Grund & Markarbeten
dreamie007: Är absolut ingen expert i ämnet men om man får tro vad som sägs i denna video är det endast platta och isolergrund som är typgodkända enligt BBR. Skrolla ner till videon från RISE, väl investerad tid. Isolergrund Jag har själv beställt en inneluftsisolerad grund (isolergrund) från min husleverantör Husverket. De använder tyvärr inte markentreprenörer som är auktoriserade enligt
Dowser4711: [citat] Att avfuktarefirman rekommenderar avfuktare är kanske inte helt chockerande. :)
felixnh: Snabb uppdatering för de som är intresserade: vattnet försvann efter ett par veckor och marken är nu snustorr. Verkar som att detta är tillfällig under vårsmältningen.
wildeside: gräv en pumpgropp som du lägger pumpen i sen pumpar du till lämplig plats
ZDPSJB: Behöver hjälp med val av material. Vi ska bygga pelare/mur med smidesstaket. Hur är det ekonomiskt/bäst/enklast att bygga av följande alternativ: Bygga formar och hälla i betong eller använda sig av block och sedan putsa? Båda alternativen ska ha likadan vitmålad resultat. Se bild för inspo. Tack
gaia: bara att gräva stenväggen fri är en risk, tycket jag. . Om färgen lossnar så är det kanske fel färg som du målat med? Dock tycker jag att färgbortfallet är inte så hemsk och skulle satsa i första hand på vädring och uppvärmning och observera resultatet under några månader. Du kan också ställa in en avfuktare nu under sommaren då luften är fuktigare och kan kondensera på
rainyface: Ardex F5 lät inte så tokigt, men jag kommer köra på murbruk C trots allt så får vi se vad resultatet blir (Ardex F5 kanske blir plan B). Smart tips att köra ur lite större med vinkelslip, det hade jag inte tänkt på. Stort tack för svaren!
Åsa Lund: Är ni inte nöjda med det som Bonavas besiktningsman kommit fram till? I så fall ska ni begära överbesiktning. Ring runt till konsultbolag och fråga efter markbesiktningsman.
mexitegel: Nu är det ju skillnad på grundläggningsdjup, som är det intressanta, och tjäldjupet. Vilket grundläggningsdjup som är nödvändigt beror på en mängd faktorer. Jordarten är exempelvis en viktig parameter att ta hänsyn till. Men även denna tråd är ju 14 år gammal… ;)
Haz6909: Hej , ska gjuta nya plintar under ett befinligt hus. Söker tips på var man får tag i expanderöglor eller vad de heter som man borrar fast i berget och sätter armeringsjärnen i. Tänkte först borra fast expanderöglor och armeringsjärn, därefter gjuta en fot i botten och sedan när den brunnit klart ställa dit gjutformen och gjuta själva plinten. Finns det några nackdelar / risker med
Kråklind: Tjena! Vi flyttade in i en villa i år och på baksidan har vi ett större trädäck. Har börjat riva där och nu märkt att reglarna ligger mot ren sand/jord under. Trallen ligger i markhöjd så misstänker att det varit riktigt dålig ventilering under. Luktade riktigt unket och var väldigt mycket spindlar o dylikt där så har nu bestämt att riva bort allt o gräva ur för o lägga ett
DerPontus: Tack för bra svar alla! Om jag ger mig på att bila hela rummet blir det betongbil, men om det är rännor för rören så nöjer jag mig nog med färdiga säckar och vispen (har ändå köpt en dedikerad gjord för ändamålet - gjorde 10 säckar i vintras med vanliga borrmaskinen men det blev inget vidare).
G-83: Inga problem för ett dräneringsrör på det djupet. Det viktiga är, oavsett rör, att kringfyllning och packning göra ordentligt. Om materialet runt ett rör inte kan flytta på sig så kan röret inte heller deformeras.
mexitegel: De där spräcker du lätt som en plätt med spräckkilar. Fördelen är att du inte behöver borra med så stora borr. Vill du inte köpa maskin så hyr på tex Cramo så har du borrat alla hål på 15-20 minuter. Borra 10-15 cm mellan hålen. Brukar gå att hyra kilar också. Fördelen jämfört med snigeldynamiten är också att det blir klart direkt.
Hammarfall: Jag rev 3/4 av källaren men hade inte gjort det om det inte var några problem. En överraskning var hur mycket skräp och turer till tippen, hur dammigt det kan bli. Att det tar lång tid borde man veta innan. En rejäl kofot och en billig tigersåg från Jula fick jobba. Köpte andningsmask och bra hörselkåpor. Inga större överraskningar när man börjar riva, allt ska nu bort. Var dock
andost: Det som har runnit ner är förresten flytspackel från när vi spacklade golvet, och det är nog det som har lagt sig som "golv" under.
Almost0.5acres: [citat] Hej! Jag är jättenyfiken på "vattenblänk". Hur gjorde du, hur djup är den, har du ngn vattenpump/filter? Funderar på ngt liknade med plats för en eller två näckrosor.
Claes Sörmland: Ja, det är så det vanligen görs. Man vill ju inte ha plintar utanför fasaden.
Niklas Sarri: Nu börjar jag förstå hur du menar, var tvungen att titta på det några gånger innan jag såg skillnaden på bilderna Nu antar jag bara, men om man lägger ut bjälkar på en platta av något slag så skulle det vara ett bjälklag som är bärande, eftersom balkarna har stöd mot något underlag i hela sin längd. Och fribärande som på andra bilden, balkarna utgör "broar" som hänger
BSOD: Jag brukade föra ett armeringsjärn upp och ner på insidan av formen, innan jag skaffade betongvibrator. Knackning utvändigt påverkar ju mest närmast ytan på formen. Nån droppe yes i blandaren ger aningens jämnare betong, och mindre problem med porer i ytan skulle jag säga, men man ska absolut inte för mycket för då får man luftbubblor i blandningen som gör att man får en svagare
huggan: Ja, för man bör ha ett dränerande skikt under plattan så vattnet kan rinna undan. Så markduk på 0-90 sen makadam 8-16 100-200 mm.
T.Gustafsson: Hej. Det räcker gott. Huvudsaken är ju att en eventuell vattennivå inte når betongplattan. Om det står lite vatten i fördjupningar på schaktbotten har ingen betydelse.
GalliMattias: Tack! Hur gjorde du med paddningen? Liten i omgångar eller stor på slutet? [citat]
Voyager: [citat] Hej, Hur fick det? Står inför liknande utmaning, behöver lyfta stuga med tillbyggnad. Mvh
Benken84: [citat] oxå viktigt att du dränera ut terrassen så den inte har stående vatten. Gräv dike längs med vägen som leder vatten ifrån överbyggnaden. skulle det bli sättningar så är det ju bara att fylla igen.
Arvid Stålsträng: [citat] Har mycket liknande frågor. Sätter en punkt här för framtida forskning.