Jag har en stuga byggd på plintar på 20-30-tal men med en murad källare, ca 4 kvm, med ståhöjd under köket. Den är inte belägen sankt. Där har alltid varit fuktigt och förr i tiden stod det ca 30 cm vatten där varje vår. Nu är det bättre men den ständiga fukten påverkar inomhusmiljön såtillvida att det luktar dåligt och det sätter sig i allt. Det finns bara två ventilhål, ett med kallrasgaller och ett hål med bara dubbelt nät. Nu vill jag fylla igen källaren men behöver veta hur man ska tänka...
Någon som är kunnig på detta?/mvh Ella

wildeside
Slå många hål i botten, fyll med grus o packa det sen är det bara att gjuta igen toppen.

wildeside wildeside skrev:
Slå många hål i botten, fyll med grus o packa det sen är det bara att gjuta igen toppen.
Ok. Glömde nämna att det är många sprickor där det tränger in fukt nu. Men jag antar att hålen som man slår ner är till för att grundvatten ska få utflöde? Vill helst slippa gjuta, finns inget annat sätt?

wildeside
Hålen är för dränering, du kan alltid hoppas över att gjuta igen toppen om du vill men jag vet inte hur det blir med eventuell lukt.

Hålen är för dränering, du kan alltid hoppas över att gjuta igen toppen om du vill men jag vet inte hur det blir med eventuell lukt.
Kan man lägga plast eller någon typ av fuktspärr högt upp i och sedan ett par dm grus ovanpå det? Kan det vara singel eller makadam, eller ska det vara just mindre grus?

wildeside
Du kan fylla med 0-16 eller 0-32 och toppa med 20 cm 8-16 som kapilärbrytande skikt.
tveksam om plast fungerar som fuktspärr i stenmaterial, man kan lägga plast överst vet att det görs i en del krypgrunder men har inte satt mig in i om och hur bra det fungerar.

Du kan fylla med 0-16 eller 0-32 och toppa med 20 cm 8-16 som kapilärbrytande skikt.
tveksam om plast fungerar som fuktspärr i stenmaterial, man kan lägga plast överst vet att det görs i en del krypgrunder men har inte satt mig in i om och hur bra det fungerar.
Tack för råden!

Den fråga jag skulle ställa är varför är det fuktigt? Men ni vet kanske redan varför?
Är det vatten som kommer underifrån, grundvatten som stiger upp eller är det vatten som rinner uppifrån?

(Vi har en matkällare under huset och när vi ledde bort takvattnet från byggnaden blev det helt torrt.)

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Den fråga jag skulle ställa är varför är det fuktigt? Men ni vet kanske redan varför?
Är det vatten som kommer underifrån, grundvatten som stiger upp eller är det vatten som rinner uppifrån?

(Vi har en matkällare under huset och när vi ledde bort takvattnet från byggnaden blev det helt torrt.)
Ja, den frågan är bra att ställa sig. Eftersom vattnet alltid tidigare varit som värst under vårvintern så har jag tänkt att det är grundvattnet. Efter att det byggdes nya hus intill vår tomt för några år sedan och dränerades där så har det inte stått vatten utan bara varit fuktigt både i hörnen. Men nu även mitt på golvet i sprickor efter att jag lät fälla tre höga granar på tomten förra året. Tror det är grundvattnet, men för säkerhets skull ledde jag bort regnvattnet i vinter då röret mynnar precis där. Tycker inte det hjälpt... En kille föreslog frånluftsfläkt, men tänker att det inte skulle hjälpa nåt?

Fyll gropen med 8-16, lägg på åldersbeständig och diffusionstät plast. Sen slänger du på lite mer 8-16 för att hålla plasten på plats. Mest runt kanterna så tätar det bättre mot gropväggarna.

wildeside
ella monte ella monte skrev:
Ja, den frågan är bra att ställa sig. Eftersom vattnet alltid tidigare varit som värst under vårvintern så har jag tänkt att det är grundvattnet. Efter att det byggdes nya hus intill vår tomt för några år sedan och dränerades där så har det inte stått vatten utan bara varit fuktigt både i hörnen. Men nu även mitt på golvet i sprickor efter att jag lät fälla tre höga granar på tomten förra året. Tror det är grundvattnet, men för säkerhets skull ledde jag bort regnvattnet i vinter då röret mynnar precis där. Tycker inte det hjälpt... En kille föreslog frånluftsfläkt, men tänker att det inte skulle hjälpa nåt?
Jag gissar på att det är grundvatten.
En fläkt tror jag inte löser problemet.
Finns några alternativ för att lösa problemet, men man måste nog vara på plats och se problemet för att kunna ge rätt råd.
1: Billigast. Ösa igen källaren och täta uppåt.
2: Gräva ner en pumpbrunn i golvet för att hålla bort vattnet, nackdelen är att du har en pump som drar ström och du måste hålla efter så att pumpen fungerar och om det går att leda ut vattnet från pumpen.
3: Dyrast. Dränera utanför huset så att du sänker grundvattentrycket under huset.
Finns säkert fler lösningar, men det va vad jag kom på just nu.

nikasp
Då lär fukten söka sig upp där platsen tar slut så väggarna tar stryk. Så blev det pga plastmatta i köket i vårt torp.

wildeside
nikasp nikasp skrev:
Då lär fukten söka sig upp där platsen tar slut så väggarna tar stryk. Så blev det pga plastmatta i köket i vårt torp.
Du tror inte det är och blir fukt på utsidan av väggen redan som det är ?

Jag gissar på att det är grundvatten.
En fläkt tror jag inte löser problemet.
Finns några alternativ för att lösa problemet, men man måste nog vara på plats och se problemet för att kunna ge rätt råd.
1: Billigast. Ösa igen källaren och täta uppåt.
2: Gräva ner en pumpbrunn i golvet för att hålla bort vattnet, nackdelen är att du har en pump som drar ström och du måste hålla efter så att pumpen fungerar och om det går att leda ut vattnet från pumpen.
3: Dyrast. Dränera utanför huset så att du sänker grundvattentrycket under huset.
Finns säkert fler lösningar, men det va vad jag kom på just nu.
Ja säkert grundvattnet. En annan sak som påverkar fukten underifrån är att resten av huset står på plint. Där tänkte jag gräva ur all lös jord och fylla singel, ev först lägga byggplast under. Då tänker jag att din tredje idé om att dränera runt huset inte hade varit fel. Men eftersom det är för dyrt projekt för min lilla stuga så hoppas jag plast och singel ska hjälpa ist.

Gör på samma sätt som jag beskrev i inlägg 10. Singel först, plast sedan, täta så mycket det går runt väggar och rör. Vill du gräva bort all jord kan du göra det om du vill men inte nödvändigt. Ingen plast mellan jord och singel! Möjligtvis en fiberduken men den är egentligen inte heller bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.