Hej!

Har ett fritidshus som står på någon form av kryp3/plintgrund där 3 av fyra sidor är täckta från utsidan (bild 1).

En av långsidorna har dock en öppen springa på ca 5 cm (bild 2). Vad kan anledningen vara till detta? Jag har problem med möss som kommer in och skulle gärna vilja täta bort springan helt.

Kan jag störa någon form av ventilation av grunden om jag tätar? Det finns några enstaka smågaller på övriga sidor men om detta räcker som ventilation vet jag inte.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Marcus

• Grå husvägg ovanför en krypgrund täckt med vit singel och en synlig öppen springa längs med huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning på ca 5 cm mellan mark och fritidshusets plintgrund med gräs och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska absolut inte bara täta springan! En krypgrund måste ha rätt ventilation och den lösning man valt har säkert en anledning. Om du ska täta så bör du rådfråga någon som verkligen vet hur det ska gå till. Kanske kan du få tips här. Skulle ett finmaskigt stålnät fungera för att få bort mössen? Jag vet att de kan ta sig in nästan på inget utrymme alls, men sätter man ett bra nät borde de inte kunna komma in. Tänk på att nätet måste gå ner i marken en bit eller mötas av något som inte möss och annat kan gräva sig runt på ett enkelt sätt, t.ex. en rad med betongplattor.

/Fredrik

Hej Fredrik och tack för svar.

Ja jag har också funderat på ett nät och det lär få bli lösningen på det hela.

Någon annan som har en åsikt kring om den öppna spalten kan vara en ventilationsåtgärd?

Någon annan? Vill gärna ha en second opinion :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.