Har uppmärksammat att garageuppfarten inte släpper igenom vatten som tidigare. Uppfarten som byggdes i början på 80-talet, är grusad och den lutar ner från vägen. Det är endast vissa partier på uppfarten som tycks ha problem med att vattnet samlas och jag förstår inte varför. Det är som om marken är mättad just där eller för hårt packad. Måste hela uppfarten göras om eller hur förbättrar man dräneringen på fläckvisa partier?

U
Bild skulle underlätta för att veta exakt vilket problem du har :)

Det bildas alltså blöta partier och gräver man i dessa så verkar vattnet stå. På bilden upp mot vägen kan man se lutningen. Nu har vi haft mycket snö som packats och nu håller på och smälter så det som syns är is och inte vatten. Ville bara visa lutningen samt att det är igenväxt på sidorna av lutningen. Det går inte att optimalt visa hur det brukar se ut då uppfarten just nu till vissa delar är isbelagd

• Isbelagd lutning med grus och igenväxta sidor som visar vattenavrinning längs en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isbelagd uppfart med lutning och igenväxta sidor.
    Skapa konto
  • Uppfart med lutning och igenväxta sidor, snötäckt och isiga partier syns.
    Skapa konto
Ett lass grus till våren och se till att infarten bomberas borde göra gott för att få bort ytvattnet förutsatt att ni inte har andra problem med bärighet m.m.

Schablon av vägbom med profilerad yta för vattenavrinning.

P-plats P-plats skrev:
Ett lass grus till våren och se till att infarten bomberas borde göra gott för att få bort ytvattnet förutsatt att ni inte har andra problem med bärighet m.m.

Jag skulle kunna googla runt men då har du kanske hunnit gå offline. ”Bomberas” vad är det?

Kanske också ska förtydliga att de spridda partier där vattnet inte rinner undan, är på den plana garageuppfarten alltså inte på lutningen (det som syns där är is efter att snön tryckts ihop tack vare snöröjning)

Nu vet jag vad bomberna är. Tack

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.