Hej

Håller på att fundera på att fundera/planera för att bygga uppe på urberg.
Just nu lutar det åt att grunden blir på plintar ist för platta, detta för att slippa spränga och behålla tomten så orörd som möjligt

Är det någon här som gjort det?

Erfarenheter?

• Gilla
multix
  • Laddar…

Bästa svaret

Inget svar än , Räkna ut och mät var plintarna ska var , borra 3 st 14 mm hål i triangel och sätt i 12 mm armeringsjärn som är 5 cm kortare än plinten , sätt en form och gjut, blir dom långa får du pyttsa i lite betong i taget och gunga ner med en pinna så luften går ur. Ett tips är att sätta i järnen på med formen rikta in lod, fylla ca 5 - 10 cm i botten och låta brinna. Vid fyllning nästa gång står formen fast och vinglar inte

• Gilla
Stugrenoverare och 3 till
  • Laddar…
Jag gjöt sula runt om och mura upp en grund med Leca.
Glöm inte ett stadigt fundamente för kaminen :)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag gjöt sula runt om och mura upp en grund med Leca.
Glöm inte ett stadigt fundamente för kaminen :)
Kamin? Jag ska ha 20kw ved panna ute i garaget :cool:!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En till fråga...

Jag planerar även att bygga ett garage/förråd på 80-90 kvm och jag har lite samma problem där, vi vill som sagt hålla marken så orörd som möjligt.
Jag är medveten om problematiken med kombinationen träkonstruktion och en bil på upp till 2,5 ton. Jag har sett en del inlägg här på BH om personer som gjort detta men jag har inte hittat någon som byggt ett varmgarage,
Men är det möjligt(utan att det blir allt för galet dyrt)?

N noone70 skrev:
En till fråga...

Jag planerar även att bygga ett garage/förråd på 80-90 kvm och jag har lite samma problem där, vi vill som sagt hålla marken så orörd som möjligt.
Jag är medveten om problematiken med kombinationen träkonstruktion och en bil på upp till 2,5 ton. Jag har sett en del inlägg här på BH om personer som gjort detta men jag har inte hittat någon som byggt ett varmgarage,
Men är det möjligt(utan att det blir allt för galet dyrt)?
Det är möjligt. Ett sätt är att lägga ett massivt träbjälklag och flytspackla på.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är möjligt. Ett sätt är att lägga ett massivt träbjälklag och flytspackla på.
Men man lär ju vara tvungen att ha armering i flytspacklet?

N noone70 skrev:
Men man lär ju vara tvungen att ha armering i flytspacklet?
Ja ett litet nät men det är bara för att minska och sprida ut sprickor. Man följer bara leverantörens anvisningar.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja ett litet nät men det är bara för att minska och sprida ut sprickor. Man följer bara leverantörens anvisningar.
Rent kostnadsmässigt borde väl en plintgrund till garaget knappast överstiga(även om den måste förstärkas) priset gör att gjuta en platta på mark?
Sen måste man ju på något sätt hitta en snygg lösning för eventuell ramp:thinking:

Ska du ställa en panna där och kanske en bil i ett annat hus så blir det helt annat , det jag skrev gäller ett mindre hus/förråd och en panna väger lite , så då måste det extra förstärkas under den platsen. Är det Garage det är frågan om, så måste det räknas på lasten som blir och en helt annan konstruktion blir det på bjälklaget.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Det är inte särskilt stor skillnad i dimensionerande nyttig last för ett garage och ett bostadsbjälklag.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är inte särskilt stor skillnad i dimensionerande nyttig last för ett garage och ett bostadsbjälklag.
Hoppsan , utveckla det närmare

J jonaserik skrev:
Tänk bara på hur mycket ett badrum väger, i vårt badrum väger vara badkaret tomt över 100kg, kaklet tror jag vägde ca 800kg, flytspackwl kanske 200kg
det är rätt mycket last på träbjälklaget
Tex så är ett fullt badkar är närmare 1 ton på 4 st ben

en vedpanna väger kanske 500kg?
Same same

J jonaserik skrev:
Bostad 2 kN/m2, parkeringsgarage 2,5 kN/m2 för fordon under 3 ton. Måste även klara 20 kN punktlast.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
W witten skrev:
Bostad 2 kN/m2, parkeringsgarage 2,5 kN/m2 för fordon under 3 ton. Måste även klara 20 kN punktlast.
Mao Inga problem för en konstruktör att räkna ut dimensionen på bjälklaget:strong:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.