T
Tixwi: [citat] Väggarna kanske är putsad? Om det spelar någon roll.
1 svar · 1,4k läst
·
M
Mickebandsåg: Kan tyvärr inte reglerna men min KA ville ha 2 lager om jag skulle använda 5200 ist för 6150 Firtidshusgrund
1 svar · 2,8k läst
H
hus520: Men om det är kalkutfällningar så ingår detta i underhållet som TS ska göra eller tänker jag fel? "Betong är en naturprodukt och kalk är en beståndsdel i be-tongen. Kalkutfällningar kan förekomma och de utgör ett estetiskt problem. Kalkutfällningar är inte reklamations-grundande. De försämrar inte produktens hållbarhet, utan är en naturlig del av betongens härdningsprocess. I
3 svar · 2,5k läst
·
dreamie007
dreamie007: Hej! Någon som vet var man hittar en plåt med storleken ca 1000x600 som man kan gå på. Hur tjock måste en sådan plåt vara? [bild]
0 svar · 886 läst
·
C
clippan: Staket/räcke vid utomhustrappa. Vad är kraven för staket/räcke vid utomhustrappa? Ibland ser man gångvägar som har trappor. Ibland har de bara som en till tre parallella stänger vid sidorna, ibland har de räcken som ser ut som ett staket.Vad avgör skillnaden i utformning?
0 svar · 971 läst
B
byggolle: [citat] Ja det är en liten skillnad i tid du sparar. Går lika bra att använda matolja som riktig formolja. Sen blir ytan jättefin och levande om du formar med brädor. Kolla på broar mm.
10 svar · 3,8k läst
J
jonaserik: Bra med lite jack att fästa i. det ä mera för sidled , så på med enkel billig primer, det är ingen månresa att göra. Det som är att det ska bara höjas en nivå , går bra att lägga en finbetong på några cm. Det är bara en bärande del för ytskiktet, primer ska även vara innan fixet under plattorna så det biter bra. Du kan vänta ett tag så den första betongen har brunnit till
7 svar · 2,0k läst
C
combato: [citat] Bra! Då har du samma tanke som mig Jag har tänkt sätta plintarna som alternativ 2 men har några jag frågat som tycker alternativ 1 för att det är lättare att sätta fast brädorna till planket men det är ett mindre problem
2 svar · 4,4k läst
·
alexander___
alexander___: [citat] Löser det strulet jag haft med vattnet också, skulle du säga?
2 svar · 2,0k läst
·
B
b8q: [citat] Vinkelslip med diamantslipskiva fungerar på liknande sätt.
9 svar · 3,1k läst
·
C
cykelbud: jag kollade med ceberit som tillverkar minerit och så här svarade de: "... VI har tyvärr inga skivor som är lämpade som putsunderlag- det fungerar inte med de skivor som Cembrit säljer i Sverige. Ingen av våra skivor är vattentät – de absorberar fukt och skall göra det ..." så det låter inte helt optimalt. men kör man med platon mot berget hindrar man ju fukten därifrån. det ska
8 svar · 2,1k läst
·
K
kmohsan: Jag bor i sutteräng villa.Det är andra år vi bor den har villa. Jag såg denna sprickor i vardagsrum golv , och vi har krypgrund bara under halva vardagsrum. Förra vinter såg jag ingenting. är den någonting jag måste utreda på ?
0 svar · 776 läst
·
A
Ankaret83: [citat] Ja förmodligen, värdefullt tips ändå - tack!
11 svar · 4,5k läst
T
Trelleborgbyggaren: Om jag beställer en bil med ränna Min fastighet är 12 meter lång Kommer då all betong på ett ställe Rännan in genom en dörr tex? Hur funkar det att få ut betongen jämt i utrymmet då? Huset är 5 meter brett och 12 meter långt ? Vad extra kostar bil med slang och pumpa in det?
6 svar · 1,9k läst
R
rakarör: Hej! någon som kan rekommendera bra leverantör för Plintgrund för attefallshus i nordvästara Stockholm?
0 svar · 1,7k läst
N
Nordjohan: [citat] Japp i höstas.
3 svar · 1,9k läst
rickardg
rickardg: Ja luften i isoleringen kommer ha samma temperatur som betongen och plåtarna blir lite diffusionsspärr så det bör vara lugnt. I mitt fall hade jag tvärtom då jorden ovanpå kan vara kallare än utrymmet under varpå det blev väldigt mycket kondens mot plåtarna på hösten i taket före jag isolerade, därför var det viktigt att få bort risken för luft att komma in till plåtarna, men
8 svar · 2,1k läst
S
snickker: Hej har frågat runt lite tidigare men provar igen vilket material lägger man under grunden. Har schaktat bort all skogsmark /matjord tänker lägga markduk 0/70 sen toppa med 8/16 Som jag fått tips om av dom jag frågat. Är det någon som har andra erfarenheter av detta?
0 svar · 799 läst
·
B
Baskavoda: Om jag förstår det rätt så vill man väl inte att materialet utanför är allt för dränerande vilket stora stenar är, utan man vill ha massor som kan hålla nederbörd och filtrera in det? Men spontant känns det ju väldigt dumt att byta ut massor pga kostnaden.
2 svar · 966 läst
·
Buford
Buford: [citat] Tack för input, gillar Putinsäkert... tar med mig tipset om duken också, den ligger där för jag vill gardera mig mot lösa cellplastskivor som kanske flyter upp..
3 svar · 3,8k läst
·
F
Fixarfia: Jag ska göra en del markarbeten och rördragningar kring en äldre Skånegård med naturstensgrund. Inkluderar dränering, indragning av kommunalt vatten, dragning av avlopp och installation av eget reningsverk. Eldragning kommer även in i bilden. Jag kommer att ta hjälp av yrkesfolk men jag vill vara insatt i detaljerna för att kunna ställa rätt krav och för att kunna planera både vad
0 svar · 1,4k läst
S
sidd: Funderar på detta till min uppfart på ca 60 kvm. Någon med erfarenheter? Framförallt om det finns någon i sydvästra Skåne som gjort det. Vad kostar det ca? Förslag på företag etc.
0 svar · 1,3k läst
T
Tomrud: Hej! Jag fick ett antal svar men beslutade att skjuta upp det något år, det var ingen panik. Troligen så kommer jag att göra det nästa år. Mvh Tommy
2 svar · 1,4k läst
J
jonasz: [citat] Be entreprenören hyra en ytfräs till grävaren så är hela väggen avfräst på 20 minuter, kostar väl runt 1000:- per dygn att hyra och spar lungorna ganska ordentligt
17 svar · 5,2k läst
·
B
BCAB: [citat] Kan man inte få problem med kondens i grunden med inneluftvent?? Hade en bekant, som fick stora problem med sin grund. Han lever inte längre, så jag kan inte fråga, men jag vet att notan blev dryg för byte och reparationer efter 15 år. Det får du kolla upp. Det finns något som heter perlit, en behandlad vulcanaska produkt, typ, som liknar lite pimsten, fast i fina korn. Jag har
5 svar · 5,9k läst
F
Falkberget: Nu är vi klara med ”grundjobbet”. Nygjutet golv och nyputsade väggar
8 svar · 4,2k läst
·
V
Vante: I vår kommun är gränsen för oljeavskiljare 50kvm golvyta.
3 svar · 2,1k läst
Rickard.
Rickard.: Kan kan du ju men den är ju vattentät så resultatet lär ju blir därefter
1 svar · 2,3k läst
A
Anmg: [citat] Jättebra, tack! 75% då känns inte helt fel då, samt att det kan gå över lite då och då.
8 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.