Skulle vilja installera en massiv täljstenspis på mark planet, vikt då på ca 1500 kg.. Är det ens möjligt på en bottenplatta med uppreglat bjälklag och isolering.. Skulle en sådan klara vikten..? Hur skulle man göra... Vad tror ni..

Redigerat:
kan ju förstärka den just där den ska stå inga stora pengar det

Hur skulle en sådan förstärkning se ut.... Alltså spisen är oerhört tung då på ca en kvadrat..trycket blir ju neråt på den gamla (1974) plattan, undrar ens om plattan klarar tyngden.

B Byfåne nr 013 skrev:
Hur skulle en sådan förstärkning se ut.... Alltså spisen är oerhört tung då på ca en kvadrat..trycket blir ju neråt på den gamla (1974) plattan, undrar ens om plattan klarar tyngden.
Man öppnar bjälklaget där spisen ska stå och gjuter ett par plintar ned till marken. Ovan på det en form för platta och ovan på det spisen. Det är en enkel sak för en murare. Prata med de som ska mura spisen.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
En massiv täljstenskamin behöver komma ner till plattan, och den håller nog.
Vilken modell har du valt och vad väger den?

Nja jag har inte bestämt mig än för vilken spis men i stora lag så ligger tyngden ca på 1300 - 1500 kg för spisen..Så det jag undrade är om plattan hänger med på den tyngden...

B Byfåne nr 013 skrev:
Nja jag har inte bestämt mig än för vilken spis men i stora lag så ligger tyngden ca på 1300 - 1500 kg för spisen..Så det jag undrade är om plattan hänger med på den tyngden...
vad menar du med platan

M maria01 skrev:
vad menar du med platan
Alltså plattan husgrunden vilket huset står på.. Den gjutna plattan, betong plattan..

B Byfåne nr 013 skrev:
Alltså plattan husgrunden vilket huset står på.. Den gjutna plattan, betong plattan..
det ska den klara om inte så får du förstärka den nu låter det mer som att du kommer hyra in nån som gör jobbet

• Gilla
Byfåne nr 013
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.