10 168 läst ·
13 svar
10k läst
13 svar
Måste man putsa leca under mark?
Har ett hemmasnickrat träväxthus som i dagsläget står på plintar, men har nu tänkt göra en ordentlig grundmur mellan plintarna. Tänkte gräva ut ett dike ca 70cm djupt, fylla med 15cm makadam, gjuta en 10cm armerad sockel och sedan 3 varv lecablock på det.
Vill helst gräva så smalt dike som möjligt (gräver för hand), men sen läser jag på flera ställen att man bör lägga puts på lecablocken, och det blir ju lite knepigt om man bara har 10cm till godo åt sidorna i diket.
Så min fråga är - måste man putsa lecablocken, och vad kan hända om man inte gör det? Såg någon tråd där det spekulerades kring att det kunde frostsprängas annars, men jag har haft en massa lecablock liggandes ovan mark utomhus i decennier och aldrig sett några frostskador på dem?
Om det verkligen bör putsas - kan man komma runt problemet (förutom att gräva bredare dike
)? Kan man putsa varje block för sig i förväg, innan man sätter dem på plats?
Alternativet är ju betonghålsten eller skalblock, men det förstnämnda verkar knappt finnas i de lokala bygghandlarna längre, och det sistnämnda går det ju åt rätt rejäla mängder betong till att fylla...
Vill helst gräva så smalt dike som möjligt (gräver för hand), men sen läser jag på flera ställen att man bör lägga puts på lecablocken, och det blir ju lite knepigt om man bara har 10cm till godo åt sidorna i diket.
Så min fråga är - måste man putsa lecablocken, och vad kan hända om man inte gör det? Såg någon tråd där det spekulerades kring att det kunde frostsprängas annars, men jag har haft en massa lecablock liggandes ovan mark utomhus i decennier och aldrig sett några frostskador på dem?
Om det verkligen bör putsas - kan man komma runt problemet (förutom att gräva bredare dike
Alternativet är ju betonghålsten eller skalblock, men det förstnämnda verkar knappt finnas i de lokala bygghandlarna längre, och det sistnämnda går det ju åt rätt rejäla mängder betong till att fylla...
Funkar det att slamma eller lägga på rödgrund på blocken i förväg, dvs på varje enskilt block innan jag sätter dem på plats? Blir ju inget kring själva skarvarna då, men det gör kanske inte så mycket?useless skrev:
Följer med intresse då jag själv ska göra liknande och lägger till en fråga om det är OK för TS Lecablock som legat på marken ett tag och blivit jordiga på undersidan - räcker det att spola av med vattenslangen eller riskerar man att puts eller bruk inte fäster?
Kanske... Men det borde inte vara så svårt att slamma även om det är trångt? Det räcker ju att man får ner en brädstump man kan hålla snett mot muren, häller ner lite sluring och drar upp brädan. Det behöver ju inte bli snyggt eller fritt från spill...N NightRider skrev:
Tror inte det behövs...
Man putsar väl leca för isolering/vindtäthet och under marken för lite motstånd mot vatten/frostsprängning. Men om man petar ned lite platonmatta på utsidan ser jag inget större behov av puts.
/ATW
Man putsar väl leca för isolering/vindtäthet och under marken för lite motstånd mot vatten/frostsprängning. Men om man petar ned lite platonmatta på utsidan ser jag inget större behov av puts.
/ATW
Om det inte spelar någon roll om du får fukt på insidan av grundmuren behöver du varken slamma eller använda platonmatta. Lättklinker klarar sig utan problem. Ska den vara synlig skulle jag blanda till lite cementbruk A och slamma av den för utseendets skull.
Det var en bra synpunkt, fast tvärtomBart skrev:
Sockeln hos mig bestående av oputsad och oisolerad leka hade frostsprängt i ett av hörnen där kanterna möts, var bara att mura igen. Hållt fint i övrigt.
Har mycket liknande frågor. Sätter en punkt här för framtida forskning.N NightRider skrev:Har ett hemmasnickrat träväxthus som i dagsläget står på plintar, men har nu tänkt göra en ordentlig grundmur mellan plintarna. Tänkte gräva ut ett dike ca 70cm djupt, fylla med 15cm makadam, gjuta en 10cm armerad sockel och sedan 3 varv lecablock på det.
Om det verkligen bör putsas - kan man komma runt problemet (förutom att gräva bredare dike)? Kan man putsa varje block för sig i förväg, innan man sätter dem på plats?
Klicka här för att svara