Hej, vi har haft problem led fukt i källaren trots dränering. Bilderna här nere efter draneringen. Jag bilade upp golvet, grävde ut en grav cirka 70-80 cm djup, fyllde med singel och cementerade. Jag grävde under sulan så jag kände singel som ligger på utsidan av väggen där det dränerades. Det blev torrare, vinter kom och det var inga problem. Nu började snön smälta och nu har vi problem igen.
Här är bilder som jag tog idag samma hörn och hörn bredvid
:
På sista bilden ser man hur vatten rinner in i husets grund. Väggen byggdes upp på nytt, alltså hela den där källarvägg. Jag ser nu att hörnet var inte alls bra gjort på insidan men det är fukten som bekymmer mig mest. Ni ser att även på väggen är det fukt trots dräneringsmatta som ligger mot den.
Jag har tidigare varit i kontakt med firman som gjorde det, då det var blöt i första hörs där jag bilade upp osv. För att de pratade om kapillärt fukt med mera. Fast nu känner jag att dräneringen inte riktigt fungerar som den ska just på den kort sida.
Jag meddelade firman igår och skickade bilder både igår och idag.
Jag vill bara höra vad ni tycker och säger? Hur ska vi tänka oss och vad ska vi kunna kräva av firman?
Jag skulle vilja att de kom under simmaren, grävde upp där det är fuktigt...och bara gjort om den sida, mera singel, annan material för att fylla upp. De satt samma massor som var där, och det var mycket lera.
Med vänlig hälsning, Nina
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är bilder som jag tog idag samma hörn och hörn bredvid
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På sista bilden ser man hur vatten rinner in i husets grund. Väggen byggdes upp på nytt, alltså hela den där källarvägg. Jag ser nu att hörnet var inte alls bra gjort på insidan men det är fukten som bekymmer mig mest. Ni ser att även på väggen är det fukt trots dräneringsmatta som ligger mot den.
Jag har tidigare varit i kontakt med firman som gjorde det, då det var blöt i första hörs där jag bilade upp osv. För att de pratade om kapillärt fukt med mera. Fast nu känner jag att dräneringen inte riktigt fungerar som den ska just på den kort sida.
Jag meddelade firman igår och skickade bilder både igår och idag.
Jag vill bara höra vad ni tycker och säger? Hur ska vi tänka oss och vad ska vi kunna kräva av firman?
Jag skulle vilja att de kom under simmaren, grävde upp där det är fuktigt...och bara gjort om den sida, mera singel, annan material för att fylla upp. De satt samma massor som var där, och det var mycket lera.
Med vänlig hälsning, Nina
Varningsklockorna ringer för dåligt utfört jobb.
* Har de satt dräneringsrören med korrekt fall?
* Har de anslutit dem till dagvattenledning?
* Har de svept in dem i markduk?
* Har de fyllt på med singel runtom innan jordmassorna?
På det du skriver om vad de har gjort blir jag inte alldeles övertygad om att de verkligen har gjort allt detta korrekt och enligt konstens alla regler. Om man t ex bara skottar igen med jordmassorna över dräneringsrören utan markduk och/eller singel, blir rören snabbt igensatta.
Hursomhelst, sådär ska de givetvis inte se ut efter dränering. Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som kan bedöma felen först, för det kan ju röra sig om ganska mycket pengar som står på spel.
På det du skriver om vad de har gjort blir jag inte alldeles övertygad om att de verkligen har gjort allt detta korrekt och enligt konstens alla regler. Om man t ex bara skottar igen med jordmassorna över dräneringsrören utan markduk och/eller singel, blir rören snabbt igensatta.
Hursomhelst, sådär ska de givetvis inte se ut efter dränering. Jag tycker att ni ska ta dit en oberoende besiktningsman som kan bedöma felen först, för det kan ju röra sig om ganska mycket pengar som står på spel.
Troligtvis kommer vattnet in mellan sulan och väggen som står på den, då är det inte tätt i skarven på utsidan, ska asfalteras ca 20 cm upp och ut på den klack som brukar finnas, samt dränrör under sulans nivå så inte vatten kan stiga över sulans kant
ricebridge skrev:
Hej! Det dränerades höst 2017 och i samband med det var vi tvungen bygga en ny källarvägg på kortsidan av huset, måttet på väggen som byggdes upp är 1m till första hörn (där vattnet sipprar in) sen 4 m och 2 meter. Väggen var skadat/ sprucken och fanns risk att den skulle ramla i husets källare eftersom den har redan gjort det en gång och gamla ägare har lyft upp den och försökt få den var kvar.
Så när det har grävts upp, kom murare med några till, tog bort gamla väggen och började bygga upp en ny. Samtidigt höll på den andra firma med dräneringen. Dock, väggen var tvungen stå öppen då betongen skulle bli hårdare och den stod öppen i tre veckor, alltså innan det kunde sättas matta på och graven fyllas med jord. Jag fundera vad som gick fel där. Just där är högsta punkten och blött punkt och det visste de som dränerade. Men när de skulle fylla graven så har massorna fryst och kälen var i jorden. Han till och med sa att det var frysta bitar men typ att det gått bra. Förra våren var det också blött men inte lika blött. Huset har säkert rört på sig lite och kanske det blev en spricka nånstans. Trots allt ligger det en matta mot väggen osv och det ska inte vara några blöta fläckar på väggen. Här är mer bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut som att det är under sulan, singel, röret och duken. Singel också lagts på duken tror jag.ricebridge skrev:
Hjulbent, titta på bilderna som jag lagt ut nyss. Vad tror du?H Hjulbent skrev:
Det började så här, det var träpanel på väggen och man såg att panelen var blött i båda hörn. Besiktningsman från Anticimex gav oss råd att ta ner panelen och det gjorde vi efter vi köpte huset och fått tillgång till det. Besiktningen gjordes innan husköpet och då kunde vi absolut inte riva något då vi ägde inte ens huset. Till stor överraskning möttes vi till några problem. Första var att det var en stor spricka över hela väggen och just där satt panelen, andra att det var mycket blött. Säljarna har inte informerat oss om sprickan, de visste att den fanns där eftersom väggen ramlade delvis in i källare. Säljare erkände att han visste om sprickan men bad oss dra åt helvete och att de (3 syskon, det var dödsbo) skulle inte betala ett öre till oss. Vi hävdar på dold fel.
Så här såg det ut vid besiktningen
samma hörn idag
Här rev jag panelen
Ena hörn där är det lite torrare dock vi vägg och golvkanten är det blött
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det i samma hörn som rosa isoleringär på som läcker
Som det ser ut i hörnet så högt upp är min teori att det inte kommer i botten utan kommer högre upp, hur går stuprören, vatten från ska ut minst 4 meter från huset eller bort i rör. Det ser ut som att dom strukit asfalt på kanten nere, frågan är hur tjockt, ska var massor där. Den röda isoleringen som är rosa ( är det Ecoprime ) ligger som synes direkt mot grunden, vad finns utanför den
Som det ser ut i hörnet så högt upp är min teori att det inte kommer i botten utan kommer högre upp, hur går stuprören, vatten från ska ut minst 4 meter från huset eller bort i rör. Det ser ut som att dom strukit asfalt på kanten nere, frågan är hur tjockt, ska var massor där. Den röda isoleringen som är rosa ( är det Ecoprime ) ligger som synes direkt mot grunden, vad finns utanför den
Den rosa isoleringen är på gamla väggen och den är borta. Här märkte jag samma vägg före och efter.H Hjulbent skrev:Är det i samma hörn som rosa isoleringär på som läcker
Klacken är kvar
Vi har fortfarande en meter snö så hängrännor är typ ”torra” än annars har jag kopplat på en grön slang men den ligger under snön.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tror inte riktigt det framgår men jag tolkar det som att er dränering är ansluten till det kommunala dagvattnet. Hur ser det ut i det andra hörnet av huset på den sida där brunnen ansluter mot dagvattnet?
Om det är fuktigt även där är min tanke att vatten kan trycka tillbaka mot er fastighet via anslutningen till dagvattnet och sen skapa problemen ni får. Om det är så kanske ni är i behov av en ytterligare anslutningbrunn och en pump som pumpar över vatten från dräneringen till en högre punkt.
Det känns långssökt men kan vara värt att undersöka om inte annat.
Om det är fuktigt även där är min tanke att vatten kan trycka tillbaka mot er fastighet via anslutningen till dagvattnet och sen skapa problemen ni får. Om det är så kanske ni är i behov av en ytterligare anslutningbrunn och en pump som pumpar över vatten från dräneringen till en högre punkt.
Ja, det är anslutet till kommunalt dagvattnet. Det är torrt runt om och där är lägre punkter. Där det är blöt är högsta punkten.Jerfed skrev:Tror inte riktigt det framgår men jag tolkar det som att er dränering är ansluten till det kommunala dagvattnet. Hur ser det ut i det andra hörnet av huset på den sida där brunnen ansluter mot dagvattnet?