Göran.W
prototypen skrev:
Skulle vara kul med en uppföljning om några år, min 150 m2 platta är dimensionerad för lastbil och inte för en liten 5 tons truck, den är bara 10 cm och armerad med 6150 och liggandes på (mjuk) cellplast. Visserligen en riktig kantbalk.

Protte
En lasbil har betydligt lägre belastning per cm2 än en truck som en enorm belastning på dom betydligt mindre däcken och då framföralt när den är utan last för då ligger säkerligen 75% av dom 5 tonen på bak hjulen.
Men det spelar mindre roll i detta fallet iom mark arbetet är katastrofalt och att kantbalk kommer saknas helt på den yttersta halv metern på stora delar av plattan och bara var enkel armering med 5mm´s matta på resten.
Det enda stället det kommer vara något som kanske kan kallas kantbalt är vid infarten till hallen och borde förvärra läget än mer när plattan är styvare i en kortsida än dom andra sidorna.

Min värsta farhåg nu är att tälthallen förankras direkt i plattan vilket inte är helt omöjligt med tanke på den höga extra kostnaden på riktiga förankrings balkar i betong.

Hela projekter genom syras av så billigt som möjligt.

Tyresö
Göran.W skrev:
Min värsta farhåg nu är att tälthallen förankras direkt i plattan vilket inte är helt omöjligt med tanke på den höga extra kostnaden på riktiga förankrings balkar i betong.

Hela projekter genom syras av så billigt som möjligt.
Om bygget nu ska vara billigt, varför plöjer han då ner ca: 60 m3 betong rakt ner i leran?
Det hade blivit mycket billigare - och bättre - med markfiberduk i botten och ovanpå det 0-16, som han tokpaddar. Måste bli bra mycket mer prisvärt än den här lösningen.

Lova att öppna tråden till våren - det kan ju faktiskt vara så otroligt att plattan håller för tjällossningen.....
Ingen trodde ju på 1920-talet att det var möjligt att flyga till månen pga naturlagarna....

Göran.W
I ärlighetens namn tycker jag att underlaget där är i dag duger som det är med tanke på att där kommer bara vara folk 2-3 timmar i veckan.
Ok lite skumpigt för trucken men fullt användbart.
Pall ställningarna hade kunnat stå på lagom stora pansar plåtar.
Det hade räckt att fixa någon form av vatten av rinning från tältet.
Hela projetet känns bara så meningslöst.
Nu kommer tältet stå i Malmö så det är inte säkert det blir tjäle i vinter men sättningar i marken borde det bli för där är nog inte mer än kanske 10 cm asfalts kross innan leran och krossen i sig är lite "plastisk"

Göran.W
I går blev det gjutit.
Tog lite tid innan det blev gjort för vi har tom haft vinter i södra delarna i år.

Nu har läget förvärats ytterligare.
Marken var ojämn så den jämnades till med en hjullastare så nu har troligen asfalts krossen o jämn tjocklek med.
Härligheten paddades med en 175kg padda.
Tror iof inte det hade gjort någon skillnad om det paddats med en vägvält för asfalts krossen är väl tämligen elastisk.

Vet inte om det spelar någon roll men marken är just nu tämligen vatten sjuk.

Intressant tråd, hur håller plattan ihop så här efter 3 månader?

Göran.W
Jodå den håller ihop än men det beror väl mest på att den inte blivit utsatt för tjäle sen den gjordes.
Kan iof bli intressant och se vad som händer om det blir riktigt varmt för asfalts kross och betong utvidgas av värmen helt olika och asfalts krossen blir mjuk av värmen.

murak
Vågar man be om en uppdatering i denna spännande tråd?

Göran.W
murak murak skrev:
Vågar man be om en uppdatering i denna spännande tråd?
Missade du ville ha en uppdatering.
Jag slutade jobba där någon månad senare så jag har inte sett den IRL sen dess, men på annonser han la ut på Blocket några år senare så såg det ut som det bildats små sprickor i den.
Tälthallen stod i alla fall kvar för 2 år sen när jag körde förbi.

• Gilla
mats757 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.