Jag har idag fått hjälp att gjuta en stödmur. Var innan rädd för att temperaturen skulle vara för låg, men kille som hjälpte mig sa att det var lugnt. Är nu väldigt osäker.

Har läst i flera trådar här och man får inga exakta svar om vad som gäller om man har gjutit vid temperaturer runt noll grader och framförallt finns ingen info om hur man kan märka OM det blivit fel vid gjutningen.

Temperaturen vid gjutningen idag var ca 4 grader, soligt och blåsigt (Blekinge). Dom började gjuta ca kl 10.00 och var klara 15.30. Dom har använt byggmax cement och blandat med sand i blandare. Formen dom fyllt är ca 45 cm bred och ca 30 cm djup. Så ganska mkt betong. Formen är som ett L och total längd ca 13 m.

Nu kl 22 när jag var ute och kände så har det blivit hårt, men då temperaturen nu är precis runt noll är jag orolig att det kanske är fel anledningar till att det blir hårt.

Mina frågor blir följande:

1. Hur vet jag om gjutningen blivit misslyckad och att tillräcklig hållfasthet inte uppnåtts? Kan jag mäta på något sätt, eller är det att man kan se synliga sprickor när dom tar bort formen?

2. Är det en fördel eller en nackdel att det är ganska mkt betong och att det därmed blir mycket värme när och om bränningsprocessen väl kommer igång?

3. Behöver jag vara orolig för att det inte härdar och blir tillräckligt starkt? På förpackningen till cementen står det att min temp är 5 grader, men en viss säkerhetsmån måste finnas antar jag…

Jag behöver veta ganska snabbt om det är några problem, för den ska dom på stödmuren börja mura upp muren högre med lecablock.

Är mycket tacksam för svar som kan hjälpa mig och antingen dämpa eller stärka min oro

Om du va ute nu å kände när de nästan är 0 men betongen e hård så har den börjar brinna med största sannolikhet.

1. Om du imorn tar en kniv eller liknande å trycker mot betongen så ska det inte bli några märken. Även när ni river formen kommer du märka om betongen är skör och vill krackelera.

2. Det är enbart en fördel att det är ganska tjock gjutning. Det generar bara mer värme.

3. Har den börjar brinna och om det nu inte blir ordentligt kallt i natt så är det ingen fara. Har betongen bara börjar brinna så är det lungt om det håller sig kring nollan.

Gå ut å lägg handen precis över eller på betongen och se om du känner någon värme i sånt fall brinner den. Har du en presenninga som du kan lägga över så gör det för då stannar värmen kvar. Ännu bättre om du har cellplast eller liknande. Du kan även ställa en byggfläkt eller liknande under presenningen för extra värme. Sen bör ni kanske inte riva formen imorn utan vänta nån dag extra (y)

B
Pressening eller en byggplast hjälper mycket och skyddar mot utstrålade kyla från himlen. Eftersom betongen genererar en viss värme så behövs väldigt lite isolering för att bidra. Har du nån skiva cellplast eller annan riktig isoler kan ju även den åka fram, även om bars en lite del täcks, så bidrar det lite.

Om jorden inte är frusen runt betongen, så hjälpen även den till.

Jag har för mig att det härdar bra om du håller den över 0 i 3-5 dygn. Man kan även blanda i varmt vatten när man gjuter (info till nästa gång).

Nånting har jag kastat in en byggfläkt eller portabelt oljeelement unde presseningen, men det är väldigt sällan.

Har för mig att betongen blir svag om den fryser för tidigt, frågan är väl om småskador innebär kortare livsläng eller en uppenbar skada direkt? Har aldrig riktigt testat att frysa ny betong så jag vet inte riktigt hur den ser ut då.

Mats-S
B BSOD skrev:
Jag har för mig att det härdar bra om du håller den över 0 i 3-5 dygn. Man kan även blanda i varmt vatten när man gjuter
Finns även kemikalier att blanda in om man gjuter runt nollan och neråt.

Om det inte brunnit ordentligt så kommer ytan att smula sig om du hugger lite med en mejsel. Men vänta med den kollen några dagar :-) Borrar du lite lätt med en borrhammare borde du även då känna om det brunnit som det ska. Känsligaste ställena är hörnen där kyla kommer åt som lättast.

Var med på ett bygge där man gjöt bärande pelare vid några minusgrader. Tror det var något fel med kemningen så dom brann aldrig ordentligt ... så det blev det klassiska Gör Om Gör Rätt .... mycket extra jobb blev det :sweat::worried:

Tack snälla för snabba svar! Tveksamt om min oro lagt sig dock Några nya frågor har uppstått.

Var nyss och kände på gjutningen. Det har gått ganska precis 24 h sen dom gjöt. Den är hård, men det känns ändå som att jag kan göra avtryck med fingrarna om jag skulle trycka hårt. Vet inte om det är bra eller dåligt tecken?

Det blev tyvärr minusgrader inatt, om än bara 1 eller 2. När jag tittar noga ser jag att det är små sprickor lite överallt, har bifogat en bild så ni kan se. Kanske inte syns så bra, men är det ett tecken på att det blivit is som sen spräckt gjutningen, eller är såna små sprickor normalt?

Efter gjutningen igår så såg ytan slätare och blötare ut. Förstår att det var vatten som låg överst i gjutformen. Nu är allt vatten på toppen borta och ytan är inte lika slät längre. Vad tror ni, har vattnet på ett positivt sätt försvunnit genom att det deltog vid bränningsprocessen, eller vad kan det bero på? Normalt?

Fortsatt oerhört tacksam för era inputs, tack!!!

Bild på en nyligen gjuten betongyta med små sprickor och en grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För mitt oerfarna öga så ser det där inte superbra ut. Ser nästan ut som att ytan inte brunnit pga förlite cement i betongen.

Den bör redan ha blivit grå efter 24h om det nu inte är vattnat.

Nu drar jag bara ur mitt minne men betong bör ha brunnit 12-24h innan den utsätts för frost. Sen kommer processen återuppta då det blir varmare.

Lägg på en en filt/plast/presenning och låt det vara ifred.

Allt går långsammare när det är kallt.

Tålamod!

/ATW

Kan du gör märken? Kan du göra märken så har den ju inte brunnit så bra men annars e de lungt. Kändes betong lite varm när du var ute och kollade?

Dom där sprickorna behöver du inte va orolig för det är förmodligen bara i ytan. De kan vara krymp sprickor eller nått annat. Tror inte att det är pga frysning.

Kan det vara så att ni vibbade betongen lite för hårt och länge? Då börjar betongen separera alltså stenen sjunker och vattnet stiger. Då brukar ytan se väldigt slät och fin ut och sen när betongen brinner och vattnet dunstar så kommer dem riktiga ytan fram så att säga. Kan även vara det som är orsaken till sprickorna.

Jag tror däremot inte att du behöver vara det minsta nervös efter som betongen verkar ha brunnit. Som ArneTW skrev så slängde över en presenning och ha is i magen.

Redigerat:
S Snickarkirre skrev:
Kan du gör märken? Kan du göra märken så har den ju inte brunnit så bra men annars e de lungt. Kändes betong lite varm när du var ute och kollade?

Dom där sprickorna behöver du inte va orolig för det är förmodligen bara i ytan. De kan vara krymp sprickor eller nått annat. Tror inte att det är pga frysning.

Kan det vara så att ni vibbade betongen lite för hårt och länge? Då börjar betongen separera alltså stenen sjunker och vattnet stiger. Då brukar ytan se väldigt slät och fin ut och sen när betongen brinner och vattnet dunstar så kommer dem riktiga ytan fram så att säga. Kan även vara det som är orsaken till sprickorna.

Jag tror däremot inte att du behöver vara det minsta nervös efter som betongen verkar ha brunnit. Som ArneTW skrev så slängde över en presenning och ha is i magen.
Jag håller med om att det ser väldigt brunt ut…

Tyvärr kändes betongen iskall både igår kväll när jag kände på den och även nu idag också…

Dom vibrerade inte alls med stav utan skakade bara betongen med sloda (heter det väl?). Så det borde inte bero på det.

Nu har jag iaf lagt på en plastfilm som ska skydda lite, som fler av er tyckte.

Jag kan trycka med tummen och komma ”in en bit” i betongen, men vill ju inte ta i alltför mycket. Men helt klart är inte ytan stenhård.
Dom som gjöt använde byggmax Cement blandat med vatten och sand. Ingen ballast. Försöker läsa mig till varför dom gjort det. Känns ju inte så bra och att det kanske är därför gjutningen ser så mörkbrun ut?

Men är så orolig om det kommer att hålla för att mura upp lecablock på? Om det inte ser estetiskt snyggt ut det skiter jag helt och hållet i, bara det inte rasar eller spricker totalt.

Igen, tack för att ni tar er tid att besvara mina tankar!

Kliar mig i skallen över varför de inte använde någon ballast till en sådan gjutning då du uppenbarligen ska mura upp en konstruktion på denna. Blandade med tombola och cement på säck? Antar att allt blandades med kallvatten från slang?

Hur är det armerat? Några bilder att dela med dig av?

M myrstack skrev:
Kliar mig i skallen över varför de inte använde någon ballast till en sådan gjutning då du uppenbarligen ska mura upp en konstruktion på denna. Blandade med tombola och cement på säck? Antar att allt blandades med kallvatten från slang?

Hur är det armerat? Några bilder att dela med dig av?

Japp, blandade med tombola och 25 kg cement på säck. Blandades med vatten fr slang, men vet inte om det var varmt eller kallt vatten.

Se bifogade bilder på armering. Känns som att dom armerade med kraftig armering.

Nyutgjuten betong och armeringsjärn nära en sjö vid solnedgång, byggarbetsplats med blandat material.
Skapa konto

Byggarbetsplats vid solnedgång med grävda schakt och kraftig armering, hus och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Nyutgjutet cementfundament med kraftig armering vid en husgrund i ett utomhusbyggprojekt.
Skapa konto

Armeringsjärn i grunden för ett byggprojekt med kringliggande verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Okej igår borde du nästan ha känt nån värme men idag kan den ha hunnit svalna. Sen blir den ju inte stekhet utan man känner bara att det kommer värme ifrån den.

Okej nej de borde de inte vara. Kanske att dom blandade den väldigt lös eller att den inte var ordentligt blandad som gjorde att det eventuellt blev extra mycket vatten i ytan.

Okej de låter ju inte så bra att du kan trycka med tummen och göra märken. Vet inte om det kan bero på att det inte är någon ballast i betongen eller ej för jag har aldrig gjutit utan ballast. Kanske någon annan kan svara på de?

Du får nog helt enkelt avvakta och se. Du kanske kan få tag i en byggfläkt och slänga under plasten för säkerhets skull. Sen får du kanske vänta till helgen och se hur den känns och ser ut. Så kanske de går att göra en bedömning då.

Gjutit ett helt golv utan ballast och det blev hårt direkt, så det ska inte ha någon inverkan på den delen.

Men det är bara o täcka och vänta så ser du om det är skit eller inte.

Jag har gjutit en hel del murar och bottenplattor till hus. Jag tycker det ser bra ut! Inga problem med kylan! Känner du dig osäker kan du lägga på ett eller två lager med täckplast. På en av bilderna som visar när dom gjuter tycker jag betongen ser bra ut med lagom mycket cement i. Även om jag hade hällt i lite större sten också, 8-16mm. Vänta någon dag till innan ni river formen och vänta ännu längre innan ni belastar klacken med att mura leca.

B
Knepigt att inte ha grus som ballast i betongen, att gjuta i kall väderlek utan bättre förberedelser, och sedan att de inte vibrerat! Det sista är viktigt. Känns inte som de är så vana att gjuta?

Att jämna till med en sloda däremot är ju i praktiken onödigt. En planka hade räckt. Allt byggs in och några mm plus eller minus tar murbruket upp i alla fall. Att de inte gjort i ordning ytan jämnare är mest en estetisk sak kan jag tycka.

Hålla ytan fuktig efter gjutning dagarna efter är viktigt, i alla fall om man gjuter sommartid. Så har på vintern är jag mer osäker på hur man bör göra med eftervattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.