Hej
Jag ska sätta upp ett växthus ca 12 kvm och undrar över behov av dränering. Tänker gräva ur ca 70 cm och mura upp grundmur att sätta växthuset på. Inuti fyller jag sen tillbaka med makadam etc så att jag kommer ca 35-40 cm under markytan så golvet i växthuset kommer att vara nersänkt ca 35-40 cm i förhållande till markytan och vara belagt med marksten. Förutom i ena långsidan och ena kortsidan där det blir upphöjda odlingsbäddar upp till marknivå. Hur bör jag lägga dränering? Innanför grundmuren eller utanför eller bådadera? Innanför skulle ju då vara för att leda bort överflöd av bevattning och utanför för att inte omkringliggande mark ska leda vatten in under växthuset? Och hur leder man bort dräneringsslangarna, tomten är ju helt plan måste det inte vara fall åt något håll för att det ska fungera?

Det heter avlopp, som du ska bygga. Du har ju vattenledningen till växthuset, eller va?

Nej jag pratar inte avlopp, utan dränering. Dels för att det inte ska tränga in fukt utifrån eftersom jag kommer att ha lite nersänkt golv i förhållande till omgivningen. Och dels för att ta hand om ev för mycket fukt i odlingsbädden. Och jag undrar om det behövs dränering och hur den i så fall ska ledas bort från växthuset.

tina_med_hus skrev:
Nej jag pratar inte avlopp, utan dränering.
- OK. Det gäller samma rör i alla fall. Röret skal leda vatten bort från dräneringsslangar. Och det skall vara fall neråt, för att det ska fungera. Vattnet klättrar inte uppåt. Så du ska grävä diket för röret och kanske en brunn om det inte finns någon avlopp med vilket du kan sammankoppla röret.

Förrresten undrar jag varför du vill grävä växthuset under markytan. Jorden är kallt där nere och du kan inte värmä den. Om du skulle bygga huset lite högre upp dvs. ovanför markytan, skulle du slippa också alla dränerings- och vattenproblem. Ljuset räcker inte heller där nere, om du vill att någon växer.

P Pjohan skrev:
- OK. Det gäller samma rör i alla fall. Röret skal leda vatten bort från dräneringsslangar. Och det skall vara fall neråt, för att det ska fungera. Vattnet klättrar inte uppåt. Så du ska grävä diket för röret och kanske en brunn om det inte finns någon avlopp med vilket du kan sammankoppla röret.

Förrresten undrar jag varför du vill grävä växthuset under markytan. Jorden är kallt där nere och du kan inte värmä den. Om du skulle bygga huset lite högre upp dvs. ovanför markytan, skulle du slippa också alla dränerings- och vattenproblem. Ljuset räcker inte heller där nere, om du vill att någon växer.
Herregud!! Vad pratar du om i denne tråd?? Du verkar ju inte alls förstå vad det är han är ute efter :)

Det är 14 år sen så det spelar nog mindre roll ;)

• Haha
syrran63
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.