Hej på er!

Har ett hus med källare från 1954. Nedan ser ni bilder från ett av hörnen i källaren. Det är det enda tecken på fukt som vi kan hitta. Har ej någon dålig lukt, finns inga organiska material i källaren och vi kommer inte att använda någon del av källaren till sovrum.

Är detta något att oroa sig för? Vad vi vet är inte huset dränerat och då vi ska göra en tillbyggnad funderar vi på om dränering är ett måste eller ej. Vet ej till 100% men enligt grannar (och lite eget grävande) står huset på sprängsten och sand.

Funderar också på om det ”räcker” att byta dagvattenledningar. I hörnet där bilderna är tagna finns ett stuprör som går ner i marken.

Är nybliven husägare och noob på hus så tacksam för rimliga inlägg utan dumförklaringar :)
Tack på förhand!

Hörn av en källarvägg i ett äldre hus med tecken på fukt och en mönstrad matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläck i hörnet av en källare med avflagad färg och mögelspår på betongvägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser det väl spontant ut att vara, men fukt i en källare känns nästan oundvikligt om inte hela konstruktionen på utsidan är gjord för att motverka det. Personligen skulle jag inte ligga vaken över lite fukt på en putsad vägg men färgen kommer nog bli lite ful med tiden gissar jag.

Tack för svar. Jag tänker på om denna mängden fukt indikerar att en dränering behövs eftersom vi kommer bygga ut ovanpå. Känns som ”onödiga pengar” när problem inte finns.

T TypRätt skrev:
Det ser det väl spontant ut att vara, men fukt i en källare känns nästan oundvikligt om inte hela konstruktionen på utsidan är gjord för att motverka det. Personligen skulle jag inte ligga vaken över lite fukt på en putsad vägg men färgen kommer nog bli lite ful med tiden gissar jag.

Är källaren inte byggd ovanpå idag eller vad menar du med att bygga ut ovanför? Om du menar på utsidan väggen o upp så lär ni ju gräva och så och då är det väl bara att gräva djupt nog för att dränera ordentligt men det får nog en expert råda er runt.

Som andra nämnt så ser det ut som att det blivit något större fukt problem ännu men om ni ändå ska ta och göra om eller utöka ? (Förstod inte riktigt hu ni skulle göra) Så kanske det kan vara bra att kolla med en expert som kan vara där på plats, speciellt om ni är rätt nya med det hela. Man vill ju inte råka göra ett fel som leder till dyra kostnader senare.

Här är ett par länkar med lite allmän info och om vad man kan / bör göra, så ni vet innan ni kontaktar någon.
https://www.fuktpatrullen.se/blogg/
https://www.anti-fukt.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.