Hej!
Jag har ett parhus med krypgrund. Krypgrunden är på ca 1m hög och i botten ligger det ett tjockt lager med singel eller jord med 8 ventiler runtom krypgrunden. Häromdag (ca 0 grader ute) var jag under huset då såg att det har bildats kondens (vattendroppar) på väggar & tak nära ventilerna . Är detta något som är vanligt eller bör man kolla upp det??
Jag blir lite orolig då sista gång jag var nere i maj månad (ca 12 grader varmt ute) var det inte så mkt kondens.
Såg att det fanns rötter också i marken, är det något vanligt eller?

• Bild på en betongvägg med kondens, vattendroppar synliga nära ventilationshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens med vattendroppar på en betongvägg i krypgrund nära ventilation.
    Skapa konto
  • Vattenkondens på krypgrundens betongtak och väggar i närheten av ventiler.
    Skapa konto
  • Kondens på väggarna i en krypgrund med synliga vattendroppar och tegelstruktur.
    Skapa konto
  • Krypgrund med synlig kondens på mark och väggar, singel och en framträdande rot.
    Skapa konto
Känner du någon avvikande lukt?

Antagligen inget problem annars.

Om något skulle lukta bör det vara jorden på marken (svårt att se om det är sand eller jord på bilderna). Ta i så fall bort jorden och lägg plast för att hindra markfukten. Finns en massa trådar om hur man gör.

M Mattias1978 skrev:
Känner du någon avvikande lukt?

Antagligen inget problem annars.

Om något skulle lukta bör det vara jorden på marken (svårt att se om det är sand eller jord på bilderna). Ta i så fall bort jorden och lägg plast för att hindra markfukten. Finns en massa trådar om hur man gör.
Inget speciellt lukt faktiskt, bara som sagt kondensen (många vattendroppar överallt) hoppas det är inte början på mögel, kanske bäst o lägga plast som du säger

H Hsein skrev:
Inget speciellt lukt faktiskt, bara som sagt kondensen (många vattendroppar överallt) hoppas det är inte början på mögel, kanske bäst o lägga plast som du säger
Se bara till att du inte har jord under plasten utan tvättad makadam. Det kan bli rejält fuktigt där och jord är ju ett organiskt material som möglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.