Grund & Markarbeten
wildeside: Gör man rätt så har man grävt bort rotogräs/ogräs lägger duk för att förhindra att schaktbotten och gruset blandar sig. Ogräs som börjar växa i gruset är frösått och går inte att förhindra med någon duk. Dukens uppgift är inte att förhindra ogräs från att växa den är endast för att separera materialen och ge bärighet i gången.
BirgitS: [citat] Man kan i och för sig ha haft en friskluftsventil i gillestugan. Jag växte upp med källare och gillestuga i ett hus från 60-talet men jag kommer inte ihåg hur just gillestugan ventilerades, däremot att det fanns ventiler i tvättstugan, pannrummet och matkällaren.
Bengt Nilsson66: Hej. Har en väldigt dum garagenedfart till huset, idag finns det ett cementrör på ca 30cm i diameter och ca 0,5m djupt nedgrävt längst nere som jag brukar få lägga i en dränkbar pump om vi ska åka bort eller att det är risk för mycket regn. Men jag funderar på att gräva ner ett större cementrör på ca 1m i diameter och ca 1m djupt så jag får mer utrymme för den dränkbara pumpen
klaskarlsson: Lägg kilar de sista centimetrarna. Kan du inte lyfta huset alls så kanske du måste slå in den sista för att få allt i våg... Men varför kan du inte lyfta huset några centimeter? Ett par 20 t domkrafter kostar inte så mycket att köpa in.
Matti_75: För mig ser det ut som att man har fyllt för lite betong innan man slipade plattan. Alltså har det alltid sett ut så och det går att laga med rätt sorts bruk. STO har produkter för just detta. Jag kommer inte ihåg vad det heter men det är svindyrt men bra.
Tjompo: lägg stenmjöl sen en gummiduk den ytan du lägger sten så ytvattnet som rinner ner förbi stenen rinner längre ut från huset. [citat]
Ante.79: Hej Håller på att renovera en gammal byggnad som ska bli ett garage i framtiden är det tänkt. Har lyft ena långsidan av byggnaden med stålbalkar för att kunna riva den gamla grunden som satt sig och gjort så huset oxå har satt sig. Ska gräva ur ordentligt och sen fylla med stenkross 0-40 och padda och sen avsluta med lite singel för rak och fin yta för sulan att stå på. Nu till
ati: Bygga ett tak över trappan är ju alltid ett alternativ som löser problemet
Evakarin54: [citat] Hej såg din fråga 8 år senare. Håller precis på med samma sak och undrar hur du gjorde till slut.
Hispaniola: Som ni ser på bild har jag försökt täta, bl a med tjärat lindrev, men djuren envisas... Tyvärr var jag inte på plats vid panelrenoveringen och anar att tätningen kunnat gjorts annorlunda från början...vill ju egentligen ha lösningen från fogskum men inte konsekvenserna! Har klurat på att sätta nät ovan dropplisten, knyta en midja under och läst om både ler o kalklining men vad
Project Mellangården: [citat] Kan du inte köpa en burk färgborttagningsmedel och testa på en liten yta? Det hade varit väldigt trevligt om det hade fungerat. /PM
Zakalwe: Hej! Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med budget-stenbrytning. Jag skulle gräva en grop till nya stenkistan men fann jag stora granitstenar 20cm under markytan. Jag försökte borra och bryta loss med kilar men det gick långsamt och borrar slets fort (granit verkar vara hårt). Innan jag hyrde Cobra-borren och spräckkilar tänkte jag göra ett sista försök med grillkol, som jag har
Järnet: Hej Det gick förvånansvärt bra. :-) Dock blev delarna ganska stora. Jag borrade med en Cobra 40 cm i bergsklacken och 60 cm i stenen. jag bifogar några bilder. När jag gjorde detta var det ganska kallt ute. Mellan ca +1 och +11 grader. Det gjorde att det tog lite tid (ca 4 dagar). Gissar att det går snabbare om det är varmare ute.
TheGame: [citat] Jag menade så klart all växtligthet. Är det nån form av utseende du är ute efter eller är du orolig att det ska börja växa upp grässtrån mellan brädorna? det kommer inte hända.
Fula ankungen: [citat] ska prova ta mig ett snack med honom…
Derbyboy: Bara så jag förstår det rätt. 1) Jag tillsätter värme. 2) fukten i träet vandrar från det kallare träet ut i den varma luften. 3) avfuktaren tar bort vattnet i luften. 4) luften kan då binda mer vatten och vandringen från träet till luften kan fortsätta.
Seban: Hej, Är nybliven ägare av ett 80-talshus med platta på mark med överliggande isolering. Jag upptäckte idag en spricka i vad jag antar är puts på sockeln (för visst är sockeln putsad?) Vad gör man åt detta? 1. knackar bort och putsar nytt? 2. Låter vara? 3. Behöver det dräneras eller vad kan sprickorna bero på?
fredrik_pe: [citat] hej! Chansar, hur valde du att göra? Tack!
jimmie.p: [citat] AMA Anläggning 20 föreskriver stenflis så vill man följa dom senaste rekommendationerna ska man INTE använda stenmjöl. Instruktioner (Finns även en kortare kommentar kring AMA 20) https://www.flisbyab.se/tips-rad/lagga-marksten-en-steg-for-steg-guide
Claes Sörmland: [citat] Beror väl på om den är: 1. Kopplad till husets spillvatten 2. Kopplat till husets takavvattning 3. Kopplad till husets dränering I fall 3 kan det möjligen fungera.
BirgitS: [citat] Om du menar bilden i inlägg 4 så tycker jag spaljén ser lite mörkare ut än fasaden.
snuttjulle: Och även om den minsta grävaren klarar av jobbet så är det inte säkert att det blir mindre skador då man kan åka på att behöva flytta maskinen hela tiden för att göra av med massorna vilket gör skador. En övervägning man inte får glömma bort.
Patrik Hazard: Använd ett långt bort och kör med lasern mot borret när du borrar så blir det tillräckligt rakt. Skulle någon stolpsko ändå bli lite sne så hjälper en lätt smekning av en slägga!
Excel: Jag skulle nog ändå lägga rör istället för att skita i det. Säljer du huset är det nog bra att göra enligt anvisningarna. Dränrör är ändå inte den stora kostnaden i projektet. Men för att svara på din fråga, ca 10-20 cm under plattan inpackad i fiberduk.
T.Gustafsson: Vilket vatten är det som skall frysa undrar jag? Rinner det vatten i stuprören är det knappast minusgrader ute. Om det skulle vara stående vatten kvar i rören när väl frosten når ner i marken, ja då har man misslyckats med fallen.
Rickard.: Bromatta är aningen overkill men en tätskiktmatta eller vanlig svetsad takpapp med en övergjutning fungerar fint men blir rätt dyrt. Tätskiktsgarantier har lite olika förslag på enklare lösningar med ”lösa” plattor/stenar som bör bli billigare. Personligen rekomenderar jag gärna uteklinker på distanser som en teknisk bra lösning. Ungefär samma lösning som trall med samma
dreamie007: Är absolut ingen expert i ämnet men om man får tro vad som sägs i denna video är det endast platta och isolergrund som är typgodkända enligt BBR. Skrolla ner till videon från RISE, väl investerad tid. Isolergrund Jag har själv beställt en inneluftsisolerad grund (isolergrund) från min husleverantör Husverket. De använder tyvärr inte markentreprenörer som är auktoriserade enligt