Sitter och planerar vårens projekt som är en köksträdgård bestående av pallkragar med grusgångar imellan och i mitten ett förråd. Min fundering är hur man ska tänka med underarbetet för gruset/pallkragarna? Rent spontant tänker jag som med vanliga grusgångar, ta bort nuvarande gräsmatta, lägg på markduk, cirka 5 cm bärlager, padda, placera ut pallkragarna och sen gårdssingel i gångarna, men det kanske är att överarbeta det? Hur har ni andra gjort som anlagt liknande?

När jag grävde trädgårdsland förra våren funderade jag också på diverse material för gångar och annat.

Eftersom vi redan har ett par hundra kvadratmeter med grusade ytor som skall pinnharvas och skötas ville jag inte gärna anlägga mer. Så det blev bara gräs som jag sen under sommaren lätt kunnat ta med gräsklipparen och trimmern eftersom roboten inte kommer emellan.

Snyggare med grus och bark och annat, javisst. Men det kräver lite mer skötsel för att hålla sig snyggt över tid.

Sen ville jag heller inte spendera mer pengar på odlingen än värdet på det jag får ut.

Vi anlade grusgångar i trädgården för 10 år sen. Grävde bort cirka 15 cm. Markduk, och paddat bärlager cirka 10 cm, 5 cm singel. Runt grusgångarna har vi grävt lite djupare och satt storgatsten som kant.

Vi har 4 pallkragar i trädgården men de står inte i direkt anslutning till grusgångarna. Dessa ställdes direkt på gräsmattan då vi ville att daggmaskar ska kunna ta sig upp i odlingarna. Funkar fint, väldigt mycket mask som jobbar med jorden nu.

Det beror väl helt vilket uttryck man vill ha i trädgården, Vill man ha några få pallkragar som syns från gatan i en i övrigt snygg trädgård så är det väl värd att jobba lite mera, Har man många kragar och bor avsides på landet så räcker det väl om gräsklipparen går emellan? Själv har jag kragar i en böj med plywoodskivor emellan. (De får ganska snabbt en diskret yta som inte lyser)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.