Hej,
Är i planeringsstadiet med att gräva ut runt huset och lägga några fina plattor närmast husgrunden och har försökt läsa mig till vad som är bäst tillvägagångssätt.
Huset är byggt 1998, utbyggt 2003, det är krypgrund och idag är det gräsmatta hela vägen fram mot grunden.
Dränering och takavvattningsavledning finns ner mot en dagvattenbrunn på gården som sedan tappas av i ett dike längre ner på tomten.
Kan inte svara helt för hur dräneringen är gjord men om jag förstått det rätt är det bara nedlagda rör och målat med kallasfalt på grunden under mark, den verkar fungera bra då jag ligger och pendlar mellan 60-75% RH i krypgrunden nu i maj och verkar inte ha någon större fuktpåverkan på grunden mer än en liten fuktrand här och där på muren
Hur ska jag gå tillväga med plattorna? Bara gräva bort det översta lagret gräsmatta och matjord, se till att få en bra lutning bort från huset och sedan lägga i markduk på befintlig matjord, i med grus och sättsand och sedan ett par rader plattor hela vägen upp mot grunden och sedan fogsand på det för ett snyggare utseende? ska markduken gå upp bakom den innersta plattraden så den ligger mellan platta och grund (skärs till så den inte syns såklart) eller ska man släppa den innan grunden?
Vill gärna inte förvärra någon fuktproblematik som kanske inte finns idag.