O oceanis skrev:
Om det är fukt i randen av golv/vägg alternativt fukt i golvet pga dess placering direkt på lera eller annan fuktig grundläggning så hjälper det föga att dränera. Inte ens om man väljer att både riva upp golvet, dränera och isolera så hjälper det mot kapillärt transporterad fukt upp i grundsulan om den ligger direkt på leran vilket är mycket vanligt på äldre hus byggda i lerrika områden.
Därför måste man analysera och förstå grundproblemet innan man kan säga att man ska dränera för det är vissa fall meningslöst för att lösa fuktproblem i hus.
Ja och kanske helt enkelt kosta på en svagt uppvärmd ventilation invändigt med en avfuktande och borttransporterande funktion

Lånar tråden lite med samma frågeställning som trådskaparen.
Har ett objekt jag är intresserad av men skräms av att läggs bud då besiktningsprotokollet skvallrar om problem med fukt i källaren.

Med infon som finns tillgänglig i protokollet (se länk, klicka på besiktningsprotokoll) vad skulle ni uppskatta att det skulle kosta att åtgärda?

https://bostad.skandiamaklarna.se/t...m_source=hemnet&utm_medium=referral#documents

N Nickelito skrev:
Lånar tråden lite med samma frågeställning som trådskaparen.
Har ett objekt jag är intresserad av men skräms av att läggs bud då besiktningsprotokollet skvallrar om problem med fukt i källaren.

Med infon som finns tillgänglig i protokollet (se länk, klicka på besiktningsprotokoll) vad skulle ni uppskatta att det skulle kosta att åtgärda?

[länk]
Räkna med att behöva genomföra en dränering och sedan i värsta fall alla rum med fuktgenomslag i källaren. Dyrt.

S Saintus skrev:
Räkna med att behöva genomföra en dränering och sedan i värsta fall alla rum med fuktgenomslag i källaren. Dyrt.
Hej! Tack för svar. Vad är "dyrt" i detta fall? En dränering bör inte överstiga 180.000:- vilket vore fine. Vad behöver göras med rummen med fuktgenomslag?

Troligen måste du riva bort allt organiskt material i rummen i källaren. Golv, väggar (om de inte redan är putsade/betong). Återställ med flytande golv, eller klinker osv.

Skall du leja ut allt, så räkna med 1000 - 2000 pr kvm.

MEN det riktigt allvarliga är att det är inte alls säkert att det blir beboeligt. Räkna inte med att ha boutrymmen i källaren. En källare i hus från den tiden (och tidigare) bör inte användas som boyta. Det kommer alltid att vara en förhöjd fukt i en sådan källare, även om du dränerar om. Helt OK att ha tvättstuga, snickarverkstad osv i källaren. Men jag skulle inte vilja ha sovrum i en äldre källare, luften blir (ofta) aldrig bra.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sedan tror jag att 180 000 för en dränering är nog lite optimistiskt som "takpris", snarare att med en rejäl gnuta tur, och kanske lite kontakter i branschen kan det bli så billigt som 180 000. Med fel firma kan det bli både 300 och 500 000.

Låter som att er samlade åsikt är att detta vore ett dåligt köp?
Synd i så fall, för jag gillar verkligen allt från läge till planlösning.

Nja. Jag har dränerat samtliga 4 hus vi ägt samt i vissa rivit ut mögel, sanering, lagt nya reglar installerat ftx osv.
Detta har i samtliga fall medfört en förbättrad miljö och värdehöjande. Så tänk tvärtom - bra detta fel är känt. Då kan jag fixa det som jag vill ha det. Delar du upp det så kan grovjobbet med gräva, rör och isodrän hanteras på ett sätt och övrigt jobb på ett annat. Tex mura om vägg på insidan, diffusionsöppet och så vidare. Sånt är kul! Sen beror det på radon och annat om ni kan bo men om du har ftx eller separat avfuktare så kommer man långt. Om dräneringen är bra. Obs en dränering ska bara avlasta vattentryck. Men isodrän isolerar ju också. Se till att fixa dagvattnet också. Sen är känslan att bo där - fantastisk!! Lycka till.

• Gilla
Nickelito
  • Laddar…
Om du inte desperat behöver källarrummen som sovrum, garderob och förvaring av familjens konstskatter är det ett utmärkt köp i min mening.

Men budgetera för dränering i framtiden och riv ut allt organiskt i källaren och fixa takvattnet direkt.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
R RSRC skrev:
Nja. Jag har dränerat samtliga 4 hus vi ägt samt i vissa rivit ut mögel, sanering, lagt nya reglar installerat ftx osv.
Detta har i samtliga fall medfört en förbättrad miljö och värdehöjande. Så tänk tvärtom - bra detta fel är känt. Då kan jag fixa det som jag vill ha det. Delar du upp det så kan grovjobbet med gräva, rör och isodrän hanteras på ett sätt och övrigt jobb på ett annat. Tex mura om vägg på insidan, diffusionsöppet och så vidare. Sånt är kul! Sen beror det på radon och annat om ni kan bo men om du har ftx eller separat avfuktare så kommer man långt. Om dräneringen är bra. Obs en dränering ska bara avlasta vattentryck. Men isodrän isolerar ju också. Se till att fixa dagvattnet också. Sen är känslan att bo där - fantastisk!! Lycka till.
Intressant! Vad har dessa arbeten kostat dig? Har du gjort arbetet själv?

N Nickelito skrev:
Intressant! Vad har dessa arbeten kostat dig? Har du gjort arbetet själv?
Allt handlar ju till sist om ifall huset är prissatt därefter. Personer som inte känner till vilken omfattning som krävs för att fixa till fuktproblemen kommer medverka till att trissa upp priset istället.

Kan man från besiktningsprotokollet utläsa om det vore hälsovådligt att vara bosatt där ett par månader innan man åtgärdar någonting? Tänker närmast på mögelangreppet på vinden.
Vi har småbarn och en till på gång så tänker att det kan framkalla allergier eller liknande?

Jag hade personligen inte chansat på att utsätta mig själv eller familjen för ett hus som har fukt- och/eller mögelskador på både vind och källare. Nej tack. Det finns fler hus.
Vill du läsa mer kan du skriva "sjuka hus" i sökrutan på din favvo-sökmotor.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Håller med dig i sak, men står man där med drömobjektet och en vettig prisbild blir valet svårt. Priserna är ju som de är så vill man "fynda" behöver man tänja på lite gränser. Frågan är egentligen om det går att fixa och till vilket pris. Hus som skrämmer bort budgivare kan vara ett fynd om det är fel som är lätt att fixa, speciellt om man tänkt att aldrig flytta därifrån. Men såklart, riskerar man familjens hälsa är det aldrig värt det. Jag vet inte hur jag ska göra här, ärligt talat.

Fukt/mögelproblem hör ofta inte till det som "är lätt att fixa". Det är visserligen många som dränerar, byter an massa golv, och sedan är det bra.

Men det sker också väldigt ofta att fuktproblemen inte blir åtgärdade fullt ut med en dränering. Och familjer får leva i ett mögeldoftande bygge i åratal.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.