Vad gör jag för fel tro? Jag isolerade grunden över mark med frigolit, fäste putsnät och putsade med c-bruk. Nu är det tredje gången på tre år som det blir så här på några ställen, nu vid fönstret. Jag har inte vågat mig på någon plåtinklädnad än då det blir så här varje vinter. Skadad fasadputs nära ett fönster med synlig sprickbildning och avskalning ovanför snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte så enkelt att eftersom blecket saknas så blir det fukt bakom putsen som sedan fryser sönder.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Är det inte så enkelt att eftersom blecket saknas så blir det fukt bakom putsen som sedan fryser sönder.
Absolut, så kan det vara nu, men det har även blivit på andra ställen tidigare. Så eftersom det blivit så har jag avvaktat med inplåtning runt det där fönstret. Blir det ingen annanstans nu så får jag göra klart runt fönstret :)
 
Nu ser det ut så här på flera ställen, så något fel har jag uppenbarligen gjort. Jag antar att det är frostskador? Hade det hjälpt om jag målat medan putsen var intakt? Vägg med skadad puts och sprickor som möjligen orsakats av frostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
K Kurtivan skrev:
Nu ser det ut så här på flera ställen, så något fel har jag uppenbarligen gjort. Jag antar att det är frostskador? Hade det hjälpt om jag målat medan putsen var intakt?[bild]
Är det fukt som trängt upp och sedan har frosten sprängt loss detta tro? :thinking:

Så att putsen drar åt sig fukt, och detta blir själva problemet..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rekommendationen på socklar brukar vara Cementbruk A. C bruk håller helt enkelt inte lika bra under de förhållandena som sockeln har med fukt och att man råkar gå emot med saker mm.
Med C-bruk måste du nästan säkerställa att snö och fukt inte ligger emot kontinuerligt.

OBS, inget jag vet av egen erfarenhet utan bara sådant jag fått berättat för mig av tillverkare.

https://www.finja.se/produkter/gjut...MIprvfmoXr9gIVELh3Ch1xdQH-EAAYASAAEgIqq_D_BwE

Edit: Som sagt, Cementbruk A, fungerar även under mark om så behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Endast armeringsnät på cellplast och c-bruk? Vilket system följde du?

Du har ju en rätt brutal frostsprängningen i nederkant där man ser armeringnätet och uppenbarligen har det ju varit fuktigt men en korrekt gjord putsning borde inte blotta armeringen på det sättet. Fönstret kan förklaras av avsaknad av bleck i underkant men nederkanten mot plattorna känns som något annat problem
 
Kombinationen med puts och plattor regn kan studsa på ger nog sånt här på sikt hur man än gör. Puts ända ner i backen är väl sällan nån bra ide?
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Kombinationen med puts och plattor regn kan studsa på ger nog sånt här på sikt hur man än gör. Puts ända ner i backen är väl sällan nån bra ide?
Jaså, men hur gör man då?
 
Bart Bart skrev:
Rekommendationen på socklar brukar vara Cementbruk A. C bruk håller helt enkelt inte lika bra under de förhållandena som sockeln har med fukt och att man råkar gå emot med saker mm.
Med C-bruk måste du nästan säkerställa att snö och fukt inte ligger emot kontinuerligt.

OBS, inget jag vet av egen erfarenhet utan bara sådant jag fått berättat för mig av tillverkare.

[länk]

Edit: Som sagt, Cementbruk A, fungerar även under mark om så behövs.
Aha..., jag har bara använt C-bruk tidigare, men då på insida källarvägg och jag körde på med samma. Men hur gör jag nu, tar jag bort det som är löst och putsar på med A-bruk eller måste allt tas bort?
 
K Kurtivan skrev:
Aha..., jag har bara använt C-bruk tidigare, men då på insida källarvägg och jag körde på med samma. Men hur gör jag nu, tar jag bort det som är löst och putsar på med A-bruk eller måste allt tas bort?
Man brukar säga att man aldrig ska putsa ett hårdare bruk (A) ovanpå ett mjukare (C), eftersom det hårdare kan röra sig mindre. Om då underlaget (C i ditt fall) rör sig pga temperatur- eller fuktvariationer, så spricker det hårdare bruket.
Så du bör nog försöka ta bort allt C-bruk.
 
B b8q skrev:
Man brukar säga att man aldrig ska putsa ett hårdare bruk (A) ovanpå ett mjukare (C), eftersom det hårdare kan röra sig mindre. Om då underlaget (C i ditt fall) rör sig pga temperatur- eller fuktvariationer, så spricker det hårdare bruket.
Så du bör nog försöka ta bort allt C-bruk.
Hm, grundmuren har först en isolering av typ frigolit sedan putsnät och puts. Isileringen är inte stenhård.
 
en annan orsak kan vara den förbättrade isoleringen som gör det svårare för en regnvåt pust att snabbt torka ut. Värmen stannar inomhus och det är ju bra men putsen får ingen hjälp att hålla sej torr.
 
Har du använt vanliga släta cellplastskivor, eller spårade som gör att puts fäster bättre?
 
B b8q skrev:
Har du använt vanliga släta cellplastskivor, eller spårade som gör att puts fäster bättre?
Vanliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.