Hej,

Vi tänkte måla om vår grund och behöver laga på några ställen innan dess. Huset är byggt 1977 och enligt byggnadsbeskrivningen får vi inte fram någon information om vilket puts/bruk de använt. Det är ommålat en gång på grunden under husets livslängd men när exakt vet jag inte, men troligtvis ca 20 år sedan (till den blåa färgen). Det är lättklinkerblock bakom putsen.

Vi vet inte vilket bruk som användes då eftersom vi vill välja samma, dock efter all googling så verkar det som att murbruk C är ett rimligt alternativ att använda. Jag ska givetvis höra med lokala bygghandeln men vill ha lite mer input ändå då min känsla är att de inte har full koll på det här.
Alltså har jag två frågor:
1. Vilket murbruk tror ni ska användas utifrån bilderna?
2. Bör man slipa bort all färg runt hålen för att få bästa resultat? Både ur funktion och estetiskt?

• Skadad grund med avslagen puts och synligt stenmaterial i behov av reparation och ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av grund till hus från 1977 med skadad puts och synligt lättklinkerblock, behöver murbruk för reparation.
    Skapa konto
Jag hade samma situation. ’Har lagat med Ardex F5..

Knacka bort all lös puts. Låt färg som inte är lös vara. Murbruk c blir bra och putsa, glöm inte att vattna innan.

Bild 2 skulle jag ta vinkelslip med diamantklinga och tagit ur enligt bild så håller det längre än ett par år.

• En vägg med lös puts inringad med röd markering som indikerar område för renovering.
    Skapa konto
Vi bor också i ett hus från 70talet med murblock i grunden.
Vårt hus är putsat med murbruk C enligt underlagen som blev till bygglov.

Ardex F5 lät inte så tokigt, men jag kommer köra på murbruk C trots allt så får vi se vad resultatet blir (Ardex F5 kanske blir plan B). Smart tips att köra ur lite större med vinkelslip, det hade jag inte tänkt på.

Stort tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.