14 550 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Dimensionering av 500kvm betong platta vid gjutning
Sida 1 av 2
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hej en jag känner ska gjuta en betong platta på ca 500kvm med dom ungefärliga måtten 18x28 meter.
Nu har jag blivit väldigt fundersam om det görs hållbart nog.
Plattan ska göras 12cm tjock och armeras med endast 5mm´s armeringsjärn ca 7cm från mark nivån.
Redan där börjar jag fundera på om armeringen räckat till att ta upp drag belastningen i plattan.
På plattan ska placeras en o uppvärmd tält hall vilket ger stora temperatur skiftningar mellan dag och natt..
Inne i hallen ska det stå bla pallställ med en statisk belastning med 5-600kg per ben.
En truck på ca 5 ton ska även användas.
När jag påtalade att jag var orolig för ett den ev gjordes för klen och att man kanske borde använda stålfiber betong med lämplig inblandning av stål http://www.fardigbetong.se/produkter-tjanster/produktblad-stålfiberbetong_id538.pdf blev jag typ avsnäst med att en betongare som jobbat med det i 30år sa att det räckte som han tänkte gjuta.
Nu är min kunskap när det gäller gjuta ganska begränsad så nu ställer jag fråga till er mer kunniga.
Kommer den hålla om inte hur borde den gjutas.
Hur många % sjunker betongen när man vibrerar den.
Nu har jag blivit väldigt fundersam om det görs hållbart nog.
Plattan ska göras 12cm tjock och armeras med endast 5mm´s armeringsjärn ca 7cm från mark nivån.
Redan där börjar jag fundera på om armeringen räckat till att ta upp drag belastningen i plattan.
På plattan ska placeras en o uppvärmd tält hall vilket ger stora temperatur skiftningar mellan dag och natt..
Inne i hallen ska det stå bla pallställ med en statisk belastning med 5-600kg per ben.
En truck på ca 5 ton ska även användas.
När jag påtalade att jag var orolig för ett den ev gjordes för klen och att man kanske borde använda stålfiber betong med lämplig inblandning av stål http://www.fardigbetong.se/produkter-tjanster/produktblad-stålfiberbetong_id538.pdf blev jag typ avsnäst med att en betongare som jobbat med det i 30år sa att det räckte som han tänkte gjuta.
Nu är min kunskap när det gäller gjuta ganska begränsad så nu ställer jag fråga till er mer kunniga.
Kommer den hålla om inte hur borde den gjutas.
Hur många % sjunker betongen när man vibrerar den.
Underlaget under betongen har stor betydelse på hur starkt det blir.
MEN, rent spontant låter det klent.
Jag byggde mitt garage med utgångspunkt att man kunde punktbelasta 10 ton på en lite domkraft.
Det blev 12 cm betong och dubbel, alltså över och underkantsarmering, 6-150 tror jag det var.
Armeringen gjorde stor skillnad i plattans styvhet. Satt mig in i det där ordentligt när jag skulle gjuta, insåg att "Byggare" kunde man inte lita på. Fick varierande råd. allt från 8 till 20 cm betong. Samt att armering var det ingen som brydde sig speciellt i.
Mats
MEN, rent spontant låter det klent.
Jag byggde mitt garage med utgångspunkt att man kunde punktbelasta 10 ton på en lite domkraft.
Det blev 12 cm betong och dubbel, alltså över och underkantsarmering, 6-150 tror jag det var.
Armeringen gjorde stor skillnad i plattans styvhet. Satt mig in i det där ordentligt när jag skulle gjuta, insåg att "Byggare" kunde man inte lita på. Fick varierande råd. allt från 8 till 20 cm betong. Samt att armering var det ingen som brydde sig speciellt i.
Mats
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tycker det låter alldeles lagom men mycket hänger på underlaget och tjälskjutning och sånt.
Betong sjunker när man vibrerar när det flyter ut i håligheter och luftbubblor kommer upp men då fyller man på med mer betong så det blir rätt höjd.
En fråga är ju hur kantbalken ser ut, det blir en stor belastning på kanten när man kör in och ut från plattan så en redig kantbalk gör mycket för hållfastheten och att den är vettigt armerad och inte snåla på byglarna.
Dubbelarmering (två mattor med avstånd) gör mycket för hållfastheten (teoretiskt dubblar man om armeringen ligger i ytan men nu ska det väl vara minst 30 mm betong för att skydda armeringen.
Betongen verkar ska gjutas direkt på underlaget (marken) så då håller det.
Protte
Betong sjunker när man vibrerar när det flyter ut i håligheter och luftbubblor kommer upp men då fyller man på med mer betong så det blir rätt höjd.
En fråga är ju hur kantbalken ser ut, det blir en stor belastning på kanten när man kör in och ut från plattan så en redig kantbalk gör mycket för hållfastheten och att den är vettigt armerad och inte snåla på byglarna.
Dubbelarmering (två mattor med avstånd) gör mycket för hållfastheten (teoretiskt dubblar man om armeringen ligger i ytan men nu ska det väl vara minst 30 mm betong för att skydda armeringen.
Betongen verkar ska gjutas direkt på underlaget (marken) så då håller det.
Protte
Om jag skulle kunna ge en garanti för ett sånt jobb till mina kunder, så skulle jag lägga dubbla 6-mm mattor med distanser emellan och i kantbalken skulle jag dra 3 st 12-mm armeringsslingor.
Visst, om det inte blir någon knäckspricka med den underdimensionerade armeringen, så beror det enbart på att 8-16 krossen under, är tokpaddad. Tryckbelastningen från hyllorna har inget med armeringen att göra, utan det har bara med k-värdet i betongen att göra och om det används en C28/35-betong, så räcker det. Pga temperaturskiftningarna så skulle jag nog rekomendera att det är inblandat 5% luftpormedel i betongen.
Annars kan man göra som du skriver, blanda i långa (helst) stålfiber (30 - 35 kg/m3) i betongen och låta armeringen vara som den är, men då kommer golvet efter några månader vara fullt med rostgenomslag.
Själv tycker jag det är riktigt snyggt med rostgenomslag, men det beror nog på att jag är "branschskadad" (det finns säkert en diagnos en psykolog kan ställa på mej).
Tycker att fasaden på den här studiobyggnaden på Liiidingö är riktigt snygg. Skulle själv föredra lite mer gjutsår i väggen för att passa min smak.
http://www.betongvaruindustrin.se/sv/System/Artiklar-Startsida/Rostig-betongfasad/
så ni förstår vad jag menar med riktigt snygg fasad. Min fru har totalförbjudit mej att göra så med vårt hus.
Visst, om det inte blir någon knäckspricka med den underdimensionerade armeringen, så beror det enbart på att 8-16 krossen under, är tokpaddad. Tryckbelastningen från hyllorna har inget med armeringen att göra, utan det har bara med k-värdet i betongen att göra och om det används en C28/35-betong, så räcker det. Pga temperaturskiftningarna så skulle jag nog rekomendera att det är inblandat 5% luftpormedel i betongen.
Annars kan man göra som du skriver, blanda i långa (helst) stålfiber (30 - 35 kg/m3) i betongen och låta armeringen vara som den är, men då kommer golvet efter några månader vara fullt med rostgenomslag.
Själv tycker jag det är riktigt snyggt med rostgenomslag, men det beror nog på att jag är "branschskadad" (det finns säkert en diagnos en psykolog kan ställa på mej).
Tycker att fasaden på den här studiobyggnaden på Liiidingö är riktigt snygg. Skulle själv föredra lite mer gjutsår i väggen för att passa min smak.
http://www.betongvaruindustrin.se/sv/System/Artiklar-Startsida/Rostig-betongfasad/
så ni förstår vad jag menar med riktigt snygg fasad. Min fru har totalförbjudit mej att göra så med vårt hus.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tack för svaren.
Då är det som jag misstänkte på tok för klent.
Underlaget är paddat asfalts kross och då troligen med en mindre padda som 2 man kan lyfta själv ur en skåpbil.
Under asfalts krossen är det lera som är tok tät för mer än 1 dygn efter regn står det minst 1dm vatten i ett 50 cm djup hål.
Kant balken kommer troligen sakna förstärkning för det har lagts betong längs kanterna och ca 50 cm ut för att hindra formen från att glida vid gjutning så det är i princip omöjligt att förstärka kant balken.
Gjutning kommer att ske med full flytt betong av okänd kvalitet men troligen bland dom billigare kvaliteterna.
Tyresö kan jag trösta med att det är helt normalt med såna "miljö" skador som du har.
Själv tittar jag bla på svetsfogar
Då är det som jag misstänkte på tok för klent.
Underlaget är paddat asfalts kross och då troligen med en mindre padda som 2 man kan lyfta själv ur en skåpbil.
Under asfalts krossen är det lera som är tok tät för mer än 1 dygn efter regn står det minst 1dm vatten i ett 50 cm djup hål.
Kant balken kommer troligen sakna förstärkning för det har lagts betong längs kanterna och ca 50 cm ut för att hindra formen från att glida vid gjutning så det är i princip omöjligt att förstärka kant balken.
Gjutning kommer att ske med full flytt betong av okänd kvalitet men troligen bland dom billigare kvaliteterna.
Tyresö kan jag trösta med att det är helt normalt med såna "miljö" skador som du har.
Själv tittar jag bla på svetsfogar
Med dom förutsättningarna, kan jag bara konstatera att din betongare har gjort fel i 30 år.Det är ju bara fel från början till slut. Det finns inte en chans i världen att den plattan håller!!! Försök åtminstone att ändra betongreceptet till stålfiberbetong - långa korta fiber, vad som helst - annars ser jag det som helt meningslöst att ens lägga all energi och pengar på......ingenting. Eller jag menar... en betongplatta som kommer brytas itu på flera ställen.
Man ska inte vara förvånad...så är det i betongbranschen. Lova att skicka in bilder på plattan när tjälen har släppt. Tråden kan du döpa till "Titanic"
Lycka till med katastrofprojektet......
Man ska inte vara förvånad...så är det i betongbranschen. Lova att skicka in bilder på plattan när tjälen har släppt. Tråden kan du döpa till "Titanic"
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det var ungefär detta jag misstänke.Tyresö skrev:Med dom förutsättningarna, kan jag bara konstatera att din betongare har gjort fel i 30 år.Det är ju bara fel från början till slut. Det finns inte en chans i världen att den plattan håller!!! Försök åtminstone att ändra betongreceptet till stålfiberbetong - långa korta fiber, vad som helst - annars ser jag det som helt meningslöst att ens lägga all energi och pengar på......ingenting. Eller jag menar... en betongplatta som kommer brytas itu på flera ställen.
Jag provade att få honom att förstå att plattan troligen inte skulle hålla men "hans" betongare hade sagt ....... "suck"
Fiber betong fanns inte ens enl honom när jag föreslog inblandning av stål fiber utan jag hade blandat ihop det med fiber armerad avjämnings massa.
Dagen efter visade jag utskrifter mer information om stålfiber betong som han inte ens ville läsa för plattan skulle hålla med den armeringen han tänkt.
Misstänker starkt att dom bara talat om tjocklek på plattan och att betongaren utgått från att armeringen skulle göras enl boken.
Tyvärr är det en människa som har extremt svårt att erkänna att han har fel hur fel han än har utan han blir bara sur när man försöker ändra på hans uppfattning hur mycket fakta man än lägger framq(;^
Så nu vet inte riktigt hur jag ska tackla det för jag vill ju inte plattan går åt skogen.
Någon bild blir nog svårt att få fram annat än en dålig mobil bild på min sunkiga telefon för jag vet inte när jag kommer dit och då kommer min kamera så klart vara hemma 7 mil bort.
Han påstår sej vara betongare och vet inte vad stålfiberbetong är ????
Han är ingen betongare ! Det fattar ju vem som helst. Det är inte tjockleken på plattan som avgör hur den håller ihop när tjälen släpper - den kan vara 1 m tjock - den knäcks ändå om den är för klent armerad och om den ligger på vattensjuk lera och asfaltskross, som är paddad med en padda, som i det här fallet, väger 450 kg för lite.
Om jag har förstått det rätt, så ligger det inte (minst 10 cm) något dränerande och kapilärbrytande material (8-16 kross) under plattan = katastrof!!!
Man behöver inte vara någon geologisk expert för att förstå att din platta kommer knäckas, antingen av frystryckning eller tjälskjutning - välj själv....
Hoppas du får en skriftlig garantisedel på utfört jobb, det lär du behöva.
Det är sorgligt att vissa inte har någon yrkesstolthet. Dom få 1000-lapparna för några extra mattor armering är småpengar jämfört med konsekvenserna.
Dom fibrerna han menade är gjorda av glasfiber och är anpassade för golv inomhus i badrum etc. Det finns även plastfiberarmerad betong, men den använder man mest till tunna golvpågjutningar på befintlig betongplatta inomhus. Har inte ens i närheten lika bra hållfasthet som stålfiberbetong.
Jag kan bara beklaga. Själv skulle jag aldrig lämna ifrån mej ett sånt jobb.
Tycker du ska kontakta dom här så kan dom förklara mer ingående.
http://www.cbi.se/viewNavMenu.do?menuID=9
Han är ingen betongare ! Det fattar ju vem som helst. Det är inte tjockleken på plattan som avgör hur den håller ihop när tjälen släpper - den kan vara 1 m tjock - den knäcks ändå om den är för klent armerad och om den ligger på vattensjuk lera och asfaltskross, som är paddad med en padda, som i det här fallet, väger 450 kg för lite.
Om jag har förstått det rätt, så ligger det inte (minst 10 cm) något dränerande och kapilärbrytande material (8-16 kross) under plattan = katastrof!!!
Man behöver inte vara någon geologisk expert för att förstå att din platta kommer knäckas, antingen av frystryckning eller tjälskjutning - välj själv....
Hoppas du får en skriftlig garantisedel på utfört jobb, det lär du behöva.
Det är sorgligt att vissa inte har någon yrkesstolthet. Dom få 1000-lapparna för några extra mattor armering är småpengar jämfört med konsekvenserna.
Dom fibrerna han menade är gjorda av glasfiber och är anpassade för golv inomhus i badrum etc. Det finns även plastfiberarmerad betong, men den använder man mest till tunna golvpågjutningar på befintlig betongplatta inomhus. Har inte ens i närheten lika bra hållfasthet som stålfiberbetong.
Jag kan bara beklaga. Själv skulle jag aldrig lämna ifrån mej ett sånt jobb.
Tycker du ska kontakta dom här så kan dom förklara mer ingående.
http://www.cbi.se/viewNavMenu.do?menuID=9
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Tack och lov är det inte min platta.
Utan en jag känner.
Det är han som ska ha plattan som avfärdade stålfiber.
Betongaren har vad jag förståt bara rekomenderat 12 cm tjock platta och utgått från att under arbetet och armeringen är enl boken.
Armerings mattorna har varit ett problem för han som ska ha plattan för dom var för dyra för han ville inte lägga mer än 10k på den biten.
Av en händels har jag läst geologi när jag utbildade mig till brunns borrare och att plattan skulle spricka av tjälen var inte svårt att räkna ut.
Man har ju även sett en del plattor som skulle gjutas och har man då lite sunt förnuft är det inte svårt att räkna ut att 5mm armering är för lite med tanke på vad dom brukar armera andra plattor med.
Nu värkar det tom som läget är betydligt värre än jag trode.
Det finns ingen garati på jobbet för han gör det själv för att spara pengar.
Det är inte fel att vara sparsam men här är det till att vara dum snål och jag når inte fram med någon vetig info heller till honom för plattan kommer hålla enl honom och då slutar han lysna för han har rätt och då ska minnsan ingen säga något annat.
Jag har iaf fått svar på det jag undrade och det tackar jag för.
Nu ska jag bara försöka nå fram till honom innan det är försent.
Troligen ska den gjutas inom 1-2 veckor.
Utan en jag känner.
Det är han som ska ha plattan som avfärdade stålfiber.
Betongaren har vad jag förståt bara rekomenderat 12 cm tjock platta och utgått från att under arbetet och armeringen är enl boken.
Armerings mattorna har varit ett problem för han som ska ha plattan för dom var för dyra för han ville inte lägga mer än 10k på den biten.
Av en händels har jag läst geologi när jag utbildade mig till brunns borrare och att plattan skulle spricka av tjälen var inte svårt att räkna ut.
Man har ju även sett en del plattor som skulle gjutas och har man då lite sunt förnuft är det inte svårt att räkna ut att 5mm armering är för lite med tanke på vad dom brukar armera andra plattor med.
Nu värkar det tom som läget är betydligt värre än jag trode.
Det finns ingen garati på jobbet för han gör det själv för att spara pengar.
Det är inte fel att vara sparsam men här är det till att vara dum snål och jag når inte fram med någon vetig info heller till honom för plattan kommer hålla enl honom och då slutar han lysna för han har rätt och då ska minnsan ingen säga något annat.
Jag har iaf fått svar på det jag undrade och det tackar jag för.
Nu ska jag bara försöka nå fram till honom innan det är försent.
Troligen ska den gjutas inom 1-2 veckor.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Man armerar för att ta upp dragkrafter, dragkrafter uppstår t.ex. över stöd i valv, inte i platta på mark (om man inte pålar...). Det ska alltså räcka med ett nät i mitten.
Däremot skulle jag lätt köra 8100-nät eller i alla fall 8150. Varför chansa?
Däremot skulle jag lätt köra 8100-nät eller i alla fall 8150. Varför chansa?
Stringfellow Hawke skrev:
Du har helt rätt i att det teoretiskt skulle räcka med en singelnätsarmering utan kantbalksförstärkning. Problemet i den här situationen är att det nätet är för klent.
Själv skulle jag köra med ett klassiskt 10 mm-nät + 3 slingor 12 mm-järn i kantbalken - alltså traditionell betongplattsarmering till plattor som utsätts för högre belastning.
Ytterligare ett problem är att det egentligen inte har så stor betydelse hur plattan är armerad, eftersom markarbetet under plattan är katastrofdåligt, och det gör att plattan förr eller senare kommer ge vika - oavsett armering - kraftigare armering kommer bara göra att plattan håller ihop, men den kommer gå i vågor som gör att pallhyllorna kommer att välta eller luta kraftigt pga sättningarna under plattan.
Ska jag ge en garanti till en kund, så väljer jag att köra på säkerhet - det måste man pga dom enorma konsekvenserna.
Tror du skulle resonera likadant som mej i min situation.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skulle vara kul med en uppföljning om några år, min 150 m2 platta är dimensionerad för lastbil och inte för en liten 5 tons truck, den är bara 10 cm och armerad med 6150 och liggandes på (mjuk) cellplast. Visserligen en riktig kantbalk.
Protte
Protte
prototypen skrev:
Utgår ifrån att du har gjort hemläxan med markarbetet = det viktigaste momentet, och har du dessutom frigolit under plattan, så har du både hängslen och livrem som motverkar sättningar.
Själv är jag lite feg, och hade nog inte vågat lita på ett sprickarmeringsnät.
Har du bara en rejäl kantbalksarmering, så hjälper den till väldigt mycket.
Men som sagt, är bara markarbetet bra gjort, så kommer din platta hålla i 50 - 80 år eller kanske ännu längre