Grund & Markarbeten
Jerald Stuartson: [citat] Kanske inte vattennivån, det kan jag inte uttala mig om då jag inte vet hur det ser ut. Dock ska organiskt material helst avlägsnas.
ÉlPon: Ni är två nu som skriver att expander inte kommer funka. Har ni förslag på vad jag ska använda istället då?
Maxitupla: Marken ser ut som en gammal åker. Tegelrören är en gammal täckdikning av åkern från den tiden tegelrör användes. De här tegelrören kan börja leda in vatten i grunden under det kommande huset från övre ändan av täckdiket/åkern. Det kan vara bra att gräva bort tegelröret en bit utanför grunden och/eller koppla in det på husets dränering. Onödigt att det rinner in vatten i
Cjg: Hej, Mitt hus är byggt 83 och har rabatt intill husgrunden på en sida. Nu har putsen där släppt och börjat ramla av. Tänkte gräva bort rabatten och fylla på med grus istället för att det inte skall bli så fuktigt. Behöver man lägga på ny puts tro? Bifogar en bild där man ser hur det ser ut.
GK100: Skölj av dem med vattenslangen så är det bra som jag ser det. Och oavsett ska du blöta/vattna innan du murar med dem ändå.
rollebollen: Tack. Ja den är gjuten och armerad. Sen på teglet ovanför så är det var tredje rad man brukar köra eller?
thellstrom: Hejsan! Vi har markarbetare igång för att schakta för platta i mark och de håller nu på att lägga VA + el. Underlaget är sprängt berg så sprängsten i olika fraktioner. I VA-ledningsgraven lägger de som underlag och kringfyllnad 0-32, men ingen geotextil runt underlag och kringfyllnad. Är detta korrekt? Kan inte de mindre fraktionerna i 0/32 försvinna ner i sprängstenen vid häftigt
AndersS: [citat] Var huset finns i landet kan påverka. Vilken isoleringsfaktor som materialet har anges i produktinformationen.
Leif i Skåne: Fördelen med flis är att myror hatar det!:cool: Sand kan dom baxa upp korn för korn och bygga gigantiska bo under plattorna, men inte med flis. Jag hade provat med flis i mellan.
BjörnNelson: Tack för svaren, det är till stor hjälp både praktiskt och som mentalt stöd när jag vågar mig på något som känns nytt och stort. Blev så att jag gjöt första sektionen ca 5 cm lägre än önskad sluthöjd . Fortsätter gjuta och mura övriga sektioner enl. Samma princip och tar sedan bort alla formar och jämnar till hela muren på en gång i slutet med en finare blandning betong.
z_bumbi: Lägg till två våningar med IBC vid norrväggen för ökad massa/bevattning. 16 kubik vatten lagrar en del värme. Sen lagrar den extra betongen som krävs för 16 ton också en del...
haxhax: Hej, Jag ska bygga till huset 25 m2. Det ska gjutas en sula och det ska byggas en grundmur uppe på det. En firma har varit här i 1½ dag och grävt. Nu är grävmaskinen borta och de har lagt på markfiberduk. Nu är jag orolig att de inte har grävt tillräckligt djupt: [bild] Här har de bara skrapat bort matjorden. Med detta djup så kommer sulan att sticka upp långt ovanför marknivån.
Espen64: Hej. Jag funderar på att läga en fuktspärra på marken i torpagrunden för sen att isolera ovanpå. Någon som kan rekommendera lösningar för detta? Mvh Espen
EddieHansson: Om du tagit bort sanden och det bara är berg borde det ju inte bli fuktigt. Borde räcka med nät för att hindra djur att ta sig in.
Coraline18: [citat] OK, vi får helt enkelt sitta och gnugga geniknölarna, har även fått upp ögonen för kvarntoaletter
Badsanta: Hei! Vurderer Benders Megawall til en 30m lang 40-100 cm høy. Jeg ser at de anbefaler å legge bergkross 0-35 under muren. «Alle» andre mener 8-16 er anbefalt, da dette er drenerende masse. 0-35 har nullstoff, og vil bli hard og er per definisjon ikke drenerende. Noen som kan gi noen synspunkter på hva som er best å bruke? Anvisning megawall
Mattias Lingeskog: [citat] Tack! Har nu undersökt detta och det stämmer. Det är spolrör. Toppen med snabb feedback Tergo!
Danne12345: Ok. Många verkar rekommendera s200 eller s300 om man ska ha tyngre kamin. Skulle vilja nån uträkning på detta.
Hallerudsbo: [citat] Planterar du växter kan rötter växa in under grunden beroende på vad du planterar. Vatten när du vattnar tränger in. Jag har vanlig jord med lut. Gräs har ytliga rötter
Viktorbyggahus: [citat] Tomten är utanför detaljplanering men ansluts till kommunalt nät under året. Och dagvattenavrinning planeras. Men planerade dagvattenavledningen kommer max kunna hantera 10-årsregn. Dvs inte 100-års regn (4x normalt år) och vi bör själva ta hänsyn till höjda vattennivåer. Jag undrar nog både om havs och grundvattennivån. ytligt vatten ses dvs just nu innan dräning,
maria01: så gör man här nere men klimatförhållanden är det stor skillnad på mot sverige smartast är lägga en platta runt
Et1975: [citat] Antar att du vill använda duken för att separera dom två materialen. Jag ser ingen nytta med det. Bättre och billigare att skippa duken. Och om du vill använda geoduk bör du nog använda N3. Den håller bättre, iom du vill lägga den mellan två grova bergmaterial och packa...
_MickeB: Gör klacken 100 mm djup glömde jag säga. 6 cm är i det tunnaste laget.
Fixarfia: [citat] Ok! Det var ju inte så illa ändå. Det är bra att ha någon slags jämförelse när jag tar in offerter. Om de skenar iväg får jag väl överväga att göra slitet själv. :-)
DanNau: [citat] Täckande betong dvs Avståndet mellan betong under- eller överkant och din påle. Det finns risk för genomstansning om pålkrafterna är stora i förhållande till plattans tjocklek, men för den lilla konstruktion är det säkert lugnt! att pålen ligger an mot armering är principiellt inget du behöver bry dig om iaf. så vitt jag vet.jag kan pålar bra men inte betong så kanske
Infan: Jag har fått för mig att försöka gjuta en liten jordkällare under förrådet jag tänkt bygga. Har skissat på en ritning, tanken jag hade är att gjuta en platta ca 1 m under marknivå och mura upp lecablock runt till samma höjd som plintarna, d.v.s. att bärlinan på tvärsen också vilar på dessa. Fungerar det då med fyra plintar, cc 2670 mm, eller ska jag sätta ett par på mitten