N ninhuo skrev:
Den rosa isoleringen är på gamla väggen och den är borta. Här märkte jag samma vägg före och efter.

Klacken är kvar

Vi har fortfarande en meter snö så hängrännor är typ ”torra” än annars har jag kopplat på en grön slang men den ligger under snön.

[bild] Före på insidan
[bild] Före på utsidan
[bild] Efter på insidan
[bild] Efter på utsidan
På den sista bilden där nya väggen är byggd, så är det en skarv mellan nya och gamla väggen. Nu ser jag att väggen på utsidan är inte putsat och något blivit galet med dräneringsmattan och därför det sipprar in vattnet.

ricebridge ricebridge skrev:
Varningsklockorna ringer för dåligt utfört jobb.
* Har de satt dräneringsrören med korrekt fall?
* Har de anslutit dem till dagvattenledning?
* Har de svept in dem i markduk?
* Har de fyllt på med singel runtom innan jordmassorna?
På det du skriver om vad de har gjort blir jag inte alldeles övertygad om att de verkligen har gjort allt detta korrekt och enligt konstens alla regler. Om man t ex bara skottar igen med jordmassorna över dräneringsrören utan markduk och/eller singel, blir rören snabbt igensatta.
Hursomhelst, sådär ska de givetvis inte se ut efter dränering. Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som kan bedöma felen först, för det kan ju röra sig om ganska mycket pengar som står på spel.
Hej, titta på bilderna, Tycker inte du att mattan är för kort? Den går inte ner på klacken? Hur ska röret ligga? Längre ner än sulan eller pararellt med sulan?

N ninhuo skrev:
Hej, titta på bilderna, Tycker inte du att mattan är för kort? Den går inte ner på klacken? Hur ska röret ligga? Längre ner än sulan eller pararellt med sulan?
Om platonmattan inte går ända ner så blir det ju besvärligt.
Röret ska ligga lägre än sulan.

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Driver ni en process för dolt fel? Känns ju som ett klockrent fall att få igenom?

Fulkemisten
Tyvärr inte. Det är nog tvärt om faktiskt. Man kan inte först åtgärda/bygga bort ett problem och sedan komma med krav. Här har ju hela väggen bytts ut i TS regi vilket ju är helt orimligt att en tidigare ägare kan belastas för. Om det eventuellt kanske fanns något "dolt fel" innan ombyggnationen så blir det nu mycket svårt att bevisa detta och få rätt i frågan.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tyvärr inte. Det är nog tvärt om faktiskt. Man kan inte först åtgärda ett problem och sedan komma med krav. Här har ju hela väggen bytts ut i TS regi vilket ju är helt orimligt att en tidigare ägare kan belastas för.
Nej det är sant. Men om man inte hade rört i det så kanske det hade vart ett bra läge. För som jag förstod det så var husköparen ovetande om den sprickan vid köp

P Phasio skrev:
Driver ni en process för dolt fel? Känns ju som ett klockrent fall att få igenom?
Vi driver process om dold fel pga väggen var sprucken och vi inte blivit informerade av säljare. Säljare hade ingen doldafel försäkring och bad oss dra åt h...... det kostade oss 45.000 att bygga upp ny vägg.
Det som är nu försöker jag ta med hantverkare som dränerade och de som byggde väggen. Man ser att det läker in i skarver och hur kom det sig att det gör det trots en ny vägg och dränering.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tyvärr inte. Det är nog tvärt om faktiskt. Man kan inte först åtgärda/bygga bort ett problem och sedan komma med krav. Här har ju hela väggen bytts ut i TS regi vilket ju är helt orimligt att en tidigare ägare kan belastas för. Om det eventuellt kanske fanns något "dolt fel" innan ombyggnationen så blir det nu mycket svårt att bevisa detta och få rätt i frågan.
Vi driver process om dold fel
Det som är nu försöker jag ta med är firman som dränerade och firman som byggde väggen. Känns bara så konstigt att det är blött i skarver och att de sipprar vatten i ett hörn.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
K
P Phasio skrev:
Vad är felet? En spricka i väggen?

K Kortling skrev:
Vad är felet? En spricka i väggen?
Nej, sprickan är åtgärdat, ny vägg har byggts upp, det dränaredas men det är fuktigt, blött och det sipprar om vatten i ena hörn. Fundering är hur den nya väggen har förankrats till det gamla, alltså skarven ... och längst nere vid golvet. Det har varit blött förra året också men då sa forman som dränerade att det var kapillärt problem och att jag måste bila upp golvet där är mest blött och dränera från insidan. Jag gjorde det och visst det blev torrt och det var fruktansvärt torr sommar också. Snön kom och det var ingen fara heller men nu börjar det smälta och då händer det grejer igen, precis som förra vår dock sämre. Det har inte sipprat in vattnet som det gör idag.
Frågan är varför det blir så här, vad kunde gå snett och därför la jag ut bilder så andra kunniga kan uttala sig. Vi får dåligt gehör från firmorna. Det är kanske för att det inte finns någon man i huset, att vi är två tjejer. Vi är ganska trötta och slut att slås mot alla hantverkare som gör jobbet här och sticker. Sen när vi hör av oss pga som till exempel det här så blir inte vi bemötta eller våra bekymmer inte blir det. Vi har betalat massor med pengar och det suger när vi inte kan få hjälp så det blir bra.

H
Vet du hur det är med platonen, hade liknande på torpet, då hade föregångarna dränerat och satt matta, men det var en skarv på mattan i hörnet, låg omlott för lite och inte tätat som det skulle, då kom vatten att sippra mellan dom och det kom in högt upp i hörnan då övrig massa var av lertyp och tät, blev som en ficka utan att rinna ner . Fick gräva upp och lägga en ny bit som överlappade 1 meter åt varje håll och ett X antal silkontuber som tätning mellan.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Vet du hur det är med platonen, hade liknande på torpet, då hade föregångarna dränerat och satt matta, men det var en skarv på mattan i hörnet, låg omlott för lite och inte tätat som det skulle, då kom vatten att sippra mellan dom och det kom in högt upp i hörnan då övrig massa var av lertyp och tät, blev som en ficka utan att rinna ner . Fick gräva upp och lägga en ny bit som överlappade 1 meter åt varje håll och ett X antal silkontuber som tätning mellan.
Jag måste nog ta och gräva fram lite för att se. Det är fortfarande mycket snö. Jag återkommer.

Hur slutade detta case?

Hejhejhallå Hejhejhallå skrev:
Hur slutade detta case?
När de la dräneringsrör i marken så la de en plywoodskiva på för att en annan firma som murade en ny källarvägg hos oss kunde stå på skivan medans de murade. Så de kom överens att när ”murarfirman” är klar med källarväggen så skulle de ta upp plywood de stod på. Det glömdes…. När betongen har brunnit färdigt (2 veckor) så kom det en grävmaskin och grävde igen graven utan att kontrollera om allt var frid och fröjd.

Plywood låg kvar över rören och det hindrade vatten att ta sig till dräneringsrören.

det slutade med att firman som dränerade om vårt hus, grävde upp runt hörnet där det var blött och plockade upp plywoodskiva som låg kvar. De också tog kontakt med murarfirman (då de hade överenskommelse om att murarfirman skulle ta bort plywoodskivan när de var klara med väggen) och murarfirman fick ta denna kostnad. Tråkigt för dem men vi är glada över att det är torrt i vårt hus.

• Wow
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
S
N ninhuo skrev:
När de la dräneringsrör i marken så la de en plywoodskiva på för att en annan firma som murade en ny källarvägg hos oss kunde stå på skivan medans de murade. Så de kom överens att när ”murarfirman” är klar med källarväggen så skulle de ta upp plywood de stod på. Det glömdes…. När betongen har brunnit färdigt (2 veckor) så kom det en grävmaskin och grävde igen graven utan att kontrollera om allt var frid och fröjd.

Plywood låg kvar över rören och det hindrade vatten att ta sig till dräneringsrören.

det slutade med att firman som dränerade om vårt hus, grävde upp runt hörnet där det var blött och plockade upp plywoodskiva som låg kvar. De också tog kontakt med murarfirman (då de hade överenskommelse om att murarfirman skulle ta bort plywoodskivan när de var klara med väggen) och murarfirman fick ta denna kostnad. Tråkigt för dem men vi är glada över att det är torrt i vårt hus.
Känns ändå lite småläskigt med en grävfirma som inte kollar i graven innan de fyller i material eller?

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.