Hej,

Jag är helt ny i gruppen och har en fråga som skapar så mycket frustration hos oss här hemma då vi inte tidigare hört talas om detta.

Jag har fått ett negativt förhandsbesked kopplat till ansökan om tomtstyckning. Av beslutet framgår bland annat att stadens skyfallskartering visar att det inom aktuell fastighet föreligger risk för översvämning till följd av skyfall. Ny bebyggelse behöver planeras så att den inte tar skada eller orsakar skada vid en översvämning från minst ett 100-årsregn. För övrigt är förutsättningarna för styckning uppfyllda. Det som stadsbyggnadskontoret har som medskick är i så fall att ansökan inkluderar en utredning gällande skyfall, som visar att fastigheten kan hantera vattenmassorna som riskerar att översvämma fastigheten med upp till 1 m. Att föreslå en sockel på huset hanterar inte problemet, utan vattenfrågan behöver redovisas separat.

Jag undrar om ni har tips om hur jag ska gå vidare i frågan eller så kanske ni känner till ett företag som gör skyfallsutredningar i Stockholm eller liknande? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.