Vad gör jag för fel tro? Jag isolerade grunden över mark med frigolit, fäste putsnät och putsade med c-bruk. Nu är det tredje gången på tre år som det blir så här på några ställen, nu vid fönstret. Jag har inte vågat mig på någon plåtinklädnad än då det blir så här varje vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut, så kan det vara nu, men det har även blivit på andra ställen tidigare. Så eftersom det blivit så har jag avvaktat med inplåtning runt det där fönstret. Blir det ingen annanstans nu så får jag göra klart runt fönstretT Tiger79 skrev:
Är det fukt som trängt upp och sedan har frosten sprängt loss detta tro?K Kurtivan skrev:
Så att putsen drar åt sig fukt, och detta blir själva problemet..
Rekommendationen på socklar brukar vara Cementbruk A. C bruk håller helt enkelt inte lika bra under de förhållandena som sockeln har med fukt och att man råkar gå emot med saker mm.
Med C-bruk måste du nästan säkerställa att snö och fukt inte ligger emot kontinuerligt.
OBS, inget jag vet av egen erfarenhet utan bara sådant jag fått berättat för mig av tillverkare.
https://www.finja.se/produkter/gjut...MIprvfmoXr9gIVELh3Ch1xdQH-EAAYASAAEgIqq_D_BwE
Edit: Som sagt, Cementbruk A, fungerar även under mark om så behövs.
Med C-bruk måste du nästan säkerställa att snö och fukt inte ligger emot kontinuerligt.
OBS, inget jag vet av egen erfarenhet utan bara sådant jag fått berättat för mig av tillverkare.
https://www.finja.se/produkter/gjut...MIprvfmoXr9gIVELh3Ch1xdQH-EAAYASAAEgIqq_D_BwE
Edit: Som sagt, Cementbruk A, fungerar även under mark om så behövs.
Redigerat:
Endast armeringsnät på cellplast och c-bruk? Vilket system följde du?
Du har ju en rätt brutal frostsprängningen i nederkant där man ser armeringnätet och uppenbarligen har det ju varit fuktigt men en korrekt gjord putsning borde inte blotta armeringen på det sättet. Fönstret kan förklaras av avsaknad av bleck i underkant men nederkanten mot plattorna känns som något annat problem
Du har ju en rätt brutal frostsprängningen i nederkant där man ser armeringnätet och uppenbarligen har det ju varit fuktigt men en korrekt gjord putsning borde inte blotta armeringen på det sättet. Fönstret kan förklaras av avsaknad av bleck i underkant men nederkanten mot plattorna känns som något annat problem
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Kombinationen med puts och plattor regn kan studsa på ger nog sånt här på sikt hur man än gör. Puts ända ner i backen är väl sällan nån bra ide?
Aha..., jag har bara använt C-bruk tidigare, men då på insida källarvägg och jag körde på med samma. Men hur gör jag nu, tar jag bort det som är löst och putsar på med A-bruk eller måste allt tas bort?Bart skrev:
Rekommendationen på socklar brukar vara Cementbruk A. C bruk håller helt enkelt inte lika bra under de förhållandena som sockeln har med fukt och att man råkar gå emot med saker mm.
Med C-bruk måste du nästan säkerställa att snö och fukt inte ligger emot kontinuerligt.
OBS, inget jag vet av egen erfarenhet utan bara sådant jag fått berättat för mig av tillverkare.
[länk]
Edit: Som sagt, Cementbruk A, fungerar även under mark om så behövs.
Man brukar säga att man aldrig ska putsa ett hårdare bruk (A) ovanpå ett mjukare (C), eftersom det hårdare kan röra sig mindre. Om då underlaget (C i ditt fall) rör sig pga temperatur- eller fuktvariationer, så spricker det hårdare bruket.K Kurtivan skrev:
Så du bör nog försöka ta bort allt C-bruk.
Hm, grundmuren har först en isolering av typ frigolit sedan putsnät och puts. Isileringen är inte stenhård.B b8q skrev:
