Grund & Markarbeten
witten: Jag tycker du ska dubba ihop dem. Det är så enkelt att göra och du är säkrad mot att råka ut för sättningsskillnader.
joasag: Nu har jag slitit hela helgen och grävt ur 35m2 cirka 30cm för hand. [bild] Det som är skönt är att dom verkar ha gjort markarbetet med makadam hela vägen ner, på samma sätt som under husgrunden. Har även börjat gräva för dränering, men inte säker på vart jag ska koppla på det. Har en liten brunn i nedre vänstra hörnet (utanför bild). Vad är detta för något? Två riktigt
nzroller: [citat] Område har inte mycket radon, men jag har beställt radonmätare för att se på vår tomt. Dränering gör vi nu! Och ska se som bilden visa, om de var det du menade? Hela huset sitta på sluttande terräng med lite berg bakom huset.
Stabbsson: [citat] Golvet känns inte fuktigt, och nej finns ingen värmekälla där heller
Videonisse: [citat] Man får givetvis tycka vad man vill men jag ville undvika dessa bubblor så mycket som det gick och mina betongkillar ansträngde sig ordentligt och jag tycker att det resultatet är mycket snyggare än det som trådskaparen frågade om. På nedan bild är delen av muren ca 2,2x0,7 m. Visst finns det blåsor men inte så man tänker på det. [bild]
HenningÖland: Hej ! Söker inspirationsbilder och tips. Jag bygger nytt hus och har idag en uppmurad trappa framför min entré. På stegen skall jag sätta Ölandssten. Sen skall jag såklart också ha ett räcke på 2 sidor. Söker därför bilder o tips hur detta kan utformas. Stilen skall vara modern. Jag tänker mig också en träöverliggare/ledstång. Skall till huset idag så kommer komplettera med
Gornor Ulragh: [citat] Lade precis ca 70 kvm. Stockholm. Parkering plus backe en del vinklar o vrår samt asfaltering kring några L stöd samt de lade ut några limpor för att ledavatten. Betalade ca 24000 för det. Kändes ok pris. Bor trots allt i STHLM.
Matti_75: Man behöver inte göra någonting under huset förutom att se till så alla för och slangar sitter ihop. Fyll bara upp på utsidan så det trevligare ut. Det är hela meningen med en pålad platta att huset står kvar när marken sjunker.
michan1: Hej alla kunniga! Vi planerar att bygga ett växthus på mur i en slänt vilket innebär att ena långsidan kommer bli som en stödmur med tryck ”inifrån”. Jag har fått tips på att använda L-stöd nederst och sedan bygga muren (leca) ovanpå dem. Finns det några bra (och billigare) alternativ? Muren kommer totalt bli ca 1,4 meter ovan mark (inkl L-stöd). Är det möjligt att bygga med
Murkla1949: Man kanske skulle jaga rätt på ett par dunkar gammal frityrolja från grillen... Men då lär man väl se till så jycken får hjärtinfarkt.... :-)
Ett fisk: Har borrat mig ut genom plattan i huset för att dra vattenkulvert till garaget som också har gjuten platta som jag borrat mig igenom. Hur gör jag bäst nu när jag ska återställa detta? Har funderat på om man fyller upp schakten så mycket det går att skyffla in under plattan och sedan fyller man i fogskum uppifrån hålet som isolering, och därefter fylla i cement för att få till ytan?
GK100: [citat] Lite OT Thomas du har väl inte helt glömt bort månadens kabel. Jag saknar den lite emellanåt.
Kristoffer Larsson: Vi lejde in en firma och gjorde en riktig omdränering av vårat hus med källare där det är en dräneringsbrunn som är ca 220cm som pumpar upp till dagvattenprunnen som är ca 120 djup som sedan leds bort till dike. Nu ska vi göra en mindre utbyggnad och skulle vilja dra en kortare bit dränering som kommer ligga på ca 70 cm djup till dagvattenledningen då det skulle spara väldigt mycket
Derbyboy: Jag funderar på om jag drar upp dålig lukt från krypgrunden. Vissa dagar luktar det dåligt uppe i huset och ibland luktar det bättre. Kan jag genom att mäta lufttrycket i krypgrunden och i bodelen för att få reda på om luften rör sig nerifrån och upp?
Phasio: Jag använde en halva av dom gamla soptunnorna som är stålnätat. Så la jag ut ett lagom lager och spolade med vattenslang från egen brunn. Tidskrävande men bra blev det
Bjerke88: [citat] Ja det blev jättebra jag köpte på skroten, och nej den va inte galvad. Jag målade dom i vit hammarlack. Jag hade inte någon ytterligare armering, den har stått upp i ett år nu
1977bjorn: Det går ju att åtgärda. Brukar finnas löpmeterpris för syllbyte. Sedan behöver man åtgärda golvet också. Det är väl bra att ha med sig den kostnaden i kalkylen helt enkelt. Dåliga syllar luktar rätt karakteristiskt och även om det inte är farligt så är det inget jag velat bo i. Sen att de är ”delvis ingjutna i betong” är ju inget plus, men förmodligen hanterbart för rätt
abbe_: en Sorptionsavfuktare, som ju skapar ett undertryck i krypgrunden. Sen om det räcker för att förhindra lukten att nå bostadsytrymmet vet jag ej.... ///
Stefan1972: Fast du måste väl ha tänkt dig nå mer oavsett? Lägga golvvärme på det viset innebär ju en hel del saker om det ska bli bra. Förutom ren gjutning överst så ska du väl ha plats för isolering och kapillärbrytande skikt. Bara det lär väl bli grävning en halvmeter ner.......
Hallerudsbo: [citat] var inte bara betongen som vart mindre utan lastbilen vart väl lite mindre med
Nordjohan: [citat] Så har jag nu beslutat att göra efter diskussion med en ”gammal” betongare. Allt gott Johan
Psykoppout: Har erfarenhet av ombyggnad av krypgrunder. Lösningen jag personligen arbetat med på egen fastighet. Något djupare än på din skiss, närmare 70cm till färdigt golv. Grävde ”rent” och säkrade upp botten med befintlig sten och grus. Materialavskiljande duk, ett lager av överbliven cellplast och isodrän, sen blåstes lättklinker in genom fönster direkt från tillverkares leveransbil
Elinlinak: Jag slipade ner den grova strukturen på en putsad vägg i källaren med hjälp av en handstenslip. Jag gjorde det eftersom jag tycker det blev finare med lite slätare vägg men ändå vill ha kvar lite struktur och en "rå känsla". Nu tänkte jag måla väggarna efter att jag slipat dem (och lagat vissa hål genom att putsa igen). Jag undrar, kan jag göra såhär eller har jag gjort något
Pumabjörnen: [citat] Täta springorna och flytspackla ut ojämnheterna. Ev. Kanske lägga någon typ av tunnare skiva över hålet med skarven som du siliconar fast och sedan flyter du rummet i överkant på denna skivbit. Då kan du vid behov plocka upp golvet och lyfta skivan om problem skulle uppstå. Tänk dock på att skiva bör vara så pass tjock att den klarar belastning ser ju ut att vara placerad
Hep: Bara att njuta. Vi valde att gräva poolen på löpande räkning och de säger att vi kommer spara 20-30 000 på att vi har så bra förhållanden. Dels snabbare att gräva och så kan vi sprida ut på tomten istället för att betala för bortforsling.