Hej!

Ganska nyligen inflyttade i vårt hus och en av renoveringarna som står på listan är att ta tag i den inredda källaren i huset! Det är inte det första vi kommer att göra, men det kliar i fingrarna att komma igång och tankarna snurrar :)

Huset är byggt -82, dränerat i mitten på 90-talet. Källaren är inredd med uppreglade golv och väggar och består av: gillestuga, inre hall, två mindre rum, en tvättstuga, ett duschrum + bastu, en liten toalett, matkällare och en mindre klädkammare. Ett grymt extrautrymme med andra ord! :)

Källaren luktar friskt och fräscht, så det finns inga anledningar till att misstänka mögel, men vi vill såklart ändå riva ut allt inrett. Jag går och stör mig på golvplankorna varje dag. Plus att allt är så sa*ans fult gjort :P

Tankarna går såhär:
- Riva ut uppreglade golv och väggar och istället putsa betongväggar och lägga klinkers genomgående i källaren
- Renovera om duschrum + intilliggande rum till en enklare bad/relax (putsa upp betongväggarna och lägga klinkers)
- Vänta lite med att renovera toalett och tvättstuga, men tids nog göra samma även där, med putsade betongväggar och klinkers

Så som vi vill nyttja källaren så kommer vi att ha ett gästrum och tv/gamingrum (komplement till vardagsrum på entréplan). Det är alltså inte några rum som det är tänkt att vi skall uppehålla oss i ofta eller långa stunder. Sedan som jag skrev ovan, bad/relax intill bastun.

Med tiden planerar vi för att dränera om också, men vi vill börja med att ordna invändigt och få bort allt organiskt material. Ni som har gjort liknande renoveringar tidigare, vilka överraskningar kan man vänta sig när man börjar riva? Hur jävligt är det att göra en del själv, tex riva, putsa väggar, gjuta nytt golv (i utrymmena utöver bad/relax dvs)?

Gör ett badrum istället för separat toalett och bad. Kostnaden för ev anpassning får ni antagligen igen på att bara göra ett våtrum.

Sen skulle jag fundera på vad som behövs och inte vad jag vill ha innan större ombyggnationer. Det vi behöver är t ex förvaring och ett gym och finns det ingen annanstans så blir det i källaren. Får inte verkstaden plats i garaget/uthus så ryker ett rum till osv.

Z z_bumbi skrev:
Gör ett badrum istället för separat toalett och bad. Kostnaden för ev anpassning får ni antagligen igen på att bara göra ett våtrum.

Sen skulle jag fundera på vad som behövs och inte vad jag vill ha innan större ombyggnationer. Det vi behöver är t ex förvaring och ett gym och finns det ingen annanstans så blir det i källaren. Får inte verkstaden plats i garaget/uthus så ryker ett rum till osv.
Tack för din input, även om det ju egentligen inte var svar på mina funderingar ;) Vi är helt på det klara med hur vi vill ha det/behöver ha det i källaren.

Har du någon erfarenhet av att riva ut inredd källare? Klarar man att riva det mesta själv tror du, eller finns det några överraskningar man kan råka stöta på som man bör tänka på?

Jag rev 3/4 av källaren men hade inte gjort det om det inte var några problem. En överraskning var hur mycket skräp och turer till tippen, hur dammigt det kan bli. Att det tar lång tid borde man veta innan. En rejäl kofot och en billig tigersåg från Jula fick jobba. Köpte andningsmask och bra hörselkåpor.

Inga större överraskningar när man börjar riva, allt ska nu bort. Var dock nära att ta både elledningar och vattenrör när jag inte tänkte mig för. Har tränat på att putsa väggar många gånger nu och lär inte göra om det.

Tillägg: det går att riva allt själv, enkelt och rogivande emellanåt. Ibland tungt. Vatten är ju lite krångligare men går med forumets hjälp och elen får du inte riva utan behörighet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.