Hej!
Håller på med plintar till en carport och måste fråga er mer kunniga om gjutningen.
Plintarna är 20x20cm och ska gjutas på berg men det jag blir lite osäker på är;
1. Hur armerar jag?
Jag är med på att borra och förankra järnen men hur ska jag böja dom och hur många? Ska jag dra en armeringsmatta runt dom jag borrat ner också?
2. För att inte gjutformen ska glida vid gjutningen kan jag gjuta fast formen med ca 5cm betong och låta det brinna? Sedan gjuta resterande?

Om du gjuter på berg behövs ingen fot på plinten så borra ner och förankra 4 st stående järn och knyt fast några byglar på dom så dom håller ihop det räcker om det inte är höga plintar det handlar om. Formen borrar du fast i berget och fäster med några spikpluggar.

• Gilla
Rilley
  • Laddar…
Se till att du får 30-35 mm med betong utanför järnen annars kommer dom rosta.

Åh okej! Något liknande jag tänkte mig också. Spikplugg och ett vinkeljärn alltså?

Du har väl träform antar jag lägg en 45×95 runt botten och borra genom den och i med spikplugg.

Jepp formen är i formplywood mrn berget är väldigt ojämnt.
Nu är jag med på hur du menar! Smidigt.

Är det någon risk att formen kan tänkas lyfta vid gjutning?

Inte om du borrar fast den med några spikplugg gjuter lite grann i botten först låter det sätta sig lite 1 timme kanske och gjuter resten sen.

Nu börjar det närma sig iaf! Hur noga är det med att göra rent berget innan gjutningen?

Jag skulle borsta rent det värsta betongen fäster ändå inte mot berget det är armeringen som ska sitta fast i berget.

Okej då blir det spola och borsta bort det mesta!
Stort tack så länge!

Nu har jag fått fast reglar så inte formarna kan glida.
Ska jag slå reglar runt om den här formen så den håller ihop samt stötta den? Ca 70cm

• Byggarbetsplats med fastsatta träformar, verktyg och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gjutform för betong stabiliserad med reglar på en grusig markyta, redo för förstärkning.
    Skapa konto
Oj fel bild, denna visar formen bättre

• Rostfärgad byggform i grävd grop med lerigt vatten och byggställningar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Walle_skåne och 1 till
  • Laddar…
L
Inte fel att ankra lite runt så den inte delar sig du ska ju ändå gunga så betongen blir luftfri
( ha i lite i taget på mitten så det flyter ut mot formen ,
Ankra med fyra brädor som den här figuren # en uppe 20 cm ner och nere 20 cm upp
där hålet i figuren är formen

Du måste skruva ihop den bättre endera en ram runt på några ställen eller nånting stående vid skarvarna så den håller ihop. Nu blir det inte så stor påkänning vid hand blandning utan vibrator stav men du lär ju behöva arbeta lite för att få ur luften ur betongen och betongen väger nog runt 60 kilo per form.

Tack gör svaren! Ja det känns som att det bör förstärkas innan betongen kommer i..
Blir ett par ramar på den formen imorgon.

Men hur är det på dom lägre som är ca 30 cm, behövs en ram även där?

Armeringen behöver den vara rostfri när den förankras i berg? Fått lite olika bud där men jag kan förstå att rostfritt är att föredra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.