Unikt namn
Hej

Jag har en asfalterad yta som jag funderar på att minska i storlek. Ställde lite försynt frågan till Bigbag om de tog emot asfalt, och satte morgonkaffet i strupen när jag läste svaret.

Tydeligen börjar priserna på 3100 kronor per ton, men stiger beroende på vad asfalten innehåller och om den inte går att deponera. Det måste (såklart) föregås av en asfaltsanalys som kostar över 6000kronor.

Finns det något mer rimligt alternativ för att bli av med sin asfalt? Eller är dessa priser förväntade?
Hur gör folk?

För provtagen ok asfalt betalar jag strax under kr200:-/ton i tippavgift hos Hans Andersson Entreprenad i Jordbro…..

Så det finns alternativ till bigbag…;)

Men provtagningen kommer du nog inte ifrån så lätt……..

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Gott att höra. 200kr/t känns mer humant.
Kan Hans göra analyser med, eller har du tips om något bra ställe för det?

Har du koll på när det asfalterades? Ifall det är innan 1973 så är det stor sannolikhet att den är förorenad och kräver dyrare behandling som deponering. Asfalt efter 1973 går till stor del att återanvända och dessa asfaltsmassor har en betydligt lägre behandlingsavgift som är beskrivet ovan.

ifall du är osäker på årtalet så kan du försöka bryta isär en del och då bör du känna en ”kraftigare”doft ifall den är förorenad, finns även spray man kan köpa som man sprutar på och ser reaktionen. Dessa spraytester brukar dom även köra med på tippen.

lycka till!

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
Hur stor yta är det? Jag tog bort några m2 själv och körde i egen bil till ÅVC. Många vändor blev det, men det hade ett släp fixat.

Unikt namn
Det är inte helt skrivet i sten, och beror nog delvis på kostnaden. Om jag ska höfta kanske 50m2, men jag borde nog gå ut och mäta lite.

Ingen av kommunens ÅVC-anläggningar tar tyvärr emot asfalt, de hänvisar till en specifik privat station som ligger nästan 4mil bort enkel resa.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är inte helt skrivet i sten, och beror nog delvis på kostnaden. Om jag ska höfta kanske 50m2, men jag borde nog gå ut och mäta lite.

Ingen av kommunens ÅVC-anläggningar tar tyvärr emot asfalt, de hänvisar till en specifik privat station som ligger nästan 4mil bort enkel resa.
Hittade något bra ställe?

Har du ett asfaltverk eller täkt med asfaltverk i krokarna tar dom oftast emot asfaltkakor för nån hundralapp/ton. Kan ju krävas provtagning om du har otur innan de tar emot men oftast räcker det ju med att lukta eller spraya.

Unikt namn
M Mangan13 skrev:
Hittade något bra ställe?

Har du ett asfaltverk eller täkt med asfaltverk i krokarna tar dom oftast emot asfaltkakor för nån hundralapp/ton. Kan ju krävas provtagning om du har otur innan de tar emot men oftast räcker det ju med att lukta eller spraya.
Har tyvärr inte lagt så mycket mer energi i den här frågan. Har fått nya direktiv hemifrån och nu har fokus skiftat till interiör och kök. :) Så detta läggs nog på is tills åtminstonde nästa vår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.