Hejsan!
Ny på forumet här. Vi har förvärvat ett fritidshus, som består av en timmerstuga med tillbyggnad. Timmerstugan har "satt" sig på ena långsidan, där tillbyggnaden är. Det syns på bilderna (huset fotat framifrån och bakifrån) Röd timmerstuga med tillbyggnad som visar tecken på att ha "satt" sig på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd timmerstuga med tillbyggnad och lutande gräsmatta framifrån, delvis solbelyst.
Skapa konto
Fritidshus med tiltsida och betongplintar synligt sjunkna, omgivet av grönska.
Skapa konto
Röd timmerstuga med tillbyggnad som visar tecken på att ha "satt" sig, synlig lutning och skadad grund.
Skapa konto
, samt när man går inne i tillbyggnaden mot timmerhuset så lutar det. Det märks också väl på toaletten, där golvbrunnen tryckts upp en bit. Jag har tänkt lyfta i bakre hörnet först, för att sedan lyfta mitt på stugan samt sedan det främre hörnet vid behov. Kan vara så att jag måste lyfta lite i tillbyggnaden om så krävs, om inte den "följer med" i lyftet. Skorstensmuren står i andra ändan av tillbyggnaden, så den står där den står, så att säga. Den delen är faktiskt ganska rak som jag ser det. Stugan och tillbyggnaden står på runda betongplintar som i sin tur står på kvadratiska betongfundament, och det är dessa som sjunkit en bit på ena långsidan som sagt. Min far tipsade om att utgå från skorstensmuren, och räta upp huset utifrån den, i och med att den står fint. Jag tänker använda vevdomkrafter för detta, samt ev komplettera med hydrauliska domkrafter. Jag har varit med om diverse huslyft när jag växte upp, men detta är det första jag tänker göra själv. Vad tror ni om detta tillvägagångssätt? Tacksam för tips :)

/ Stefan

Redigerat:
"Bumpar" den här. Någon som har något tips?

/ Stefan

Hydrauliska domkrafter tål betydligt mer än saxdomkrafter.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Brånan_Stefan skrev:
"Bumpar" den här. Någon som har något tips?

/ Stefan
Hej,
Hur fick det? Står inför liknande utmaning, behöver lyfta stuga med tillbyggnad.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.