Grund & Markarbeten
Falkberget: Kan man byta ut betongen (8-10cm) mot fiberarmerat flytspackel (5cm)? Fördelen skulle ju vara att tjäna några cm i takhöjd, men vilka nackdelar finns?
MagHam: Ren sand är självdränerande. Gör som jonaserik skriver, och som du själv är inne på, led bort vattnet från huset till en stenkista.
Svcb: [citat] Inom 8 arbetsdagar trodde dom… snabbt går de ju inte…
BirgitS: För att veta vilka väggar som är bärande måste man ha konstruktionsritningar och inte en opålitlig mäklarritning. Om det är en bärande vägg ska man lämna in en bygganmälan till kommunen och den måste godkännas innan arbetet får påbörjas (kan ta ett par månader). I hus som byggdes medan asbest var godkänt var det vanligt med asbest i pannrumsväggar mm. Kommunens byggnadskontor
MartaLW: Hej! Jag håller också på med en källarrenovering och mitt golv ser ut precis som ditt. Fick du klart för dig vad det svarta materialet på golvet var? Vi tänker lägga klinkers på golvet men skulle först vilja ta bort det svarta. Jag är bara orolig för att det är svartlim med asbest...? Vore så tacksam för lite information kring detta!
Plutus: Det beror väl helt vilket uttryck man vill ha i trädgården, Vill man ha några få pallkragar som syns från gatan i en i övrigt snygg trädgård så är det väl värd att jobba lite mera, Har man många kragar och bor avsides på landet så räcker det väl om gräsklipparen går emellan? Själv har jag kragar i en böj med plywoodskivor emellan. (De får ganska snabbt en diskret yta som
pjop: Tack för ditt svar. Det är berg i dagen på flera ställen. Det är ju egentligen bara den äldsta delen som det kanske kan vara tveksam bärighet (krypgrunden med gjutet valv verkar solid och övrig plint-/pålgrund ska göras om). Jag har inga bilder men ska försöka ta nästa gång jag är där.
byggolle: Jo men markbetong är dyrt som fan. Jag skulle nog gissa på att Player är vassast i landet på mönstradbetong så priset är väldigt rimligt.
Anders.W: Hej, Ska snart bygga hus och jag har fått bygglov. För att få startbesked måste jag få fram en pålplan, och det känns som att det är jättesvårt projekt... Min arkitet har bara ritat huset, och gjort sektionsritning av K-ritningen, men har sagt att han inte kan göra pålplan eller känner någon för det heller. Känner ni till någon som kan göra pålplan utan att det ska behöva
Bart: Mark- och anläggningsfirmor samt företag som sysslar med husgrunder skulle vara mina två förstaval.
Ahassu: Formulerade mig nog fel när det gällde nyinflyttad, har bott här ca 1 år. därför ja funderar lite på om det kan vara bra att kolla upp detta..
Husses: [citat] Det gick på trafikförsäkring, tack för upplysningen tänkte inte på det
Älvsbyn28624: Nyfiken på ett hus byggt 1973 där grundläggningssättet enligt protokollet är följande: Hel platta, 10 cm "Lecaplatta" Betong Kl. III K200 Eftersom hus byggde på 70-talet som har platta på mark ofta har problem med fukt och isolering undrar jag vad det här med Lecaplattor innebär. Har det lagts under, över eller runt plattan? Har ni någon åsikt med detta, bra eller dåligt? Har
fribygg: Tror inte det har så stor betydelse vad du väljer, Leca är lättare att hantera men svårare att fästa syllen i om det är aktuellt. Varför inte gjuta plintar till rätt höjd?
guggen: [citat] Det är avsevärt dyrare i mindre mängder men det isolerar också. Det sälj i 1m3 säck för kanske 2000 sek, men o större mängder/lastbil är det mkt billigare. Sök på hasopor eller skumglas. Perlite är också ett alternativ om du vill fylla igen
Oaken: Så länge det inte är minusgrader kan man vattna, men täck med plast eller något. Att ytan är skrovlig är bara bra då fäster murbruket bra.
Psan: Letar efter konstruktör i Varberg. Någon som har tips? Vill att någon kikar på min källare innan jag börjar gräva ur/riva väggar.
leftrustle: [citat] Hade ju tänkt odla i bara krukor oavsett, förutom en vinranka men den får man lämna glapp i golvet just i det hörnet. Annan fundering är om man behöver isolering under eller inte, vissa säger det är bra mot tjälen andra säger det inte behövs för växthus…
maria01: [citat] det ska den klara om inte så får du förstärka den nu låter det mer som att du kommer hyra in nån som gör jobbet
williamspäron: Bra input. Alla rör är av järn och det är inget golv av värde som skulle ryka. Så kanske lika bra att ta tag i det och byta allt förutom wc och tvättstuga som får vara ett tag till. 220k för reclining känns dock galet. Gör hellre grovarbetet själv och tar hit en rörmokare för den delen.
noone70: Var ute och kollade på tomten i dag Den dragning på vägen jg tänkt mig kräver en terrängbil 11/13 (inte mig emot men frun skulle inte gilla det) med diffspärren på för att ta sig upp :) blir en alternativ väg som är dubbla sträckan (och sen kommer man upp där det är lite längre), så det kommer bli ca 1:8 som värst
Whereischago: [citat] ******* Tillägg, ingen doft som stör i källaren. Jag tänker att jag skaffar en avfuktare samt viss värme. Det har varit en del sly runt huset som jag tog bort i höstas. Nu är det 50-50 med grus eller trädgårdsjord i direkt anliggande kontakt. Där det är grus är det nästan ingen saltg.träng alls. Tre av fyra stuprännor har stopp som jag i detta nu försöker att åtgärda
Mattias1978: [citat] Se bara till att du inte har jord under plasten utan tvättad makadam. Det kan bli rejält fuktigt där och jord är ju ett organiskt material som möglar.
Sweetfancymoses: Bor i ett gammalt hus, där halva huset är en halvt nedgrävd källare och den andra halvan troligtvis är en igenfylld torpargrund med en förhöjd sockel (ca 80cm från utvändig mark) I dagsläget finns det inga luckor eller liknande från golvet. Mina frågor är om det finns något sätt att inspektera en sådan grund utan att utföra alltför stora ingrepp? Finns där några alternativ som
mrmixter: Vad det gäller betong så finns det med armering i fråga dom som ska leverera.
Peter Lörne: En fundering? Rör sig inte dom olika delarna olika. Finns det någon möjlighet att altanen släpper från huset så småningom?
KVS630: [citat] Hur gick det till slut ? Jag gjorde samma jobb, slipade bort det mesta av tjäran, en del av putsen släppte eller slipades ner samtidigt, gick inte att undvika. Jag gjorde bedömningen att det var OK och la på Pordrän som det var.