Markduken på sidoväggarna på marken ”glömdes” bort av markentrepenören och nu är det återfyllt med 16/32 ca en meter upp. Sidorna på jorden går från cirka 50-70 cm i botten upp till 1/1,5 meter högst upp.
På botten ligger markduk under en 20 cm bädd av 8/16 där dräneringen ligger.
Funderar lite kring vad som händer med jorden och om det dels finns risk för att det letar sig ner mot dräneringen och även hur det påverkar altanbygget som ska byggas på sidorna av poolen. Blir bara 50 cm altan på ena sidan och knappt två meter på andra sidan.
Marken ligger högt upp och består av Sten och hårt packad jord. Ingen lera vad jag vet.
Vad tror ni som kan detta? Är inte så sugen på att gräva upp allt för att få dit en markduk på sidoväggarna.
Funderar lite kring vad som händer med jorden och om det dels finns risk för att det letar sig ner mot dräneringen och även hur det påverkar altanbygget som ska byggas på sidorna av poolen. Blir bara 50 cm altan på ena sidan och knappt två meter på andra sidan.
Marken ligger högt upp och består av Sten och hårt packad jord. Ingen lera vad jag vet.
Vad tror ni som kan detta? Är inte så sugen på att gräva upp allt för att få dit en markduk på sidoväggarna.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Mellan drän mattan och gruset behöver det inte vara någon markduk. Men mellan jord och grus behövs det för att inte skall blanda sig.T Tokv41 skrev:Markduken på sidoväggarna på marken ”glömdes” bort av markentrepenören och nu är det återfyllt med 16/32 ca en meter upp. Sidorna på jorden går från cirka 50-70 cm i botten upp till 1/1,5 meter högst upp.
jo precis men nu är där ingen markduk mellan jord och kross tyvärr. Det är släntat med lutning och 1,5 meter brett upptill. Frågan är hur stort problem det eg är. För någon markduk får jag inte dit nu utan att gräva ur allt igen.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Ok. Beroende på hur mycket regn som marken kommer att utsättas för så kommer det att föras över fint material in i det grova. La ni någon duk ovan drän slangen?
Nej bara under dräneringen. Sedan 20 cm makadam. Sedan är det cirka 50-70 cm kross nedtill i bredd och 1,2 meter högt. Sluttande upp till 1,5 meter upptill.
jorden kommer behöva leta sig i sidled för att hamna i dräneringen så frågan är om det är ett så stort problem eg.
Det gula är markduken och Visar ungefär hur det ser ut. Den är uppvikt på sidan om dräneringen nedtill.
jorden kommer behöva leta sig i sidled för att hamna i dräneringen så frågan är om det är ett så stort problem eg.
Det gula är markduken och Visar ungefär hur det ser ut. Den är uppvikt på sidan om dräneringen nedtill.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag tror det finns olika uppfattningar här i forum om nyttan och nödvändigheten av markduk.
Klicka här för att svara