Grund & Markarbeten
dogpox: Funderade på om det i praktiken blir så att totalen blir lite mer pga av lite mellanrum och det inte står helt rakt osv så att det ändå blir modulmått. Jag köper inte riktigt förklaringen, modulmåttet är väl egentligen viktigare på insidan?
ati: 1. Knacka bort all puts som sitter löst med en hammare 2. Lägg på nytt b-bruk 3. Fyll på med jord så vattnet rinner bort från sockeln och inte tvärt om
lunnabo: Om du nu hade tänkt Dig att lägga smågatsten så bygger de ca 10 cm så då att ligga på -5 cm är för högt. Hur blev det? [bild]
CalleJansson: Hej, Jag ska dra in jordvärme i huset och behöver få in fyra slangar. Vill inte ha dem på fasaden utan vill gå under murgrunden. Huset har en låg krypgrund (ca 5 dm), men den går inte att komma in i, så jag antar att jag behöver ta upp ett stort hål i golvet så jag kan komma ner för att få undan material? Sätter ev. in en golvbrunn när det ändå måste läggas igen. Det är
Larsollof: Hi vi har tänkt att dränera runt huset och min fråga är om det går att rädda denna betongtrappa?
felmeridavid: Idag fick rapporten från besiktningsman som gjorde besiktningen den 16/12. Där står bla ”grundmur bör ses över”. Vad kan det betyda? Bifogar några bilder
Pappa1986: Du har gjort allt rätt. Kunden borde självklart ha koll på arbetskostnaden. Väldigt konstigt att man missar detta men det är ju en smäll han får ta. Det enda man kan göra tydligare är väl att speca upp allt på papper gällande kostnader mm
Derbyboy: Beror väl på hur torr och varm luften är och hur kall och fuktig den är i grunden. Exempel. Blåsa in luft som är 20 grader med RF 20 i en grund som är 10 grader med en RF på 90 grader är bra. (man får räkna på det för exakt svar, ovan är bara ett exempel utan att jag räknat på det) Det kan alltså finnas dagar på året när det är bra att blåsa in utomhusluften i en krypgrund
Fannys: Köp inte! Läs mina tidigare inlägg om hur illa det kan gå p.g.a. fukt i krypgrund
Sittställning: Har ännu inte kommer underfund med riktigt vad jag ska göra... Gjorde ett hål i golvet och börja gräva. Hittade vatten ca 30cm under golvytan, satte ner en liten pump som gått i några veckor nu och nivån kanske sjunkit 4 cm max.. Men det rinner in kraftigt från ena sidan här, några tips på hur jag kartlägga vart detta kommer ifrån, karamellfärg i alla ledningar !? Funkar det !?
salahunreal: Marken framför min tomt och på högre sidan är föreningsmark och därför jag var i kontakt med föreningen för att fråga om jag får förlänga infarten en bit och dem gick med på min förslag men kommun och/ eller Lantmäteriet ska först kontaktas Men om det men om kostnaden är så hög, jag ska tänka på en anna workaround visst. Kanske behöver inte köra bilen till framsidan av
Chipen: Det finns många firmor som utför denna service men jag tycker själv att kunden kan göra det för att hålla kostnaden nere. Nu sitter jag inte med manualen i knät fast jag just själv köpt en och monterat i sommarstugan nyss. öppnar man upp den från ovansidan ser man hela innandömet rotor, styrdel fläkt med den vita kondensatorn. Det man gör som tekniker på fältet är att man synar
N.Rowe: Hej tack för svar, bra poäng där, För det mesta är de ju bara hålrummen nån cm mellan större fraktionen så det kanske är acceptabelt ändå, men blir det större gropar på vissa ställen kanske man får använda 0-16 just på de ställena innan man går på med sanden //N
växelventil: [citat] Japp hade fel om priset men har för mig att det finns 2modeller och köpte den som var lite kraftigare.Var precis ute och tömde men kunde inte spela in ljudet för det blåste som tusan men min är väldigt tyst.
hirre83: Hej, har en glipa mellan kantelementet (cellplast) och närmaste nästa element på någon cm max. Kan man fylla igen glipan på något sätt? Tex med fogskum (vilken sort?), eller? mvh
Jakob72231: Hejsan jag upptäckte av en slump en stor kall fläck på ena ytterväggen i källaren i vårt hus (har en IR-kamera via jobbet). Gick ut och kollade från utsidan och ser att det är motsvarande varm fläck där. Har bifogat IR-bilder från insida och utsida. Mitt i fläcken är en skada i putsen (visst är det puts?) på husgrunden. Den är ca 15 cm-20 i diameter så alltså relativt liten men
Katolsster: [citat] Ja detta var ju ett tag sen. Nu är säkert problemet redan löst - hur gjorde ni? Många gjuter ju igen när krypgrunden ruttnat men det är ju en ganska drastisk åtgärd när krypgrunden dessutom är såpass djup som denna och kanske innehåller massa rör och sånt också. Jag hade nog övervägt att ta en frisk träbalk med samma dimensioner och ankrat fast i den friska delen av den
Pety: Hej forumet, Jag har ett problem och en idé som behöver dryftas. Jag har ett mindre knuttimrat hus i fusktimmer (45x145). Det ursprungliga huset (5x8m) står på en gjuten sula. Huset byggdes ut i vinkel (samma ”timmer”) för 30 år sedan med 20kvm och den nyare delen står på plintar (suck…). Nu vill jag gjuta en platta under alltihop och skulle samtidigt passa på att lyfta huset för
aliciasjogren: Nu var det ett tag sen, men vilket företag använde ni för geoteknisk undersökning och kan du rekommendera dom? :)
nybyggarn3: Dags för en uppdatering. Under senhösten gjöt jag en 4x6,5 meter stor platta som ska bli grund till ett utekök av modell större. Minsta volym att betala frakt för var 5 kbm, vilket jag också beställde. De ca 1.5 kbm som blev över lossades med ränna i tömningsröret, vilket var helt oproblematiskt. Sen tog jag en bräda och juckade upp och ner i hålet en stund. Planen är att
DerPontus: Jag har en gammal rensbrunn som går ner under plattan. Den används inte och läcker nog in radon dessutom. Frågan är hur jag bäst gjuter igen den. Jag vill gärna ha slät yta efteråt. A. Makadam - plastpåse med isolering - betong B. Makadam - fogskum- betong C. ??? Är det meningsfullt att tejpa in en radonspärr i det lilla hålet? Känns tveksamt spontant. Bifogar bilder på hur det ser
Surgubbe: Ja i mitt förråd är det väldigt hög radonhalt. Platta direkt på sand i högriskområde. Men jag har mätt i alla andra rum och det är bara detta som står ut med extremvärde. Hur tätar jag bäst? Primer och måla på något? Har även avlopp från övervåningen som går igenom golvet i samma rum. Så det kan läcka där också men börjar med att täta runt vattnet och se om det blir
Rorr: Hej, Jag upptäckte ett läckande avlopp hemma och tog beslutet att det var dags för ett stambyte. När jag kollade igenom forumet här så såg jag att många isolerar sina källargolv och sedan lägger golvvärme. Detta lär intressant tyckte jag och började röja loss nere i källaren. Tyvärr så är mitt hus uppbyggt på natursten se bild. Detta innebär såklart att jag inte kommer kunna
nybyggarn3: Det där såg verkligen bedrövligt ut. Kantelementen kan ju inte ha stått de minsta stadigt när det blev så där. Utan att vara det minsta expert så gissar jag att dom jämnat till gruset slarvigt när dom ställt ut elementen och att de stått och vägt på någon punkt istället för att ha stöd under hela elementet. Dom som gjort det där bode skämmas. Jag har bara gjort en grund
Andreas Dahlbäck: Hej, Jag köpte en gård på Gotland för några år sedan med ett 265 kvm stort stall på tomten. I en del av stallet vill jag bygga ett förråd och ett arbetsrum. Betonggolvet i stallet är gjutet för ganska länge sedan och har ingen isolering under som är brukligt idag. Jag måste alltså isolera uppepå betongen. Men hur? Lägga trossbotten direkt på betongen och sen regla och bygga på