femvåningshus??

Nej, det är en och en halvplan med 2 bärande innerväggar. Eftersom det är pålat så sa han att det inte är overkill med denna plattan. Själv har jag ingen aning, men om det blir lite mer armering än vad som behövs så får det vara så. alla vill väl ha ryggen fri o tar i lite extra. :-)
just nu vill jag bara komma igång. har redan fått försenat hela bygget 3 månader pga en annan konstruktör som inte tyckte det behövdes pålas alls. Även om nuvarande byggnad är pålad. När jag pratade med hantverkare, grannar m.m. så känns det som att man ska påla. även de som var här o pålade sa att det var självklart med tanke på all lera.

Helt rätt, bygel c ser ut som ett U. Dom ska stå i båda riktningar c-c 150mm. Uk betyder underkant som synes, obs minus täckskikt som ska stå i föreskrifter.

• Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
R rosell skrev:
Jag pratade igår med han som ska hjälpa mig med bygget och han sa att vi skippar skarvjärnen och låter nedre nätet gå ut i kantbalken. Sen klipper vi upp så att vi kan sätta dit villabyglarna. Det känns enklare att göra så. Mindre najande för att hålla ihop allt.
När jag nu tittar på ritningen igen så ser jag en annan beteckning på armeringen. Jag vet att jag frågade och fick till svara att göra en "korg" i armering. Det är för voter för de ställen i plattan där vi pålat, men där pålarna inte ligger i kantbalken. Så jag tänker att man bockar 8 armeringsjärn som fyrkantinga U och lägger dom så 4 av dem korsar de andra 4. Eller om det kanske räcker med 4 som korsar 2 andra. känns som det kanske blir lite trångt annars.
Frågan är, tänker jag rätt? :)
[bild]
Ev onödigt mycket armering (kan inte tycka något kring det egentligen, jag vet), men det är enligt ritningen iaf.

Ja, täckskiktet är 30 mm. c-c 150 mm på 500 mm ger ju 4 st järn med 25 mm från yttersidorna o lägger man då i båda riktningarna känns det som det blir rätt trångt, men får väl improvisera lite så det får plats bra. :-)

Topplåten ser iaf ut på ritningen att tillåta fyra byglar. Men i vilket fall, pålen kan man ju inte göra så mycket åt, så flytta lite på byglarna du så blir det bra.

ok fribärande platta, då är nog armeringen behövlig

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Ja, topplåten är 150mm så armeringen hamnar ju precis i ytterkant under de plåtarna. pålarna är 90mm så det är inga problem att få rätt avstånd på järnen.

• Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tycker dina armeringsritningar är lite svårtydliga och felritade. I änden på armeringsjärnen (på ritning) gör man ju en liten krok för att markera att här börjar järnet. Men då ska kroken vara åt andra hållet där den slutar så att man verkligen ser det. På din detalj i voten med 1+1 C-järn så ser jag inte riktigt hur dom ska ligga i förhållande till varandra. Det var en massa vertikala streck där. Troligtvis så går C-järnet från en ända på voten till lite förbi pålen. Den andra från andra hållet så att säga.

I övrigt finns mycket nyttigt att hämta hos de stora armeringsleverantörerna. Jag saxar in en bockningslista från BEgroup. Typblad_bockning_ILF_2017.pdf (begroup.se)

Håller med, det saknas krokar på C-järnen.
Tack för länken till bockningslistan. Nu blev det klart enklare att förstå bokstäverna. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.