Hej,
Jag står inför (för mig) ett stort moment som jag hoppas ni kan hjälpa mig få igång. Jag står inför en dränering och omplanering av tomten men vet inte "vart jag börjar". Har renoverat hela huset in och utvändigt men har aldrig jobbat med markarbeten eller betong så det är mycket nytt. Har massa frågor och undringar som kanske ni kan hjälpa mig att besvara.
Vi börjar med Dräneringen:
Huset är ett sutteränghus byggt 1945, det finns ett berg bakom på baksidan och jag vet inte hur det ser ut under marknivån. Detta är ett av "stressmomentet", jag är helt ärligt rädd för att en firma kommer hit och att allt bara eskalerar till astronomiska summor.
Baksidan, 4m mellan hus och buske.
Baksidan, 6,5 m till berg.
Kortsidan och framsidan.
I samband med att vi ska dränera och har maskiner på tomten tänkte vi försöka schakta på tomten för att få en större plan yta.
Schaktning:
Det finns sedan länge en stödmur som är i nivå med husets framsida (finns ytterdörr och garagedörr som behöver öppnas). Jag tänker mig att detta är "noll nivån". Min plan är att fortsätta på denna "nivå" bort till grannen, alltså mellan tomtgräns och gamla stödmuren. Marknivån i detta området ligger i så man får en plattare nivå en del framför huset, här behöver det således fyllas på. Fortsätter man i denna ytan man bak mot baksidan så är nivån högre än nollpunkten och måste därmed grävas ur.
All hjälp och information som kan vara till hjälp mottages tacksamt. Förstår att det är snurrigt och svårt att förstå. Återkomm gärna med frågor så sak jag besvara dom så gott det går.
Jag står inför (för mig) ett stort moment som jag hoppas ni kan hjälpa mig få igång. Jag står inför en dränering och omplanering av tomten men vet inte "vart jag börjar". Har renoverat hela huset in och utvändigt men har aldrig jobbat med markarbeten eller betong så det är mycket nytt. Har massa frågor och undringar som kanske ni kan hjälpa mig att besvara.
Vi börjar med Dräneringen:
Huset är ett sutteränghus byggt 1945, det finns ett berg bakom på baksidan och jag vet inte hur det ser ut under marknivån. Detta är ett av "stressmomentet", jag är helt ärligt rädd för att en firma kommer hit och att allt bara eskalerar till astronomiska summor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan, 4m mellan hus och buske.
Logga in
Skapa konto
Baksidan, 6,5 m till berg.
Logga in
Skapa konto
Kortsidan och framsidan.
- Jag har därför funderat på om jag ska hyra en minigrävare en helg och gräva upp baksidan så mycket jag kan (där ska ändå planteras gräs) för att "följa berget" och se hur det sluter an mot huset. Låter det som en bra ide? Tanken är att man då kan få en bättre "offert" eller planering av jobb och kostnader, men det ändrar ju inte riktigt något.
- Jag grävde bort en del jord vid ena hörnet och det ser ut som att betonghålstenen helt eroderat sönder. Vad kan man vänta sig egentligen? Vad indikerar detta (jag har mina aningar) ?Vad gör man här, fyller igen med cementbruk ? Sånt här kan ju jag pula med själv, känns "dyrt" att låta en firma stå med maskiner och vänta på att cementen ska härda ett par dagar.
Logga in
Skapa konto
- På kortsidan (själva lutande delen) ska jag bygga en altan i höjde med panelen. Det betyder att all jord vid denna sidan och 3,5m ut inte kommer synas. Funderade då på om man skulle schakta bort denna jord så väggen är ovanför marknivå. Men då tappar jag ju isolering (dubbla lager isodrän) men har däremot luft, vad är bäst ur energisynpunkt/fukt egentligen ? Skulle man göra så så uppstår ju ett nytt problem och det är en stödmur av något slag mot husets baksida. Alternativen kanske skulle vara att göra en slänt som är brantare än nuvarande och därmed få en större del av källaren ovanför marken. bra eller dåligt ?
- Jag har en gammal brun, som är i närheten av baksidan som ska dräneras. Vad innebär detta för maskiner och kostnader? Inbillar mig att en grävare kanske inte kan köra över och att man då måste handgräva ? Kan brunnens placering indikera att här inte är berg ?
- Husets andra kortsida tänkte jag hoppa över. Vi planerar att bygga ut på den sidan så jag tänker att där gräver man ut och dränerar senare. Klokt ?
- På framsidan av huset grävde jag idag under knuten och där ser det ut som att huset står på berget. Jag hittar ingen direkt sula heller. Något beige gjutet är där men det är ganska poröst. Hur byggde man hus förr egentligen ? kan hela huset stå på berg ? eller kanske bara vissa delar (som detta hörnet). Jag antar att man sprängt på baksidan men hur nära placerad man källarväggen i så fall ? (hänger ihop med fråga 1)
Logga in
Skapa konto
I samband med att vi ska dränera och har maskiner på tomten tänkte vi försöka schakta på tomten för att få en större plan yta.
Schaktning:
Det finns sedan länge en stödmur som är i nivå med husets framsida (finns ytterdörr och garagedörr som behöver öppnas). Jag tänker mig att detta är "noll nivån". Min plan är att fortsätta på denna "nivå" bort till grannen, alltså mellan tomtgräns och gamla stödmuren. Marknivån i detta området ligger i så man får en plattare nivå en del framför huset, här behöver det således fyllas på. Fortsätter man i denna ytan man bak mot baksidan så är nivån högre än nollpunkten och måste därmed grävas ur.
Logga in
Skapa konto
- Marken vid vägen är prickad, jag får således inte bygga något som är högre än 50cm. Stödmuren är ca 1,2m. Min tanke är att gjuta en stödmur på 50cm. Sedan antingen ha en slänt upp mot 1,2m eller lägga två lager med slipers (som då inte är "byggnad" p.g.a. inte gjuten) för att få upp höjden lite till. Någon som har några bra förslag på lösning ? gjuter man det på plats? tänker att det ska linjera med den gamla gjutningen (den ska snyggas till så småningom).
- detta kommer ju innebära att man behöver lite stödmurar. Dels mot grannen som ner mot gatan kommer ligga på en något lägre punkt och sedan högre upp mot tomten så ligger grannen något högre. Vad öfr typ av stödmur har man här ? Schaktar man ut och gjuter på plats och fyller sedan igen eller hur gör man vanligen ?
- På den "plana ytan" mot bakisdan sedan kommer det behövas en högre stödmur, ca 1m. Vem räknar och dimmensionerar en sådan ? Jag tänker att jag söker marklov för förändringen, och rita verkar ju inte så svårt. Men behöver ju berätta hur jag löser flera av krafterna från jordmassan.
All hjälp och information som kan vara till hjälp mottages tacksamt. Förstår att det är snurrigt och svårt att förstå. Återkomm gärna med frågor så sak jag besvara dom så gott det går.
Någon fråga kan ni säkert hjälpa mig med
OM inte annat så fyller jag på med mera frågor.
Ni med erfarenhet av att ha anlitat firmor för dränering och/eller grovplanering av tomten. har ni några erfarenheter att dela med sig av? vanliga fallgropar, sätt att jämföra offerter etc.
OM inte annat så fyller jag på med mera frågor.
Ni med erfarenhet av att ha anlitat firmor för dränering och/eller grovplanering av tomten. har ni några erfarenheter att dela med sig av? vanliga fallgropar, sätt att jämföra offerter etc.
Klicka här för att svara