Grund & Markarbeten
Grymsi: Hej. Jag undrar vad det finns för regler när man hyrt in någon att göra platta och som byggt huset (attefallshus). Nu upptäckte jag en nivåskillnad på nästan 1.4cm på värsta stället på 2meter när jag skulle lägga golv. Finns platser där det är 1cm skillnad på nästan en meter också. Jag frågade han som gjorde plattan innan den var gjord om jag kunde lägga golv direkt på den
Jonatan79: Det är vanligt att bygga med de grunder som arkitekten pratar om när det gäller berg eller sluttande tomter. Fördel att det oftast blir mycket billigare, minimalt med sprängning och markarbete samt mindre påverkan på miljö och mark. Största fördelen är väl annars att ni kommer högre upp från marken.
jonaserik: Kan du få ner dränslangar , gärna flera som ligger i sanden är det bra, bör läggas från yttervägg snett ( med fall ) mot mitten och där kopplas till 110 rör och ut. Ovanpå dränen lägger och sanden kan du lägga en plast , tänk bara på att om du har kross ovanpå och går på det , blir det samma effekt som att rulla en igelkotte på , många små hål. Sen med ut. på utsidan
kedjehus1973: Återigen en fråga om krypgrund... Har upptäckt att en träskiva (gissningsvis plywood) i blindbotten buktar en del nedåt. Finns lite påväxt och luftfuktigheten har tidigare varit hög (innan avfuktare installerades). I skrivande stund är fuktkvoten 16-17% i blindbotten och RH ligger på 76. Min fråga är om det kan ha letat sig upp fukt i isolering och över blindbotten/i golvet? Är
snuttjulle: Hänvisa till denna https://markgrossen.se/dranering/dagvatten/dagvattenkassett/ hur de står att den ska installeras. Står inget om dränneringsrör men dock att det ska sitta ett sandfång innan vilket jag inte ser på din bild.
Fario: [citat] Tack för snabbt svar. Misstänkte något sådant men var oklar över vad förkortningarna stod för. Man lär sig ständigt bra saker på forumet!
Screew: [citat] Några vita fläckar har jag, jag tänkte faktiskt lägga lite plast på marknaden i vår för att se vad som händer. Tänkte dra upp plasten ca 10cm och fästa med en plattstång i aluminium.
1903: Kanske redan föreslaget, men kan man inte titta in med en "trådkamera "snake camera""? Jag köpte något från Ebay för 200 kr (kostar nu under en hundring) som kopplas in på mobilens USB som sedan lyser och filmar, ganska styv kabel på 5-10 meter? https://www.ebay.com/itm/164959078372?hash=item266853c7e4:g:gnsAAOSw5dNWqhkO Kanske Clas Ohlsson och de andra också har det nu? Kanske inte blir
Lundamackan89: [citat] Okej, antar att det är kantelementen de råkat skada då och sedan murat till för att det ska se ”snyggare” ut. Vet du om de små hålen är ventilation för kantelementen? Tack för svar!
J.Lunden: Hej igen! Ok, stort tack för dina svar. Vi kommer få igång golvvärmen i början av nästa vecka. Då har plattan fått bränna i över 2 mån. Allt gott! // jens [citat]
Fixaren06: Vi håller på att renovera en stuga från 70-talet. Alla golvbjälklag är bytta och tilläggsisolerad med 145mm isolering ytterliggare. Vi har även lagt ner markisolering i form av matta och drybox-avfuktare (som skapar undertryck). Vi har drastiskt gjort förändringar i innermiljön där det i princip gått från oisolerat och ouppvärmt sommarboende till isolerat och uppvärmt boende. Vi
ljs-s: [citat] Aha tack för tipset. Ja vissa tjocka rötter kan man ju säkert behöva gå och klippa bort själv.
aekeberg: [citat] Har läst dina trådar om detta och förstår logiken men tyvärr passar det inte med en fläkt inte där ventilationen kommer ut - förfular för mycket...
JJL - Ljungen 4: [citat] Haha jo dom vill gärna pracka på en massa extra
filip zata: Jag köpte justerbara stolpskor å satte fast i reglarna under kallförrådet. Grävde ur under varje stolpsko för en ihopsnickrad gjutform 400x400x100 mm. La armering dubbla nät 100x100 rutor på distansklossar så armeringen ligger ordentligt inbäddad. Såg till att stolpskon stack ned i mitten på varje form och ned på halva djupet. Blev stadigt å smidigt justerbar. Finns även färdiga
jonaserik: Har du maskradon då och vet hur mycket, kommunen har radonkartor. Har du en skorsten med någon pipa ledig från kanske en panna av något slag så går det bra att koppla på en sådan. då drar du ihop dränslangarna till ett 110 avloppsrör vid stocken. Där kan du ha en liten fläkt och trycka upp det till himlen. Du kan prova utan fläkt först, det är alltid självdrag i en pipa.
moew: Exemplet på V-formningen bilden visar verkar vettig. Känns som att den är ganska ofarlig att få till, då man slipper gräva djupt intill grunden. Tänkte om man i så fall kan lägga plattor intill grunden med lite frånfall. Och i själva dalen lägga platta med ränndal för att leda bort en del av regnvattnet. Finns det någon risk med detta som jag inte tänkt på här? Typ sån här:
jonaserik: I åtanke på vad du skrev så är det nog lösvara under ett par meter ner, kolla hur långt dom fick påla Du får se vad som hittas i bergväg om det finns på inte alltför djupt. Vid sådana förhållanden brukar dom inte stå pall för trycket bakifrån . I bland går det att gjuta som vingar på baksidan ca 2 - 3 meter bakom och i botten på dom, så är det en fot på ca 2 -6 m2 som
Hallerudsbo: [citat] jag hade fördel att jorden dom säg ut tömde dom i en håla hemma som skulle fyllas upp så slapp det. hade samma folk hemma när jag sög ut spånet på vinden. Smidigt.
Sunday: [citat] [citat] [citat] De firmor som utför spolning av rör kan ofta även utföra TV-inspektion. Lycka till!
ilpadrinofritzone: [citat] Har gjort samma i mitt hus nyligen. samma företag. Offert på 40 000kr. 37 000 efter rot
BSOD: Skulle nog gjort en ovanmark variant istället för att gräva så djupt nära huset.
JKim: [citat] Verkligen ingen med tankar/erfarenhet av området? Måste väl vara jättevanligt att isolera befintlig altan och bygga uterum på densamma?
z_bumbi: Testa? Det är som du skriver bara att ta ut plattorna och ändra på det om du inte blir nöjd
Höghus: Vad har Jape för krav på undergolvet innan de kommer och monterar? /Höghus
okaenrique: Hej , Håller på att dränera mitt hus från 1978 och dem har används betong väger i källare , Behöver man isolera källarklacken eller bara vägger ? klacken är 8 CM bered se bilden nedan.