dräneringen inte får undan vattnet lika fort så blir det swimmingpool, (med ett stort såll/hus i mitten som tar in vatten...).
Så steg 1 är väl att kontrollera dräneringen.
Om det finns kapillärbrytande grus/singel/makadam runt huset och under så leder det ner regnvatten mkt fort, och om dräneringen inte får undan vattnet lika fort så blir det swimmingpool, (med ett stort såll/hus i mitten som tar in vatten...).
Lyckades hitta bilder från grundmurningen i arkiven.
Man ser armeringsjärn iaf på vissa nivåer på det ställe där sprickan nu är. Platonmatta ligger som kjol runt också, vet inte om man kan se om den inte avslutas på rätt sätt eller rätt i våderna. Rätt blött i vallgraven i och för sig tycker jag så mycket markvatten. Kan inte avgöra om dräneringen ser ut att vara rätt gjord.
Man ser armeringsjärn iaf på vissa nivåer på det ställe där sprickan nu är. Platonmatta ligger som kjol runt också, vet inte om man kan se om den inte avslutas på rätt sätt eller rätt i våderna. Rätt blött i vallgraven i och för sig tycker jag så mycket markvatten. Kan inte avgöra om dräneringen ser ut att vara rätt gjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På första bilden ser platonmattan ut att sitta som den ska med list ovanpå som hindrar regnvatten från att tränga in bakom. Skarvar går inte att avgöra dock, men utifrån första bilden så vore en gissning att det är ok iom att det ser snyggt och prydligt ut i övrigt.
På resten av bilderna ser det inte lika imponerande ut, men antar att det beror på att jobbet pågick. T ex ingen färdigputsad sockel. Ser inte ut som att dräneringen var lagd heller.
På första bilden ser man svarta rör som gissningsvis är själva dräneringsröret? Det förefaller ligga lite högt. Ligger det i ovankant av sulan så kan det förklara varför det blir fuktgenomslag i golvet.
Fuktgenomslag på väggarna, som ser ut att vara Lecasten, bör inte kunna ske om platonmattan är tät upptill. Det ser du ju snabbt och enkelt. Sitter det en väl inputsad tätlist överst, som på första bilden så är den biten ok. Sedan kan skarvarna leda in vatten. Det tror jag inte är ngt egentligt fel då det aldrig är meningen att en platonmatta ska agera gummistövel, utan enbart tillåta att grundmuren ventileras. Om vatten inte dräneras undan utan blir stående runt om huset upp till marknivå så hjälper inte platonmatta, snarast tvärtom då allt är gjort för ventilation och därför finns inget som helst skydd mot vatteninträngning. I gamla grunder från t ex 70- så putsades/slammades grunden och sedan drog man på kallasfalt för att stoppa markfukt.
I stort får jag intrycket att arbetet ser ut att ha gjorts väl, men det hade behövts fler bilder för att vara säker på det. Som sagt, endast en bild (första) där man ser lite av hur dräneringen ligger, och den ser ut att ligga lite högt.
Om hela grunden är så som det såg ut i ngn tidigare bild så är det kanske inte ngn panik. Fukten kan leda till mögel i trossbotten, men det ser man. (Grunden förefaller relativt hög/lättframkomlig/inspekterbar?) Annars är det inte fel att sätta upp ngn temp & RH-logger eller wifi-uppkopplad för monitorering av grundens fuktnivåer.
Fuktgenomslag i grundmuren är lite mer bekymmersamt då det indikerar dålig dränering. Såvida det inte bara är på ett ställe lokalt, då kan det indikera ngt problem med platonmattan/ytvatten just där.
Sprickan i hörnet bör monitoreras så att du ser huruvida den blir större med tiden eller inte. Om den inte växer på några år så är det förmodligen inte så mkt att bry sig om.
Vi har några liknande sättningssprickor på ett par ställen, men det är inget som jag bryr mig om. Jag gissar att de uppstått i början och sedan avstannat. Om de förvärras så måste man ta tag i det, men våra förefaller ha varit i stort sett oförändrade de 20 åren vi bott här..
På resten av bilderna ser det inte lika imponerande ut, men antar att det beror på att jobbet pågick. T ex ingen färdigputsad sockel. Ser inte ut som att dräneringen var lagd heller.
På första bilden ser man svarta rör som gissningsvis är själva dräneringsröret? Det förefaller ligga lite högt. Ligger det i ovankant av sulan så kan det förklara varför det blir fuktgenomslag i golvet.
Fuktgenomslag på väggarna, som ser ut att vara Lecasten, bör inte kunna ske om platonmattan är tät upptill. Det ser du ju snabbt och enkelt. Sitter det en väl inputsad tätlist överst, som på första bilden så är den biten ok. Sedan kan skarvarna leda in vatten. Det tror jag inte är ngt egentligt fel då det aldrig är meningen att en platonmatta ska agera gummistövel, utan enbart tillåta att grundmuren ventileras. Om vatten inte dräneras undan utan blir stående runt om huset upp till marknivå så hjälper inte platonmatta, snarast tvärtom då allt är gjort för ventilation och därför finns inget som helst skydd mot vatteninträngning. I gamla grunder från t ex 70- så putsades/slammades grunden och sedan drog man på kallasfalt för att stoppa markfukt.
I stort får jag intrycket att arbetet ser ut att ha gjorts väl, men det hade behövts fler bilder för att vara säker på det. Som sagt, endast en bild (första) där man ser lite av hur dräneringen ligger, och den ser ut att ligga lite högt.
Om hela grunden är så som det såg ut i ngn tidigare bild så är det kanske inte ngn panik. Fukten kan leda till mögel i trossbotten, men det ser man. (Grunden förefaller relativt hög/lättframkomlig/inspekterbar?) Annars är det inte fel att sätta upp ngn temp & RH-logger eller wifi-uppkopplad för monitorering av grundens fuktnivåer.
Fuktgenomslag i grundmuren är lite mer bekymmersamt då det indikerar dålig dränering. Såvida det inte bara är på ett ställe lokalt, då kan det indikera ngt problem med platonmattan/ytvatten just där.
Sprickan i hörnet bör monitoreras så att du ser huruvida den blir större med tiden eller inte. Om den inte växer på några år så är det förmodligen inte så mkt att bry sig om.
Vi har några liknande sättningssprickor på ett par ställen, men det är inget som jag bryr mig om. Jag gissar att de uppstått i början och sedan avstannat. Om de förvärras så måste man ta tag i det, men våra förefaller ha varit i stort sett oförändrade de 20 åren vi bott här..
Tack för utförligt svar!
Håller med om att allt i stort sett ser ut att ha gjorts bra. Men som du säger kan ju dräneringen ha hamnat lite högt. Däremot ska jag ta en närmare koll på tätlisten för platonmattan att den är intakt och bra.
Sen får jag hålla koll på fuktgenomslaget i grundmuren. Jag vill minnas att det har varit fläckar högt upp på muren vid kraftigt regn. Så det kan ju vara en problematik.
Vad gäller sprickan så har den ju växt, går bortom fotot en bit till och med. Men nu ska jag hålla bättre koll om den fortsätter att växa iom att jag noterat det och fotat så mycket. Man vill ju att det ska stanna av.
Hela grunden är rätt hög ja, det är nästan att man kan stå raklång på ett ställe och sedan minskar det till att man kan stå på knä ungefär. Så det är relativt stort luftutrymme och lätt att inspektera vilket ju är bra. Om fukten skulle krypa uppåt mot syll, bärlinor, trossbotten så kan det ju naturligtvis bli problem. Tycker inte riktigt det gjort det hittills. Har kollat med olika RH mätare och även haft över en mögelinspektör för några år sen redan innan sprickan upptäcktes och då var nivåerna bra. Men problemen verkar ju lite ha ökat. Kanske är det dräneringen som avtagit i effekt pga skador, markrörelse eller annat.
Håller med om att allt i stort sett ser ut att ha gjorts bra. Men som du säger kan ju dräneringen ha hamnat lite högt. Däremot ska jag ta en närmare koll på tätlisten för platonmattan att den är intakt och bra.
Sen får jag hålla koll på fuktgenomslaget i grundmuren. Jag vill minnas att det har varit fläckar högt upp på muren vid kraftigt regn. Så det kan ju vara en problematik.
Vad gäller sprickan så har den ju växt, går bortom fotot en bit till och med. Men nu ska jag hålla bättre koll om den fortsätter att växa iom att jag noterat det och fotat så mycket. Man vill ju att det ska stanna av.
Hela grunden är rätt hög ja, det är nästan att man kan stå raklång på ett ställe och sedan minskar det till att man kan stå på knä ungefär. Så det är relativt stort luftutrymme och lätt att inspektera vilket ju är bra. Om fukten skulle krypa uppåt mot syll, bärlinor, trossbotten så kan det ju naturligtvis bli problem. Tycker inte riktigt det gjort det hittills. Har kollat med olika RH mätare och även haft över en mögelinspektör för några år sen redan innan sprickan upptäcktes och då var nivåerna bra. Men problemen verkar ju lite ha ökat. Kanske är det dräneringen som avtagit i effekt pga skador, markrörelse eller annat.
Appropå dräneringen så finns ju också möjligheten att den blivit igenväxt av rötter.
Det råkade vi utför häromåret. Jag hade råkat plantera en pil precis mitt ovanför dräneringen som för bort vattnet från garage och verkstad... (Mannan vi köpte gården av var såå informativ när vi frågade efter var olika installationer gick (elkablar, vattenledning, avlopp och dränering). - Det finner ni ut. Så sant så sant, men inte alltid på ngt bra sätt.)
Det råkade vi utför häromåret. Jag hade råkat plantera en pil precis mitt ovanför dräneringen som för bort vattnet från garage och verkstad... (Mannan vi köpte gården av var såå informativ när vi frågade efter var olika installationer gick (elkablar, vattenledning, avlopp och dränering). - Det finner ni ut. Så sant så sant, men inte alltid på ngt bra sätt.)
Klicka här för att svara
