Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Hej!
Jag ska plasta krypgrunden (ca 60m2) med byggplast. Ca 50m2 står på berg men en remsa på 1x8 meter längs ena muren har jord istället för berg. Vad tror ni måste jag gräva bort lite och lägga singel eller kan jag skita i det?
anledningen till att jag frågar är för att det är svårt att komma åt där för att göra jobbet.
Jag ska plasta krypgrunden (ca 60m2) med byggplast. Ca 50m2 står på berg men en remsa på 1x8 meter längs ena muren har jord istället för berg. Vad tror ni måste jag gräva bort lite och lägga singel eller kan jag skita i det?
anledningen till att jag frågar är för att det är svårt att komma åt där för att göra jobbet.
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Kan en lösning vara att lägga fodersalt över dessa 8 m2 jord innan jag lägger på plasten?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Salt?
Det spelar ingen roll vad som är under plasten... Inte värt arbetet att gräva bort något, om du inte absolut vill ha den extra höjden...
Det spelar ingen roll vad som är under plasten... Inte värt arbetet att gräva bort något, om du inte absolut vill ha den extra höjden...
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
jag vill få bort organiskt material under plasten men eftersom det är svårt att få bort jorden där så tänker jag att saltet fungerar i förebyggande syfte för tillväxter.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Helt poänglöst, du har ju ändå mer jord under...
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Därav saltet tänkte jag. Menar du att man i princip kan lägga plast över jord i en hel krypgrund? det motsäger allt jag hört och känner till.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Vad skulle det göra för skillnad om det är jord eller något annat?
Plasten ska ju bara hindra fukt från marken, det är ju miljön ovan plasten som är den viktiga....
Plasten ska ju bara hindra fukt från marken, det är ju miljön ovan plasten som är den viktiga....
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
eftersom mögel sprider lukt och plasten inte hindrar lukt. Därför man rekommenderar att organiskt material tas bort under plasten.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Fast jord möglar ju inte, per definition?
Och plasten hindrar definitivt lukt från jord, jag har själv lagt plast i en krypgrund av precis den anledningen....
Och plasten hindrar definitivt lukt från jord, jag har själv lagt plast i en krypgrund av precis den anledningen....
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
ok, kan testa detta. det är ju inte värre än att jag kan vika upp plasten och åtgärda om det händer nåt på den ytan.Dan_Johansson skrev:
Fick du bukt på lukten? lägger själv av den anledningen. har kondesavfuktare som håller bra rf i grunden men det uppstår lukt i huset som jag gissar kommer från grunden. Så tänker lägga plast och senare kanske komplettera med sortionsavfuktare med undertryck.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jodå, jordlukten försvann rätt fort...
För övrigt går ju plasten och avfuktaren hand i hand, oftast kan det ju vara bra att prova plasten först, för att se om avfuktaren verkligen behövs... Men har du redan avfuktaren är plasten nödvändig, annars får du ju avfukta hela världen...
Kolla upp ventilationen också, i mitt 70-talshus med självdrag fanns det bara en tilluftsventil, det gjorde att luft (dvs lukt) drogs upp ur grunden....
För övrigt går ju plasten och avfuktaren hand i hand, oftast kan det ju vara bra att prova plasten först, för att se om avfuktaren verkligen behövs... Men har du redan avfuktaren är plasten nödvändig, annars får du ju avfukta hela världen...
Kolla upp ventilationen också, i mitt 70-talshus med självdrag fanns det bara en tilluftsventil, det gjorde att luft (dvs lukt) drogs upp ur grunden....
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Härligt att höra!Dan_Johansson skrev:
Jodå, jordlukten försvann rätt fort...
i grunden är allt tätat. I huset har jag för 2 år sedan satt in tilluft i alla rum samt mekanisk kontinuerlig frånluft i badrummet.
Behövde du göra några andra åtgärder än plasten för att få bort lukten? hos oss sätter det sig i kläderna. Har inte hittat någon fuktskada därav min anledning att tro att den kommer från grunden.
har du funderat på ett sätta in en avfuktare i krypgrunden efter att du plastat? Låter som att du har ganska stora fuktproblem i din krypgrund om det går upp så mycket som du säger??
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Jag har som sagt bra styr på luftfuktigheten i krypgrunden. brukar hålla den runt 60rf. kan få den lägre om jag vill men ser ingen anledning till det. Ska lägga plast för att låta avfuktaren arbeta mindre samt att påbörja luktsanering.F felixamadeus skrev:
Ok. gissningsvis är det bakterier i jorden som luktar i så fall. Om det är det så går det ju snabbast att bli av med lukten om du gräver ur jorden, precis som du var inne på. Plasten kommer ju fungera som en fuktbarriär men kan ju sannolikt fortfarande släppa igenom lukt, även om det säkert blir mindre lukt.
Edit: Läst om en person so hade liknande problem som du har. De grävde inte ut och då tog det ett par månader innan lukten försvann. Tänkte det kanske kan vara av intresse.
Edit: Läst om en person so hade liknande problem som du har. De grävde inte ut och då tog det ett par månader innan lukten försvann. Tänkte det kanske kan vara av intresse.
Redigerat: