J
Min bror med sambo köpte nyligen ett hus där besiktningsmannen påpekade att plintgrunden var dålig. I köpekontraktet skrevs det att säljaren skulle ombesörja att plintgrunden åtgärdades på ett fackmannamässigt sätt. Kan man anse att åtgärderna på bilderna är fackmannamässigt utförda?

• pict2788.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pict2789.jpg
    Skapa konto
  • pict2791.jpg
    Skapa konto
  • pict2794.jpg
    Skapa konto
Nej, det skulle jag inte säga.

S
Definitivt INTE,

J
Hade firman som gjorde jobbet där idag. Han kunde ju hålla med om att det inte såg så jäkla bra ut men hävdade att han hade fått i uppdrag att utföra jobbet på det sättet som det var gjort. Jaja...

Nu gick han med på att han skulle gräva ut lite mer, packa under grus och lägga blocken på ett bättre sätt. Är detta något som kan anses vara en OK lösning eller man ska gräva och gjuta plintar på frostfritt djup. Till saken hör att huset är en gammal sommarstuga från 50-talet som i alla år hittills stått på halvsvajiga träklossar så rejäla lecblock måste ju vara bättre... Hade jag själv fått bestämma hade jag tagit upp golven och ersatt alla upppallningar med riktiga plintar antingen ner till frostfritt djup eller berggrund (vilket jag tror kommer först eftersom huset står i Luleå och frostfritt där är någonstans halvvägs till jordens medelpunkt :-) )

Har du bilder på de gamla plintarna?

S
Gammal tråd från 2007 men någon kanske får samma problem i nutid som tex jag har nu 2021.

Vår grund har samma problem som jag tror ni hade, dvs svajiga golv typ lite studsmatta.
Jag funderar på att limma och skruva ihop 2 stycken tryckta impregnerade bärlinor och från kortsida till kortsida på huset.
Dessa läggs mellan befintliga plintar och på så sätt får sommarstugan dubbelt så många bärande plintar när allt är klart.
Tänkte använda färdiga justerbara plintar i hål som borras mer med jordborr, eventuellt med en kaka betong i botten om plinten inte når frostfritt.
I mitten av huset är det relativt torrt så där kan man kanske fuska lite med ett leca eller betongblock dom bilderna visar.
Alternativt måste golvet brytas upp för att få dit en plint men frågan är om det är värt allt jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.