Googlade lite och det verkar som 15% är en standardberäkning för komprimering av bergkross.

En kbm 0-32 väger 1,8 ton. Om den ska paddas så behöver man köpa 1,15 kbm eller 2,07 ton.

[
harry73 harry73 skrev:
Tar man t ex asfalt, räknar de som dimensionerar och projekterar vägen i tjocklek. Entreprenören som lägger asfalten räknar i kg per kvadratmeter. Då blir det enklare att beställa rätt mängd. Sedan är det rätt så bra beskrivet vad densiteten av bra packad asfalt (eller grus) ska vara, så det är inte en komplicerad beräkning.
Dvs: du beställer ett antal ton och beräknar hur mycket lastbilen ska lossa per längdenhet, eller över hur många meter man behöver sprida gruset. Man går inte och kontrollmäter det opackade materialet hela tiden.
QUOTE="harry73, post: 4766001, member: 123742"]Tar man t ex asfalt, räknar de som dimensionerar och projekterar vägen i tjocklek. Entreprenören som lägger asfalten räknar i kg per kvadratmeter. Då blir det enklare att beställa rätt mängd. Sedan är det rätt så bra beskrivet vad densiteten av bra packad asfalt (eller grus) ska vara, så det är inte en komplicerad beräkning.
Dvs: du beställer ett antal ton och beräknar hur mycket lastbilen ska lossa per längdenhet, eller över hur många meter man behöver sprida gruset. Man går inte och kontrollmäter det opackade materialet hela tiden.[/QUOTE]

harry73
Jag skulle säga att 1800 är den packade densiteten

Japp, ser att det skiljer lite vad de olika leverantörerna anger.

harry73 harry73 skrev:

G GalliMattias skrev:
Jag håller på att planera för en infart och grusväg på min nyköpta fastighet (kommer nog återkomma med frågor om konstruktion…). Sitter och lurar på vilken klass jag ska välja på fiberduken.

Jag planerar att schakta, lägga duk och grunda med ett bärlager 0-90.

Grusvägen kommer enbart trafikeras av vår familj men kommer ju även serva vårt husbygge med leveranser av såväl betong som byggmaterial, även om detta såklart är under en väldigt begränsad tid och mängd.

Räcker det att köra klass N2 på fiberduken? Det blir ett ganska stort prishopp upp till N3, inte minst för att N3 är svårare att hitta i mindre rullar. Vad tycker ni?
En klass 2a duger gott o väl

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Exakt, 1,6 ton/m3 löst lastat vill jag minnas krossat bärlagergrus väger

Duka, ut med ditt 0-90. gå nån vända med en 450 padda,
toppa av lite fint med 0-32 o packa igen., kommer bli kalas

• Gilla
GalliMattias och 1 till
  • Laddar…
F Fjället32 skrev:
Duka, ut med ditt 0-90. gå nån vända med en 450 padda,
toppa av lite fint med 0-32 o packa igen., kommer bli kalas
oxå viktigt att du dränera ut terrassen så den inte har stående vatten. Gräv dike längs med vägen som leder vatten ifrån överbyggnaden.

skulle det bli sättningar så är det ju bara att fylla igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.