Grund & Markarbeten
Litengubbe: [citat] [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/rundad-trall.345304/ Scrolla dig ner i tråden så hittar du lite bilder!
Fågelboo: Vi ska isolera källargolv och funderar på vad det finns för för- och nackdelar med isodrän respektive EPS betong. Vi ska byta avloppsrör, golvbrunn, lägga golvvärme mm. Syftet är att få mer boendekomfort och om möjligt bättre takhöjd.
Gabbe1: [citat] Ja, men det kan vara klokt att vidta åtgärder för att säkerställa att den uppmurade källarväggen klarar att ta ev marktryck utifrån. Dubba fast lecastenarna i plattan.
Gabbe1: [citat] Sand är ett av de bättre underlagen för grundläggning, dränerande och icke tjälskjutande.
tpsoft: Hej Vi har beställt och kommer bygga ett växthus som är 14,6 kvm stort och som kommer stå på en mur som är 60 cm hög. Då halva vår tomt sluttar kommer vi fälla in växthusetsmur i slänten. Tanken är att muren ska bestå av mur block (Rustik från ST Eriks) som ska limmas. Men jag känner en viss osäkerhet kring underarbetet under murstenen ska göras. Räcker det med bärlager med
Fraje: Söker lite råd hur jag ska lappa ihop sockeln efter att vi rev en gammal altan som var förankrad i huset. Ganska mycket bruk som lossnade (se bild). Kan man bara putsa på tills man kommer till rätt nivå? någon som har tips? min plan va/är att knacka och sopa bort löst bruk. Putsa och sätta nät, för att sedan bygga puts lager på lager. rätta mig gärna innan jag gör något fel.
Claes Sörmland: Det ser ut som en gammal rensbrunn till något avlopp. Så antingen har det varit en rensmöjlighet för spillvattenavloppet eller så är det nåt liknande för ett dagvattenavlopp. Det är inte så att det finns någon dagvattenbrunn utanför grunden (dörren) som detta har leder till? Den där rostiga stålbygeln, är det t ex ett handtag för ett sandfång?
scorp1on: Armeringen ska ligga på den dragna sidan av muren. När det gäller stången för infästningrn till berget behöver man dimensionera för olika fall: Brott mellan bruk och stång och brott mellan berg och bruk. Sedan behöver man kontrollera stången också.
Leif i Skåne: Jag hade samma problem, åkte ner till kommunens förråd med problemet dom hade en hel hög med lock och gjutjärnsring i olika höjder, efter lite pyssel kunde jag byta till mig en bra lösning som kom några cm under färdig yta.
raveper: Tyvärr är ju gds tidningen inget man kan lita på till 100%. Lite mer som en nöjes bilaga..
plåtrickard: Är ju svårt att säga, hur stor yta ska ni lägga sten på? Frågan är ju om stenkistan är stor nog att ta hand om allt vatten.. Har ni en grävmaskin på plats så hade jag gjort en ny stenkista till markrännan
Dowser4711: Det beror också väldigt mycket på "kvaliteten" på de massor som grävs bort. Är det hyfsat rent kan du dels lätt bli av med dem, dels så är det en rätt liten kostnad om du istället behöver betala för att lämna den på närmsta deponi. Men, om det är blandat lera, stora stenar, byggavfall etc. så kommer det inte vara lika många som är intresserade av att ta mot dem och orena
arst: [citat] Hmm, på min första rad står det: [citat] Men behålla plattorna som utgjort golvet - som ju hållt bra i 50+ år. Därifrån kommer fråga - hur bäst grundlägga längs kanten av golvet, där ny vägg byggs upp.
Unikt namn: [citat] Har tyvärr inte lagt så mycket mer energi i den här frågan. Har fått nya direktiv hemifrån och nu har fokus skiftat till interiör och kök. :) Så detta läggs nog på is tills åtminstonde nästa vår.
Prettuchaos: [citat] Tackar! Skuller säga att 90% är 15x19x59, sen några specialare till höger om klotgrillen på 7x19 samt 12x19.. blev ngn specialare under pizzaugnen också med en 19x19
Anderscurl: Kollar man vad ett grundpaket på bygghemma kostar så är det 17000kr. Vi betalade 4000kr / m³ för betong inklusive transport när vi beställde vår platta 2019. Men då bor vi mindre än 1 mil från betong fabriken. Sen tog det en hel dag att genomföra själva gjutningen med torktider, glättning och annat. Gräv arbetet är inget litet jobb det heller. Men det låter ändå som det kan
DanNau: [citat] du behöver inte oroa dig för sättningar i sand om den är i ett undre lager på det viset. Då är den att betrakta som packad och kommer inte komprimera mycket under belastning. Men har du lerlager under så är det en annan historia.
ella monte: Frågade denna firma: https://trygghetsvakten.se/produkt/isoreflekt-hogeeffektiv-isolering-radon-och-angsparr-for-krypgrunder Ska enligt dem funka i min matkällare också. Tillvägagångsätt: [MEDIA=youtube]EQkpbt5EiWo https:[/MEDIA] Vad tror ni om det?/Ella
Tobbe.A: En uppdatering… såhär ser det ut nu, så jag behöver nog inte oroa mig mer. Det ska så småningom fyllas på och paddas mellan muren och uppfarten.
aprilhimmel: [citat] Tack så hjärtans mycket SågspånPappspikEternit! Jag har lekmannamässigt haft liknande tankar och magkänsla. Min grundtanke är att hus från denna tid och äldre fungerar bra i det mesta, under förutsättningar att inga ogenomtänkta renoveringar gjorts, men i detta fall så är det i princip orört. Ang. påväxten på fasaden så lutar det mot att det är för mycket växtlighet
Jonatan79: AC gör ”allt” för att sälja produkter även om behov kanske inte riktigt finns. TA reda på om det finns ett behov först, bilder ?
AndersS: Om ni får godkänt skulle jag rekommendera att ni förbereder med kanalisation för el till laddare, även om det idag inte finns något krav.
myrstack: Uppenbart så åker man på att göra syllbytet inifrån på väggar som skiljer fastigheterna men I princip handlar det ofta om att kunna lyfta aktuell del av väggen med någon millimeter vilket inte ska vara något problem även i en sådan vägg. Att lyfta högre är inte realistisk eller motiverbart i princip i några fall. Timmerhus eller vid totalrenovering möjligtvis. I de flesta fall
Feskekörka: Hej! Parhus ca 30 år med krypgrund. Plast mot marken men vid mätning under senhösten var fuktkvoten mellan 18-20, lokal mikrobiell påväxt. Jag har beställt en trådlös hygrometer och tänker logga värdena lite nu den närmsta tiden. Ser ut att vara liknande situation hos flera av grannarna och ingen har direkt gjort något de senaste åren. Jag är inne på trygghetsvakten. Gillar att det
Adhinio: Hej. Har precis påbörjat byggandet av min altan på 16,2x5,4m. Området består av 100% sprängsten där jag ska försöka få dit 9 plintar med stolpskor. Hur lyckas jag med detta egentligen på bästa sätt? Se bild för information om mark. Min första fundering är följande: 1 - Att på något sätt försöka borra mig ner 10-15cm och trycka ner ett armeringsjärn som sticker upp. När
hempularen: Först behöver man undersöka vad som hänt. Är det fukt/mögelproblem? Haer reglarna murknat? Eller har grunden satt sig? Beroende på vad som är fel, så kan det bli hur dyrt som helst.
Utsliten och utdömd: Skulle tagit 8-12, ser trevligare ut med mer homogen storlek. Skulle också valt singel då det är mindre vasst att gå på. Fördelen med mackadam är att det ”låser” sig bättre och är lättare att gå på. Samt om du lägger det i sluttning så glider inte allt grus ned till lägsta punkten.