Hej!
Vi ska bygga hus och står nu inför valet om vi ska höja upp huset en del eller inte. Vi har fått en offert på markarbete/grund samt bett om ett pris på att höja ytterligare 20cm. Plattan är ca 150kvm och offerten för dessa extra 20cm var på nästan 60.000. Spontant lät det mycket men då vi är långt ifrån kunniga i ämnet så rådfrågar jag här. Vad säger ni?
Vi ska bygga hus och står nu inför valet om vi ska höja upp huset en del eller inte. Vi har fått en offert på markarbete/grund samt bett om ett pris på att höja ytterligare 20cm. Plattan är ca 150kvm och offerten för dessa extra 20cm var på nästan 60.000. Spontant lät det mycket men då vi är långt ifrån kunniga i ämnet så rådfrågar jag här. Vad säger ni?
Tack för svar! Det är ca 4,5km till närmsta bergtäkt och enligt uppgift behövs ca 150ton. Framkomligheten skulle jag säga är bra och det byggs i Östergötland. Lägger med en prislista från bergtäkten, vilket material är det som används för detta ändamål?wildeside skrev:
Mina funderingar gå lite såhär, är det bara plattan som ska höjas 20 cm eller är det även kringliggande mark som uppfart/trädgård etc? Är det bara plattan är det 30 kubik med material. (150*0,2 = 30) Då låter det ganska mycket med 150 ton. Fyller man med t.ex bergskross 0/63 så går det åt 48 ton sen får man räkna med lite extra för kompression. 150 ton borde motsvara ungefär 15 lass, medan om det ligger runt 50 ton borde man klara sig på 3-4 lastbilslass.
Tack! Har jag förstått allt rätt så schaktas det för plattan och arbetsområdet ”3 meter intill husliv”, så det bör isåfall vara en lite större yta än bara dessa 150kvm för plattan. Ingen övrig mark ska höjas (inom denna offert.)coconut skrev:
Mina funderingar gå lite såhär, är det bara plattan som ska höjas 20 cm eller är det även kringliggande mark som uppfart/trädgård etc? Är det bara plattan är det 30 kubik med material. (150*0,2 = 30) Då låter det ganska mycket med 150 ton. Fyller man med t.ex bergskross 0/63 så går det åt 48 ton sen får man räkna med lite extra för kompression. 150 ton borde motsvara ungefär 15 lass, medan om det ligger runt 50 ton borde man klara sig på 3-4 lastbilslass.
Nu ska vi se om min matte är med mig. Vi säger för enkelhetensskull att plattan är 12,25 x 12,25 det ger ungefär 150 kvm. Med 3 meter extra på varje sida blir det 18,25*18,25 istället som ska schaktas ut och höjas. Då hamnar man på 333 kvm som ska höjas och de ger då alltså 66,6 kubik (333 * 0,2) material istället. 66 * 1,6 vilket är antalet ton 0/63 per kubik ger då ungefär 106 ton. Så med kompression kan man nog ändå se att 150 ton är rimligt, inte minst om det är fast pris.E Enskruvlös skrev:
Fast jag kan som sagt ha tänkt helt fel nu och då får nån gärna rätta mig.
Tack, då kanske 150ton med andra ord är rimligt.
Då återstår bara frågan om ca 60.000 är rimligt för 150 ton? Givet förutsättningarna ovan med 4,5km till bergtäkt, prislistan och Östergötland.
Ca 45.000-50.000 för frakt och arbetet?
Då återstår bara frågan om ca 60.000 är rimligt för 150 ton? Givet förutsättningarna ovan med 4,5km till bergtäkt, prislistan och Östergötland.
Ca 45.000-50.000 för frakt och arbetet?
Tittade på snabbgrus.com vad 15 tipplass med 0/63 skulle kosta hem till mig. Nu har jag ~2 mil enkel väg till bergtäkten, det landar på ca 55k. Du kanske ju använda den sidan som en jämförelse för att se vad det hade landat på, för att få ett hum om det verkar rimligt eller inte.
Annars skulle du kunna ringa till krossen och se om de har någon de rekommenderar att köra hem material till dig och se vad en offert på bara 150 ton hade kostat. Då blir det enklare att avgöra om det är rimligt eller inte. Med dessa siffror hade jag nog sagt att det är inte oskälligt med 60 000 men det kanske inte heller är det billigaste som går att få tag i. Sen beror det ju på om det går att köra dubbelsläp eller inte, det borde få ner transportkostnaderna om det går.
Annars skulle du kunna ringa till krossen och se om de har någon de rekommenderar att köra hem material till dig och se vad en offert på bara 150 ton hade kostat. Då blir det enklare att avgöra om det är rimligt eller inte. Med dessa siffror hade jag nog sagt att det är inte oskälligt med 60 000 men det kanske inte heller är det billigaste som går att få tag i. Sen beror det ju på om det går att köra dubbelsläp eller inte, det borde få ner transportkostnaderna om det går.
Toppen, tack. Ska kika där.
Klicka här för att svara