Hej!
Bor i ett nybyggt hus med krypgrund. Isolerad och tätad med byggplast. Jag vill kunna övervaka både temp och RF för att kunna minska risken för mögelpåväxt med mera.
Vad använder ni andra medlemmar för typ av temp/RF övervakning/mätning av er krypgrund?
Mvh
Bor i ett nybyggt hus med krypgrund. Isolerad och tätad med byggplast. Jag vill kunna övervaka både temp och RF för att kunna minska risken för mögelpåväxt med mera.
Vad använder ni andra medlemmar för typ av temp/RF övervakning/mätning av er krypgrund?
Mvh
Jag använder Telldus och fyra stycken temp/RF-sensorer.
Mitt tips är att mäta på flera plats, iaf om grunden är lite större och/eller tex avskiljs av en hjärtmur. Förhöjd RF kan vara väldigt lokalt i en grund, tex därför att det finns berg eller mark som minskar ”takhöjden”. Väderstreck kan också spela in.
Mitt tips nr 2 är att använda sensorer som inte går på batteri. Så jävla jobbigt att krypa in och byta.
Mitt tips är att mäta på flera plats, iaf om grunden är lite större och/eller tex avskiljs av en hjärtmur. Förhöjd RF kan vara väldigt lokalt i en grund, tex därför att det finns berg eller mark som minskar ”takhöjden”. Väderstreck kan också spela in.
Mitt tips nr 2 är att använda sensorer som inte går på batteri. Så jävla jobbigt att krypa in och byta.
Nej det är inget organiskt material synligt från krypgrunden. Men det finns ingen ångspärr bakom cembritskivan utan den ligger högre upp i golvkonstruktionen. Så det bör kunna bli ungefär samma temp och RF bakom cemberitskivorna direkt mot träreglarna.Jonatan79 skrev:
Eller cemberitskivorna kanske isolerar tillräckligt bra för att få högre temp och alltså lägre RF?
Träreglar är organiska och om fuktigheten ökar under fibercementskivan så ökar den på regelsidan också, antingen genom luftvandring i sprickor och skarvar eller genom fuktvandring i cementskivan. Så det är bra att hålla nere fuktigheten i krypgrunden.Jonatan79 skrev:
För egen del har jag stort intresse i den här tråden då jag vill mäta luftfuktighet i min torpargrund ovanför vilken jag planerar golvvärme(!)..
Redigerat:
Precis så jag tänker att det blir.M multix skrev:Träreglar är organiska och om fuktigheten ökar under fibercementskivan så ökar den på regelsidan också, antingen genom luftvandring i sprickor och skarvar eller genom fuktvandring i cementskivan. Så det är bra att hålla nere fuktigheten i krypgrunden.
För egen del har jag stort intresse i den här tråden då jag vill mäta luftfuktighet i min torpargrund ovanför vilken jag planerar golvvärme(!)..
Även jag har golvvärme uppåt i min konstruktion så att säga.
Jag har haft en datalogger liggande i grunden för att logga temp och fukt.
Sedan hösten 2016 har jag en Woods avfuktare och täckta ventiler. Efter det ser ett år ut ungefär så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan hösten 2016 har jag en Woods avfuktare och täckta ventiler. Efter det ser ett år ut ungefär så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tack för era svar och input.
Då vi har netamo idag så kommer jag till att börja med ställa ned en sådan sensor. Känns enklast då den redan har all infrastruktur för lagring med mer.
Då får jag ett bättre hum om hur temp och RF ligger och rör sig över året. Och så får jag se om den kompletteras med fler sensorer senare.
Då vi har netamo idag så kommer jag till att börja med ställa ned en sådan sensor. Känns enklast då den redan har all infrastruktur för lagring med mer.
Då får jag ett bättre hum om hur temp och RF ligger och rör sig över året. Och så får jag se om den kompletteras med fler sensorer senare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden