Grund & Markarbeten
kungfuu: Fortfarande ingen bild på hur detta det ut med lite mer perspektiv, men: - Den fyllning som ligger där idag tar inte vägen någonstans, det behövs en rasvinkel över 1/1 eller 45 grader för det. Jag har samma lösning på garaget. - Om ni av kosmetiska skäl vill sätta dit ett l-stöd är det inga problem med 50cm på den lilla höjdskillnaden. Däremot så måste de luta i plattans
kniv: [citat] Beror ju på vart du bor men finns garanterat flera i närområdet. Googla. Kolla på husannonser i samma kommun. Dom är besiktade och där finns det ju namn osv i besiktningsprotokollen… Ring upp och prata med två eller tre stycken, hör lite vad de tror och vad dom tar för ett hembesök. Boka tid för hembesök med den du finner mest förtroende för
Andreas Söder: Hej, Har i huset från 72 fått en del fuktvandring från marken upp på sockeln som skapar små ådror. Se bifogade bilder. Det har skett på flera ställen på bara kort tid. Det finns inga sprickor på insidan av huset som är synliga pga tapet/natursten på väggarna. Det är bara på något enstaka ställe det är ihåligt ljud. Har en del frågor kopplat till dessa: - Hur djupt bör man
Andreas Söder: Hej, Jag har nyligen köpt hus och det fanns fukt som vandrat i källarväggen. Väggen är mot ett vidbyggt garage med trappa upp till betongplatta och det är ”dubbel betongvägg” 0,5 meter tjock minst som troligtvis inte är dränerad. Fukten kommer in under trappen som leder från källare till garage och trycker mot väggen. Troligtvis söker sig fukten upp underifrån alltså, Vill
EMg: Hej Vi dränerade om huset tidigare och firman som gjorde det monterade XPS (inte EPS) på delarna ovan mark. Nu ska vi lägga på puts på detta men alla anvisningar online hänvisar bara till mjukare (och kanske lättare att få fäste på) EPS. Putsen kommer gå ner i mark/gata och höjden på sockeln varierar mellan 200mm till ca 2m (souterrängvåning) Jag har försökt kolla runt lite och
Jenny Elvelin: Vi bor i ett vinterbonat fritidshus. Det har en källarvåning där vi har ett borum, badrum och tvättstuga. I tvättstugan är det fuktigt och vi har ställt in en effektiv avfuktare som går på auto när luftfuktigheten överstiger 50%. Denna går nästan oavbrutet. Nedtill på en utav väggarna i tvättstugan finnds mögel, vilket vi sprayar Mögelfri på. Den är rätt effektiv och
MathiasS: [citat] Ok, då ska du förstås följa råden från geologen, han borde veta. Kan han inte också ge råd om dränrörens placering? Jag skulle ändå placera dessa i botten eftersom inget under rören blir dränerat.
Rinor: Makadam blandad med sand är det som underlag. Det har varit stenplattor där innan i många år. Tack!
fsn: Nu vet jag inte hur det ser ut men har man en grundvattennivå som ligger över källarnivån så kan man ju dränera bäst man vill, det kommer inte att hjälpa. Ta upp ett par djupa kontrollhål. Är marken skapligt lätt kan man kanske handborra sig ner och bara trycka ner ett 110mm markrör en bit från huset för att få koll på grundvattennivån. Sen hade jag funderat på om det är nåt
Falkberget: Jag har precis renoverat källaren. Den ligger i suterräng och grundmuren står direkt på berget. Utsidan är dränerad till berget men vi kom inte ner under sulan med dräneringsrör. För att få väggen att andas är insidan oputsad med kalkputs. Jag får kraftig synlig fukt på den putsade väggen. Nån som har ett liknande problem?
ArneTW: Jag skulle tittat på en bergögla och gjort en slits i armeringsjärnet och en stålbit som kil... /ATW
EvaS: Hej. Jag bygger ett Attefallshus på plint. Under det ska det finnas radonrör. Jag lägger dräneringsrör (110 mm) i slinga. Hur djupt ner bör övre kanten av röret vara under marknivån? Lägger man typ fiberduk runt röret? Utloppen utan för huset ska väl vara högst i nivå? Något jag glömt?
sushigirl: [citat] Hej såg att tråden var ett år gammal men fick du tag i plattor? Har ett gäng på 20 st annars
LoTiX: När vi köpte suterräng för 1.5 år sedan var det STOR bonus att det precis gjorts en dränering av huset. Osäker på om vi hade lagt ett bud över det då högsta budet om det inte varit så.
Micchi: Så bra att du tror jag är inne på något som kanske kan hjälpa. Sant Jag gör det imorgon med bättre ficklampa och kamera.
BirgitS: Jag tror det fungerar bättre med mattor i så fall.
fribygg: [citat] Jag Har svårt att se nån smidigare lösning för de pengarna iaf
Evakarin54: Tillbaka med en fråga igen på samma tema. Hur ska man få undan vatten som rinner ned mot husgrunden när berget till viss del lutar ned mot husgrunden? Vi har tagit bort jorden, frilagt stenarna från cement och tänker sätta på hydraulisk kalkbruk mellan stenarna för låta fukten kunna andas igenom. Eftersom berget har sprickor har vi tätat det med murbruk. (Efter att fotot är taget).
farmville: [citat] Lite osäker när det grusades sist. Blev tyvärr inte jättebra då vi missade berätta att vi endast ville ha det i hjulspåren. Förra året betalade vi runt 3300 i annat syfte, för en lastbil makadam, drygt 15 ton. Kommer inte ihåg hur mycket det gick åt för grusvägen med kanske hälften? I övrigt fick vi hjälp att skala av mittenremsan när vi ändå hade en grävmaskin här
Sigward: Har fått mer putssläpp, är samma vägg som innan men också på en del av väggen som såg ok ut. Kom åt i den till synes friska väggen med vassa änden av hammaren när jag använde den för att skrapa bort lös puts vid en bubbla. Det lossnade färg o puts o när jag började skrapa märkte jag att putsen var väldigt lös. Känns som att färgen liksom håller den uppe. Har några
veronica.newman88: Hej! Förra sommaren la vi ny marksten på altanen. Har fått lustiga fläckar på plattorna som aldrig försvinner. Oavsett 30 graders värme och sol hela dagen är fläckarna kvar. Vi har aldrig använt något medel på plattorna. Någon som vet vad detta beror på och hur man kan bli av med det?
bakterie: De murare som gjorde liknande jobb på vår grundmur använde alternativ 2. Googla "spritputs", så hittar du färdiga produkter. Det finns lite olika varianter, beroende på precis vilken struktur du vill ha.
lunnabo: [citat] Fick Du någon ordning på det? Visa bilder!
Byggareberg: [citat] Precis så har jag gjort. Inte klar än, men ser inte hur det ska vandra fukt i de andra rummen som inte blivit isolerade. Värmen sprider sig genom plattan? Minimalt.
Skånepöjk: Såhär ser det ut nu efter slipning. Behöver laga sprickorna och hålen med något lämpligt, typ adex a46? efter det, är det tvätta och prima som gäller för att sen måla eller är jag fel ute?
Prodigys: Med förbehåll för att bilden är lite halvdan så skulle jag nästan gissa att det är 11:or du fått som antingen rakats för mycket så att stenen kommit upp eller så hade den svalnat för mycket när den lades ut. Vet du om dom la det i samband med någon större läggning i närheten så kan du kolla med innehavaren av den ytan vad för massa dom beställde.
Workingclasshero: Är det bara 1 bock, ta 2 rör och trä in armeringen i och bocka.